14.8 C
Dubrovnik
Subota, 4 svibnja, 2024
NaslovnicaVijestiMarušić: Za pad Cessne odgovoran je i kontrolor leta, koji je odobrio...

Marušić: Za pad Cessne odgovoran je i kontrolor leta, koji je odobrio nesiguran plan leta

Pilot je prije poleta kontroloru leta u Splitu predao plan leta, koji mu, zbog najavljenog vizualnog letenja (VFR) nekompleksnim i skromno motoriziranim, usto maksimalno opterećenim sportskim zrakoplovom Cessna 182, na zahtjevnoj i dugoj ruti, u prognoziranim nepovoljnim vremenskim uvjetima, nije smio biti odobren!

Autor: Željko Marušić

Vjerojatni uzrok nesreće je zaleđivanje krila, na nekompleksnom zrakoplovu, bez sustava za odleđivanje/uklanjanje leda i s malom rezervom snage, zbog čega je došlo do pogoršanja aerodinamičkih svojstava (povećanja otpora i smanjenja uzgona) te povećanja mase, što je zrakoplovu otežalo i onemogućilo letenje.

Pilot je bio nedovoljno iskusan i sposoban upravljati zrakoplovom u zahtjevnim vremensko-geografskim uvjetima. U kombinaciji s lošom vidljivošću i naletima vjetra vjerojatno se našao u situaciji koju više nije mogao kontrolirati, odnosno održavati let, a usto nije imao rezerve snage motora za izvlačenje iz te situacije.

Mogućnost da je zaleđivanje rasplinjača uzrok nesreće, što su dva stručnjaka javno iznijela, malo je vjerojatna iz sljedećih razloga:

– Cessna 182 Skylane ima sustav za sprječavanja zaleđivanja rasplinjača, kojeg je pilot vjerojatno koristio, a nema uređaj za sprječavanje stvaranja/uklanjanja leda na krilima

– konkretni letni uvjeti, zbog niskih temperatura i visoke vlažnosti, prije izazivaju zaleđivanje krila, nego rasplinjača

– u slučaju zaleđivanja rasplinjača, koje utjecajem rastućeg podtlaka brzo propagira, motor bi se brzo ugasio te bi se zrakoplov srušio prije nego bi pilot stigao poslati poziv u pomoć Mayday, Mayday

Ne mogu se isključiti mogućnosti kvara na motoru, problema s gorivom te oštećenja upravljačkih i kontrolnih površina, ali one su manje vjerojatne.

Zrakoplovne se nesreće ne događaju zbog jednog, nego niza uzroka, koje dovode do nepovoljnog slijeda događanja. U avijaciji se to zove Swiss Cheese Model (model švicarskog sira). U konkretnom je slučaju riječ o sljedećim nepravilnostima/greškama (rupama u siru), koje su se poklopile:

1. Zloupotrebom tržišnih uvjeta, Cessna 182 Skylane, jeftin stari zrakoplov niskih troškova eksploatacije, korištena je za poslovni prijevoz na dugim i zahtjevnim relacijama, za što nije namijenjena.

2. Pilot bez dovoljno znanja i iskustva za najsloženije letne operacije, očito izabran principom tržišta a ne kvalitete, izrađuje plan leta uz vizualno letenje (VFR), koji nije dovoljno siguran, a u konkretnim je vremenskim uvjetima i opasan.

3. Kontrola leta odobrava nedovoljno siguran i riskantan let, uz vizualno letenje (VFR), nekompleksnim i razmjerno slabo motoriziranim zrakoplovom, usto potpuno opterećenim, na zahtjevnoj ruti, u nepovoljnim meteorološkim uvjetima.

Kad se, kao u konkretnom slučaju, po “modelu švicarskog sira” svi propusti (rupe) poklope, nastaje zrakoplovna nesreća, u pravilu tragična.

Slika je ilustracija

Foto: Adrian Pingstone (Arpingstone)

1 KOMENTAR

  1. Znači kontrola leta bi trebala procjenjivati je li neki zrakoplov “dovoljno motoriziran” za neku rutu u određenim vremenskim uvjetima pri određenom opterećenju? Ja nemam riječi za takvu hrpu gluposti. Do sad je Marušićev najgluplji ispad bio “zabranimo bicikle na kolnicima” ali ovo je novi vrh.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA