18.8 C
Dubrovnik
Subota, 4 svibnja, 2024
NaslovnicaLifestyleRAZGLEDNICA S MLJETA: idemo u otkrivanje otoka s biciklom! Domaćini su pripremili...

RAZGLEDNICA S MLJETA: idemo u otkrivanje otoka s biciklom! Domaćini su pripremili čak 8 dobrih staza.

Zbog odličnih reakcija čitatelja na naše “razglednice” iz svih područja naše lijepe županije, objavljivane tijekom prošle godine, nastavljamo s dobrim turističkim pričama i ove godine, ponovno u partnerstvu s Turističkom zajednicom Dubrovačko-neretvanske županije. Brojna mjesta koje je stvorila priroda, a dodatno oplemenila ljudska ruka, su nepoznata našim, domaćim ljudima koji tu, na svega nekoliko kilometara i kraćeg putovanja, mogu naći idealan bijeg od svakodnevnih aktivnosti i umora koji stvara stalno isti životni ritam. Naše “razglednice” mogu biti dobar vodič i putokaz. Pa, evo prve, lijepog Mljeta za aktivni odmor dok temperature još uvijek nisu previsoke.

Izdvojen i nedirnut, otok mistike, maslina, vinove loze, a u zadnje vrijeme i aktivnog odmora, sve je to Mljet, otok koji svima koji ga posjete, pruža neprocjenjive doživljaje.

Sve je više pobornika aktivnog odmora, a Mljet nudi niz mogućnosti za oslobađanje adrenalina i endorfina. Šetnja, planinarenje, jedrenje, ronjenje, veslanje u kajacima i kanuima, lov, ribolov, istraživanje špilja ili pak biciklizam.

Vožnja biciklom uvijek je dobra ideja, pogotovo na otoku koji nudi toliko raznolikosti. Oni željni ugodne panoramske vožnje izabrat će neku od asfaltiranih cesta, dok će se oni avanturističkog duha uputiti na neki od makadamskih poljskih puteva kojima otok obiluje, a koji su kao stvoreni za vožnju mountain bikeom.

FOTO: TZ Mljet

Upravo kako bi doprinijeli razvoju cikloturizma i dodatno obogatili turističku ponudu Mljeta tijekom cijele godine, Turistička zajednica općine Mljet pristupila je provedbi projekta aktualiziranja i izrade mreže biciklističkih ruta otoka koje uključuju GPX zapise i tehničke podatke ruta, a koje su projektirali Lidija Mišćin i Boris Mišćin.

Mljet se tako danas može pohvaliti s čak osam različitih biciklističkih ruta, a u nastavku vam donosimo njihov pregled.

Čarolija dva slana jezera i Solinskog kanala

Mljetska jezera, FOTO: TZ Mljet/Miro Andrić

Iz Pomene, najrazvijenijeg turističkog mjesta na otoku i nekadašnje luke mjesta Goveđari, ruta se uspinje cestom DC120 i nakon 1.1 km skreće udesno na makadamsku cestu i spušta se preko Malog jezera, a potom lijevo cestom uz jezero do Malog mosta. Nastavlja se kroz slikovite Babine Kuće do Pristaništa, a potom lijevo do Vrbovice odakle se najprije uspinje uz groblje s crkvom sv. Marije, a potom ulijevo spušta dionicom pješačke staze do DC120. Ruta prije prijelaza DC120 skreće oštro udesno na makadamsku cestu, tzv. Švicarski put kojim se uspinje 1.8 km do prijevoja Brekalci. Na označenom raskrižju u šumi skreće oštro udesno, kratko se uspinje, a potom se spušta do Velikog jezera, gdje nastavlja ulijevo asfaltnom cestom uz jezero do Velikog mosta. Odavde je moguće skrenuti s rute 1 km do vidikovca na branu u Solinskom kanalu iza naselja Soline.

Otočić Svete Marije, FOTO: TZ Mljet/Miro Andrić

Prelaskom Velikog jezera dolazi se na južnu stranu Velikog jezera odakle se pružaju lijepe vizure otočića Svete Marije sa samostanom i crkvom. Također je moguće skrenuti s rute 1.4 km do vidikovca Vrata od Solina. Cestom uz jezero ruta vodi do Malog mosta i vraća se na sjevernu stranu Malog jezera, odakle zatvara krug makadamskom cestom uz jezero i uzbrdo do DC120 kojom se vraća u Pomenu.

Kružna staza: 17,3 km

Ukupan uspon: 542m

Vozna podloga: asfalt 11.2 km, 64.7%, makadam 6.1km, 35.3%

Napomena: Zahtjevna makadamska dionica Švicarski put i spust do Velikog jezera. Na terenu je označena kao “Staza F” NP Mljet

Skretanja s rute: do vidikovca u Solinskom kanalu i Vrata od Solina

Višestoljetna palača i zelenilo borove šume nad jezerima

Polače, FOTO: TZ Mljet/ Miro Andrić

Ruta kreće iz mjesta Polače, najstarijeg naseljenog mjesta na otoku Mljetu, poznatog još od 3. st. po rimskoj palači otkuda mu i ime. Danas povijest mjesta najbolje dočarava “Poučna antička staza Polače”, ukupne duljine 1 km. Iznad naselja s glavne ceste DC120 počinje makadamski put zvan “Švicarski put” kojim se ruta uspinje do šumskog prijevoja Brekalci. Odatle skreće oštro udesno i nakon još jednog uspona, počinje spust do Velikog jezera. Dolaskom na asfaltnu cestu ruta vodi ulijevo uz jezero do Velikog mosta. Prelaskom mosta dolazi na južnu stranu jezera s fantastičnim vidicima na otočić Svete Marije, benediktinski samostan i crkvu. Ruta vodi do Malog mosta, a zatim udesno uz jezero i odmorište s klupicama za kratki predah u hladovini, te kroz slikovito naselje na jezeru Babine Kuće. Dolaskom u Pristanište ruta vodi ulijevo do Vrbovice – glavnog ulaska u NP Mljet, odakle se vraća u Polače, najprije uspinjući se cestom, a potom slijedi spust kamenitom, a zatim popločanom stazom uz lokalitet “Guvna” do središta slikovitog obalnog mjesta Polače.

FOTO: TZ Mljet

Kružna ruta: 14 km

Ukupan uspon: 460 m

Vozna podloga: asfalt 8.5km, 60.7%, makadam 5.5km, 39.3%

Lokacija najma bicikla/e-bicikla: Pomena, Polače, Mali most, Sobra

Napomena: Zahtjevna makadamska dionica “Švicarski put” i spust kamenitim tlom i serpentinama do Velikog jezera. Na terenu je označena kao “Staza G” NP Mljet

Od dvije močvare do dva slana jezera

Blatina, FOTO: TZ Mljet/Miro Andrić

Ruta kreće iz slikovitog mjesta Blato i vodi uzbrdo cestom prema Kozarici. S ceste se pružaju atraktivni vidici na dva, od ukupno četiri mljetska močvarna staništa zvana blatine. Prvo onu slatkovodnu Blatinu u prostranom blatskom polju, a potom i na drugu u Kozarici, zvanu Slatina s bočatom vodom obzirom je kanalom povezana s morem. S cestovnog prijevoja ruta se spušta do raskrižja s grobljem i crkvom sv. Terezije, gdje nastavlja ulijevo makadamskom cestom (3.5 km) prema DC120 lagano se uspinjući kroz šumu, uz plodno Ivanje polje gdje ulazi u područje Nacionalnog parka Mljet.

Na prijevoju Crna klada izlazi na glavnu cestu DC120, skreće udesno, a ubrzo potom ulijevo s DC120 na makadamsku cestu s rampom. Vodi valovitom cestom kroz šumu ispod vrhova Hljeb i Montokuc, a potom spust serpentinama do Velikog jezera. Ruta se nastavlja udesno asfaltnom cestom uz jezero s mogućnostima za predah na odmorištima u hladovini alepskih borova. Dolaskom na Pristanište ruta vodi udesno do parkirališta Vrbovica gdje završava. Ovdje se može osigurati prijevoz nazad na početak ili se vratiti istim ili nekim drugim putem.

Linijska ruta: 15.8 km

Ukupan uspon: 623 m

Vozna podloga: asfalt 5 km, 31.6%, makadam 10.8 km, 68.4%

Napomena: zahtjevna dionica Crna klada spust uz vrhove Hljeb i Montokuc te serpentinama do Velikog jezera. Na terenu je označena kao “Staza H” NP Mljet

Tragom sredozemne medvjedice i skrovitih uvala

Blato, Mljet, FOTO: TZ Mljet, Boris Jović

Ruta kreće iz slikovitih Blata kojim dominira veliko polje s ostacima vinograda i povrtnjaka, dok su uokolo obližnje blatine vlažne livade, trska i šaš popularno stanište mnogobrojnih vrsta ptica. Od crkve sv. Petra i Pavla na groblju, gdje je i najstariji hrast na otoku, ruta se uspinje uskom cestom, širine svega 3 m, do prijevoja. Usputni vidikovac s klupicom i info pločama na močvarna staništa tzv. blatine u Blatu i Kozarici omogućuje kratak predah za fotografiranje.

Na spustu s prijevoja je raskrižje s grobljem i crkvom sv. Terezije gdje ruta vodi ulijevo na makadamsku cestu. Može se skrenuti s rute cestom do 900 m udaljenje Kozarice s plažom, kampom i Slatinom u plodno polje. Ruta vodi 3.5 km šumskom cestom, uz plodno Ivanje polje i ulazi u područje NP Mljet do prijevoja Crna klada. Nastavlja ulijevo glavnom otočnom cestom DC120 prema Blatu, a usput se može skrenuti s rute 1.1 km do naselja Ropa, s kampom i kapelom sv. Antuna. Stijene sa špiljama ispod naselja prirodno su stanište Sredozemne medvjedice. Ruta se cestom DC120 vraća u slikovito Blato i završava kod boćališta u središtu naselja.

Ropa, FOTO: TZ Mljet/Miro Andrić

Kružna ruta: 11.9 km

Ukupan uspon: 369m

Vozna podloga: asfalt 8.3km, 69.7%, makadam 3.6km, 30.3%

Skretanje s rute: 0.9 km do Kozarice, 1.3 km do kampa, 1.1 km do uvale s naseljem Ropa (prirodnog staništa Sredozemne medvjedice)

Putem maslina i suhozida do Odisejeve spilje

Odisejeva špilja, FOTO: TZ Mljet, Miro Andrić

S rive u Sobri ruta vodi cestom uz more i obiteljske kuće do serpentine, a zatim ulijevo i uzbrdo do spoja s DC120, gdje nastavlja udesno u smjeru Pomene. Cestom se lagano uspinje do Rodosovog dolca s pogledima na močvarno stanište blatinu. Na vrhu uspon s ceste se skreće ulijevo u borovu šumu na makadam, gdje ruta odmah na prvom Y raskrižju nastavlja udesno na “Put maslina” u smjeru Babino polje i Odisejeva špilja. Nastavlja se cestom s vidicima na otvoreno more, a ulazeći u unutrašnjost otoka otvaraju se pogledi na mnogobrojne maslinike i suhozide te Babino polje. Dolazi se do crkve Sv. Vlaha iz 15. st, s grobljem, na kojem je i crkvica sv. Pankracija iz 11. st, a u blizini i Sotnica te Knežev dvor s etno zbirkom. Ruta nastavlja ravno makadamskom cestom kroz maslinike do odvojka za Odisejevu špilju. Atraktivna vožnja uz uljaru, kroz maslinike s pogledima na otvoreno more i otok Lastovo nastavlja se i dalje, dok se ruta lagano uspinje prema Babinom polju.

Na jednom od raskrižja je odvojka oštro udesno do vidikovca i crkve sv. Spasa (udaljene 510m), dok ruta nastavlja ravno do spoja s DC120. Na raskrižju ruta nastavlja desno uz kamp i odmah ulijevo uz Dom zdravlja i ljekarnu Ulicom Zabrežje. Prolazi u crkvicu sv. Luke i DVD Babino polje, potom uz crkvu Gospe od Brijega iz 17. stoljeća do središta Babinog polja sa župnom crkvom sv. Pavla gdje se može okrijepiti i odmoriti u caffe baru-pizzeriji. Ruta nastavlja do kraja mjesta, a potom širokom stazom uz crkvu sv. Andrije do spoja s DC120, gdje skreće ulijevo i do Sobre. Putem nazad “pošaljite poljubac” s foto-točke “Blow a kiss from Mljet”, a zaslužena okrjepa slijedi na rivi u Sobri.

Kružna ruta: 18.5 km

Ukupan uspon: 597m

Vozna podloga: asfalt 12km, 64.9 %, makadam 6.5km, 35,1%

Skretanja s rute: 0.4 km odvojak užom betoniranom pješačkom stazom do Odisejeve špilje, 4 km do uvale Sutomiholjska sa šljunčanom plažom do groblja Mirogoj

Kombinacija srednjovjekovnih i ribarskih naselja

Crkva sv. Antuna opata u Maranovićima, FOTO: TZ Mljet/ Miro Andrić

S rive u Sobri ruta vodi cestom uz more i obiteljske kuće do serpentine, a zatim ulijevo i uzbrdo do spoja s DC120, gdje nastavlja udesno u smjeru Pomene. Cestom se lagano uspinje do Radosavovog dola s pogledima na močvarno stanište blatinu. Na vrhu uspona s ceste se skreće ulijevo u borovu šumu na makadam, gdje ruta na prvom Y raskrižju nastavlja ulijevo na “Put maslina” u smjeru Maranovići. S ceste se pružaju lijepi vidici na otvoreno more i otok Brnjestrovac. Teren je valovit, najviše nizbrdo s nekoliko kraćih uspona, prema slikovitom mjestu na padini brijega. Prolazi se predjelom nekadašnjih maslinika, a na označenom raskrižju skreće ulijevo za Maranoviće.

Slijedi zahtjevan uspon oko 1.5 km do izlaska na cestu DC120, gdje ruta vodi udesno i na nakon 50m ulijevo i uzbrdo za Okuklje do prijevoja na cesti. Nakon prijevoja slijedi strma nizbrdica s dvije serpentine. Na spustu kod vidikovca s klupicom, uz cestu je špilja Galičnjak, najdulja spilja na Mljetu duljine 130m, a nešto niže je skretanje do crkve sv. Nikole, najljepšeg vidikovca na Okuklje. Na kružnom toku na ulaz u mjesto ruta vodi ulijevo cestom prema Prožurskoj luci, dok je predah moguć na slikovitoj rivi kružnog oblika. Ulaskom u Prožursku luku, staro, slikovito ribarsko naselje, također pogodno za predah i okrjepu, slijedi uspon 1.6 km do spoja s DC120 odakle se dobro vidi blatina. Nizbrdo po DC120 za 3.2 km dolazi se do skretanja za centar Sobre i završava na rivi gdje se može okrijepiti u lokalnim konobama.

Prožurska luka, FOTO: TZ Mljet/ Miro Andrić

Kružna ruta: 21km

Ukupan uspon: 866m

Vozna podloga: asfalt 11km, 52.4%, makadam 10km, 47.61%

Skretanja s rute: 250m do crkve sv. Antuna opata, Maranovići, 220m do crkve sv. Nikole, Okuklje i vidikovac, 30m riva u slikovitoj uvali Okuklje, 150m riva u slikovitoj uvali Prožurska luka, 470m do povijesnog mjesta Prožura s tri srednjovjekovne crkve i kulom Kaštiom, 1.1 km do trajektne luke Zaglavac, Sobra

Raskoš pinija i tri pješčane plaže

FOTO: Velika Splunara, TZ Mljet/ Miro Andrić

Ova kratka, ali slana biciklistička, a zašto ne i pješačka ruta, vodi atraktivnim šumovito-pjeskovitim najjužnijim područjem otoka Mljeta. Može se nazvati i ruta za ljubitelje pijeska, pjeskovitog tla i pješčanih plaža, ali i obilja mora i bora. Iz uvale i turističkog naselja Podškoji cestom “Pinja” ruta vodi do uvale i plaže Velika Saplunara. Cesta nosi naziv po autohtonoj vrsti bora pinija koja je rasprostranjena upravo na ovom pjeskovitom,, istočnom dijelu otoka Mljeta. U uvali Podškoji je spomena kapelica s drvenim kipom Svetog Pavla brodolomca, a prema predaji apostol Sveti Pavao je doživio brodolom baš nedaleko Saplunare.

Od atraktivne pješčane plaže Velika Saplunara s ugostiteljskom ponudom, ruta vodi asfaltnom cestom uz Fit Trail Saplunara prema pješčanoj plaži Mala Saplunara, gdje neposredno nakon skretanja udesno u borik počinje makadamska cesta s lijepim vidicima na otvoreno more i otočiće sve do uvale Blace. Uvala Blace s još jednom pješčanom plažom, zbog svoje ljepote i dubokih nanosa pijeska (pješčanih dina) u kojima obitava nekoliko rijetkih i ugroženih biljnih vrsta, zaštićena 1965. godine.

Pješćane uvače Splunara i Blace, FOTO: TZ Mljet/ Miro Andrić

Linijska ruta: 2.4 km

Ukupan uspon: 71m

Vozna podloga: asfalt 1.3km, 54.2%, makadam 11km, 45.8%

Sakralno blago i vidikovci Babinog Polja

Župna crkva sv. Pavla, Babino polje FOTO: TZ Mljet/Boris Jović

Polazna i završna točka kružne rute je crkva sv. Pavla u Babinom polju odakle se kreće do crkvice sv. Andrije, potom kratko glavnom cestom DC120 do skretanja ulijevo za Knežev dvor s Etnografskom zbirkom Biskup, te uz lokalitete Stari potok, Sotnica i crkva sv. Vlaha i sv. Pankracija na groblju. Od sv. Vlaha može se skrenuti s rute do crkve sv. I. Krstitelja koja je i lijep vidikovac. Dalje ruta vodi “Putem maslina” ambijentalno nadasve ugodnim obrađenim poljima uz suhozide i maslinike s vidikovcima na kuće slikovitog Zabrežja i Zadublja, te atraktivan najviši vrh otoka Mljeta – Veliki grad (514m).

Babino Polje, FOTO: TZ Mljet/Miro Andrić

Ruta prolazi uz ruševine Fiječine kuće, također i skretanje skretanje za Odisejevu špilju (do koje vodi pješačka staza duljine 400m), te uljaru i maslinike. Slijedi označeno skretanja s rute do crkve sv. Spasa, lijepe panoramske točke na Babino polje. Rute se potom lagano uspinje do groblja Mirogoj i spoja s DC120, gdje nakon kampa skreće ulijevo uz Dom zdravlja i ljekarnu, te crkvu sv. Luke u Ulicu Zabrežje. Prolazi u DVD Babino Polje, kapelu Gospe na Brijegu i kružno završava kod župne crkve sv. Pavla i caffe bar-pizzerije s jedno od ljepših panorama na Babino polje.

Kružna ruta: 7.3km

Ukupan uspon: 188 m

Skretanje s rute: 760 m do crkve sv. Ivana Krstitelja, 510 m do crkve sv. Spasa

Dodajmo da su karte biciklističkih ruta tiskane na hrvatskom, engleskom i talijanskom jeziku, a može ih se preuzeti u uredu TZ Mljet u Sobri.

Sad kad ste opremljeni svim mogućim informacijama, vrijeme je da izaberete baš onu stazu koja vam odgovara i istražite skrivene ljepote Mljeta.

Ovaj tekst je nastao pod pokroviteljstvom Turističke zajednice Dubrovačko-neretvanske županije.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.