12.8 C
Dubrovnik
Ponedjeljak, 26 veljače, 2024
NaslovnicaVijestiMarušić: Nošenje zaštitne kacige na električnim romobilima je kontraproduktivno i štetno

Marušić: Nošenje zaštitne kacige na električnim romobilima je kontraproduktivno i štetno

Izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama s pravom su izazvale velike kritike u javnosti. O nepromišljenosti, stručnoj neutemeljenosti i štetnosti odredbe da liječnici trebaju policiji dojavljivati medicinsko stanje i propisanu terapiju zbog koje ne bi smjeli upravljati motornim vozilima, utemeljeno smo desetke puta alarmirali javnost.

Autor: Željko Marušić

Srećom, predlagač je “povukao ručnu”, pa je napravljen kompromis, koji je bolji od izvornog prijedloga, ali lošiji, sustavno štetniji od postojećeg stanja!

Veća šteta od te prometno-medicinske ujdurme je što je istodobno, kroz podignutu javnu i medijsku prašinu, progurana druga bespotrebna i štetna odredba o uvođenju obveze nošenja zaštitne kacige na električnim romobilima.

Obje su predložene mjere školski primjer površnih, nesustavnih, dakle i nestručnih odluka, kojima se precjenjuju pozitivni, a podcjenjuju, čak zanemaruju, negativni efekti.

Za smanjenje gužvi te povećanje sigurnosti (manje ozlijeđenih i poginulih) u cestovnom prometu električni skuteri stigli su kao “dar s neba”. Oni koji shvate kako na posao ili bilo kojim drugim razlogom kroz grad mogu ići električnim romobilom umjesto automobilom, izravno smanjuju prometne gužve, zagađenja i sigurnosne rizike.

Električni su romobili već pet godina aktivni u cestovnom prometu, čime su sigurno, posredno spasili desetke života i spriječili stotine ozljeđivanja. Pritom niti jedan romobilist nije poginuo (!), a zabilježeno je tek nekoliko ozljeđivanja. Pobogu, pa zašto mijenjati u ograničavati nešto što je zaslugom razvoja tehnologije, naprednih baterijskih i elektromotornih sustava, došlo u naš prometni sustav (koji je daleko od savršenoga) te unijelo bitna poboljšanja protočnosti, ekologije i sigurnosti?!

Takva je odredba zasad donesena samo u nekoliko europskih zemalja: Danskoj, Španjolskoj, Norveškoj (za starije od 15 godina)…, ali njihovi su cestovni prometni sustavi i uvjeti bitno različiti i organiziraniji od našeg, prvenstveno zbog neusporedivo bolje riješenog javnog gradskog prometa. Stoga je odluka o obvezi korištenja zaštitne kacige za vozače električnih romobila u hrvatskom cestovnom prometu nelogična, kontraproduktivna i štetna, dakle nestručna, iz sljedećih razloga:

1. U romobiliste, u gradskom cestovnom prometu sudjeluju i pješaci, vozači i putnici u automobilima te biciklisti. Svima bi njima zaštitna kaciga koristila u slučaju nesreće, čak i više nego romobilistima, ali ipak, iz sustavnih razloga (opravdano) nije propisana. Biciklistima je, zbog dinamike pada preko volana, glava prva na udaru, a romobilistima prvo stradaju noge, potom ruke. Kod naleta vozila na pješaka, kaciga bi im često bila spasonosna, a pri prevrtanju automobila kacige bi bile vrlo korisne za sve osobe u automobilu (zbog toga su obvezne u utrkama). Zašto se za njih ne propisuju zaštitne kacige?!

2. Obveza nošenja kacige na električnom romobilu mnoge će demotivirati da počnu koristiti to spretno, učinkovito i korisno prijevozno sredstvo (obveza nošenja kacige dodatna je logistička obveza, a vožnju čini manje ugodnom), koje ne treba parkirno mjesto te će se gradom nastaviti voziti automobilima i motociklima, povećavajući gužve te nužno ulazeći u rizične situacije s drugim vozilima i pješacima. Dakle, povećat će se gužve te posredna stradavanja u cestovnom prometu.

3. Kaciga na glavi romobiliste, uz prednosti prilikom pada, donosi i sljedeće rizike:
– prilikom pada romobilisti krutom kacigom mogu ozlijediti pješake, posebice djecu, koji im se nađu na padnoj putanji.
– nošenje kacige povećava samouvjerenost vozača romobila i umanjuje im oprez.
– nošenje kacige, mase od 1,4 do 1,8 kilograma, smanjuje statičku, a posebice dinamičku stabilnost električnog romobila (za 3 do 5 posto), koji je, zbog najvećeg omjera visine ukupnog težišta (romobil + vozač) i dinamičkog polumjera kotača, ionako, dinamički najnestabilnije motorno vozilo u prometu.
– u padnoj situaciji kaciga na glavi povećava moment inercije vozača, a dodatna masa na najvišoj poziciji izaziva dodatnu rotaciju tijela prilikom pada. Dakle, izglednije je da će glavom o tlo ili tvrdu prepreku udariti vozač romobila s kacigom, nego bez nje.
– kaciga treba biti propisane izvedbe i kvalitete, dakle certificirana, što nije definirano novim prijedlogom zakona. Necertificirane kacige, kakvih je dosta na tržištu, a kupovat će jer su razmjerno niske cijene, zbog loše strukture od krte i krute plastike, bez odgovarajuće unutarnje zaštitne i amortizirajuće obloge, malo su korisne, a mogu biti opasne – izazvati dodatne ozljede glave.

4. Znatno će se otežati poslovanje iznajmljivača električnih romobila i skutera, što postaje važan segment urbane i turističke ponude. Osobe koje žele iznajmiti električni romobil rijetko sa sobom nose zaštitnu kacigu, a malo će tko poželjeti staviti kacigu koju je prethodno nosila znojna osoba. Nekima će opcija biti iznajmljivanje automobila…

Pametnome dosta! Očekujemo da predlagač, dodatnom uredbom, povuče kontraproduktivnu i štetnu odredbu novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama o obvezi nošenja kacige na električnim romobilima.

Istodobno bi trebalo početi davati ciljane stimulacije za kupnju električnih romobila, prvenstveno onima koji se odluče za trajno odricanje od korištenja automobila u gradu, odnosno povlaštenog parkinga. Korištenje električnih romobila, koji su za učinkovitost, protočnost i sigurnost prometa u urbanim sredinama došli kao dar s neba, treba promicati, a ne sputavati!

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA