27.8 C
Dubrovnik
Subota, 2 kolovoza, 2025
HomeVijestiU Zagrebu predstavljeni novi europski prometni koridori, željeznica ide do Splita, Dubrovnik...

U Zagrebu predstavljeni novi europski prometni koridori, željeznica ide do Splita, Dubrovnik zaobilaze svi

Na konferenciji o prometnoj povezanosti Jadransko-jonske regije predstavljena izmijenjena Uredba kojom je Hrvatska uvrštena na ukupno 4 europska prometna koridora. Dubrovačke regije u nijednom koridoru nema, ni luka, ni aerodrom,niželjeznica, a bome ni autocesta.

U okviru hrvatskog predsjedanja Jadransko-jonskom inicijativom u organizaciji Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Ministarstva vanjskih i europskih poslova održana Konferencija o prometnoj povezanosti Jadransko-jonske regije koja ujedno predstavlja i neformalnu inauguraciju novog europskog prometnog koridora Zapadni Balkan – Istočni Mediteran.

Konferenciju je otvorio predsjednik Vlade Andrej Plenković koji je istaknuo važnost jače integracije Republike Hrvatske u prometnu mrežu Europske unije, istaknuvši kako je riječ o velebnom političkom i diplomatskom događaju, koji govori i u prilog tome kako je Hrvatska dobro strateški pozicionirana. Naime, jučer je u Europskom parlamentu izglasana izmjena Uredbe o Transeuropskoj prometnoj mreži (TEN-T) kojom se Hrvatska pozicionira na dodatna dva europska prometna koridora: Baltičko more – Jadransko more i Zapadni Balkan – Istočni Mediteran.

-Mi smo zemlja koja je, proporcionalno gledajući u odnosu na raniji sustav paneuropskih koridora, doživjela najviše promjena i to pozitivnih. Nitko se nije izborio za više kilometara bilo željezničkih, bilo cestovnih, bilo luka od Hrvatske. Dakle, četiri velika koridora i ukupno proporcionalno najveća promjena – istaknuo je predsjednik Vlade te dodao kako je ovim izmjenama po prvi puta koridor došao do Splita, kao i da pri slijedećoj reviziji treba pravac provući do Dubrovnika preko Crne Gore pa dalje do Grčke.

Izmjenama ove Uredbe Hrvatska se nalazi na ukupno četiri prometna koridora, uz postojeće koridore Mediteranski i Rajna – Dunav koridor, pozicioniramo se i na dodatna dva, čime se Hrvatskoj otvaraju mogućnosti dodatnih ulaganja iz EU sredstava u željezničku, cestovnu, zračnu, pomorsku i riječnu infrastrukturu, uključujući i dijelove Hrvatske koji do sada nisu bili prepoznati u Uredbi.

Naime, izmjenama je uvršteno novih 802 km pruga te novih 706 km autocesta dok je u sklopu izmjena u sveobuhvatnu mrežu dodano i novih 356 km željezničkih pruga (npr. istarske i podravske dionice pruga), 250 km cesta (npr. Zagvozd – Imotski – DG), 8 novih luka (Korčula, Stari Grad, Hvar, Supetar, Preko, Rogač, Rab i Cres uz već postojeće Pulu, Rijeku, Zadar, Šibenik, Ploče, Dubrovnik i Split) i 5 novih urbanih čvorova (Osijek, Varaždin, Zagreb, Rijeka i Split).

Govoreći o važnosti izmjena mreže koridora, zamjenica direktora Opće uprave za mobilnost i promet Europske komisije Maja Bakran Marcich, pojasnila je kako je jedino još Njemačka u takvoj poziciji, odnosno, nalazi se na četiri koridora kao i Hrvatska. Istaknula je i kako TEN-T mreža osigurava povezanost EU i njenog tržišta te kako je ovim izmjenama Uredbe po prvi puta mreža koridora proširena i na zemlje koje nisu kandidatkinje, a Jadransko-jonska regija postaje povezana europskim prometnim koridorima.

Ministar vanjskih i europskih poslova Goran Grlić Radman rekao je kako Hrvatska, kao neposredni susjed regije Zapadnog Balkana i snažan zagovaratelj politike proširenja pozdravlja sve aktivnosti usmjerene na jačanje povezivosti između EU-a i regije Zapadnog Balkana.

-Tijekom posljednje revizije TEN-T koridora u Vijeću Hrvatska se snažno zalagala za proširenje postojećeg koridora Baltik-Jadran prema južnoj Hrvatskoj, kao preteče budućeg Jadransko-jonskog koridora. Upravo će Jadransko-jonski koridor značajno unaprijediti povezivost u okviru EUSAIR regije o kojoj danas govorimo – rekao je Grlić Radman i dodao kako će prošireni prometni prostor EU-a zasigurno donijeti koristi ne samo EU-u nego i našim neposrednim susjedima, gdje regija Zapadnog Balkana ima posebnu važnost za Hrvatsku.

U kontekstu prometne povezanosti jadransko-jonske regije, državni tajnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Josip Bilaver istaknuo je novo uspostavljeni europski prometni koridor Zapadni Balkan – Istočni Mediteran, kao ključnu poveznicu svih zemalja sudionica Strategije za Jadransko-jonsku regiju, koji doprinosi promicanju održivog razvoja i gospodarskog rasta.

-Taj koridor povezuje sve zemlje sudionice u ovoj Strategiji i služi kao izvrstan primjer makroregionalne suradnje. Mi trenutno ulažemo velike napore u to da naš dio koridora, od Zagreba kroz Slavoniju, bude operativan do 2030 godine – rekao je Bilaver pojasnivši da Hrvatska također namjerava raditi na razvoju i modernizaciji infrastrukture koridora kako bi se omogućila upotreba alternativnih goriva, pridonoseći tako i naporima za dekarbonizaciju prometa.

Podsjetimo, u lipnju prošle godine Hrvatska je preuzela predsjedanje Strategijom za jadransko-jonsku regiju (EUSAIR), kojom se želi promicati održivi gospodarski i društveni rast u ovoj regiji, a jedan od ciljeva kojima se to želi postići je i prometna povezanost.

Na konferenciji, na kojoj su sudjelovali predstavnici Europske komisije, nadležnih ministarstava i predstavnici industrije, predstavljena je nova, odnosno izmijenjena TEN-T Uredba te su održane dvije panel rasprave pod nazivom „ECT koridor Zapadni Balkan – Istočni Mediteran – prilika za razvoj jadransko-jonske regije“ i „Usklađeni razvoj prvog koridora izvan EU – prepreke u provedbi“.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA