26.8 C
Dubrovnik
Subota, 19 srpnja, 2025
HomeVijestiPravobranitelj zatražio da se u vrtiću u Metkoviću koji je dječaka s...

Pravobranitelj zatražio da se u vrtiću u Metkoviću koji je dječaka s autizmom primio u predškolu tri puta tjedno provede inspekcijskih nadzor

Pravobranitelj za osobe s invaliditetom, Dario Jurišić, zbog velikog interesa javnost, a povodom medijskih natpisa o dječaku s autizmom iz Metkovića, kojem je odobreno svega 30 minuta predškole tri puta tjedno, objavio je priopćenje u kojem se osvrnuo na slučaj. Naglasio je kako je odgojno-obrazovna inkluzija obveza i interes društva, a njezin izostanak predstavlja diskriminaciju djece s teškoćama u razvoju. Pravobranitelj je također zatražio da se provede inspekciji nadzor u vrtiću u Metkoviću.

“Ovim putem želimo obavijestiti zainteresiranu javnost da prava djece s teškoćama u razvoju definirana propisima koji se odnose na predškolski odgoj i obrazovanje podrazumijevaju njihovo ravnopravno uključivanje, te pod određenim uvjetima i prednost upisa u predškolske ustanove.  Pravobranitelj za osobe s invaliditetom sukladno svojim ovlastima i djelokrugu prati ostvarivanje prava djece s teškoćama u razvoju, a u slučaju povrede djetetovih prava ovlašten je zatražiti očitovanja, davati mišljenja, uputiti preporuke i upozorenja nadležnim tijelima, zatražiti provedbu inspekcijskih nadzora, što je u konkretnom slučaju i činio.

U odnosu na dosadašnji rad, a vezano za upise djece s teškoćama u razvoju u predškolski program odgoja i obrazovanja ističemo da im je u okvirima međunarodnih ugovora i postojećih nacionalnih propisa osiguran upis u jednakim uvjetima uz obvezu osiguravanja potrebne razumne prilagodbe i podrške, no u praktičnoj provedbi zbog i nadalje prisutnih predrasuda i pogleda na djecu s teškoćama u razvoju zamjećujemo krivu primjenu propisa, a najčešće izostanak razumne prilagodbe potrebama djeteta, kako bi ono na jednakoj osnovi s drugima moglo ostvariti svoje temeljno pravo – pravo na obrazovanje. Kada govorimo o lošim praksama pojedinih predškolskih ustanova, prvenstveno se odnose na postavljanje određenih zahtjeva prema djetetu s teškoćama u razvoju, pri čemu se npr. utvrđuju njihove sposobnosti za uključivanje u vrtić, umjesto osiguravanja njihovog prava na predškolski odgoj i obrazovanje odnosno upis u vrtić uz istovremeno planiranje podrške djetetu.

Kada govorimo o programu predškole isti je obavezan za svu djecu u godini prije polaska u školu te ima propisanu i satnicu (250 sati) u kojoj je potrebno provesti kurikulum programa predškole kao i minimalnu satnicu (150 sati). Dakle, sukladno postojećim zakonskim odredbama ne postoji mogućnost da se dijete isključi iz programa predškole, a djeci s teškoćama u razvoju sukladno njihovim potrebama nužno je osiguravanje dodatne prilagodbe. Ovo smatramo posebno značajnim, jer se upravo radi o djeci koja se kroz program predškole trebaju pripremiti za uključivanje u nastavni proces škole, odnosno strukturirane aktivnosti.

Što se tiče konkretnog slučaja, Pravobranitelj za osobe s invaliditetom svoje mišljenje i preporuke vezano uz pravo prednosti upisa u vrtić uputio je u dva navrata Dječjem vrtiću Metković i osnivaču vrtića (u prvom tjednu po zaprimanju pritužbe), a nakon saznanja i zaprimanja pritužbe na trajanje programa predškole, pozivajući se na izričitu zakonsku odredbu o trajanju i satnici programa predškole i pravu djeteta zagarantiranom svim nacionalnim i međunarodnim dokumentima dječjem vrtiću je upućeno mišljenje, a o svemu je obaviješteno i nadležno Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih (dalje u tekstu: Ministarstvo), te je zatraženo i postupanje Samostalnog sektora prosvjetne inspekcije Ministarstva (u roku pet dana od ponovnog obraćanja roditelja). O svim postupanjima Pravobranitelja za osobe s invaliditetom roditelji su upoznati usmenim i pisanim putem.

Pravobranitelj za osobe s invaliditetom i ovom prilikom, pa i ovim putem, želi uputiti poruku ustanovama odgoja i obrazovanja, njihovim osnivačima i resornom Ministarstvu da je odgojno-obrazovna inkluzija obaveza i interes društva, a njezin izostanak predstavlja diskriminaciju djece s teškoćama u razvoju. Inkluzija podrazumijeva dodatnu podršku djetetu, a teškoće u razvoju ne smiju se niti kroz interne akte, niti u postupcima upisa izravno kvalificirati kao prepreka pristupu pojedinim oblicima odgoja i obrazovanja”, zaključuje pravobranitelja za osobe s invaliditetom, Darijo Jurišić.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA