23.8 C
Dubrovnik
Ponedjeljak, 29 travnja, 2024
NaslovnicaPolitikaMato Pavličević: Korupcija i pravosuđe su rak rana ove države

Mato Pavličević: Korupcija i pravosuđe su rak rana ove države

Mato Pavličević naš je sugrađanin, koji već duže vrijeme živi u Zagrebu. Nositelj liste stranke Republika, koja je ime dobila prema Dubrovačkoj Republici, bavi se novinarstvom, točnije automobilizmom, koji mu je velika strast, a u slobodno vrijeme vrtlari i jedri. No, što novoga republika donosi u hrvatskupolitiku i kako Pavličević vidi rješenjenekih nacionalnih i lokalnih problema, saznajte u razgovoru koji slijedi.

Što to Republika nudi?

-Mi smo koalicija razuma. Umjesto svađa i sukoba biračima nudimo konkretna rješenja i gledamo kako će se bolje živjeti nakon izbora. Iza sebe imamo opipljive i vidljive rezultate! Naše izborne liste tako čine sjajni ljudi, dokazani pojedinci, koji uspješni model mogu preslikati na nacionalnu razinu. Dokazali smo se već u gradovima i općinama koje su među najpoželjnijima za život, a naš je kandidat za premijera upravljao najvećim sustavima u Hrvatskoj. Zajednički smo osmislili program sastavljen od politika koje će u kratkom roku pozitivno osjetiti svaki pojedinac i svaka obitelj.

Zašto se stranka poziva na Dubrovačku Republiku?
Dubrovnik je povijesno jedan od uzora kako se upravlja državom. Dubrovačka Republika i njen rad je i danas gotovo nedokučiv ideal bilo kojoj državi u svijetu. Pamtimo savršene primjere kako voditi državu – kako socijalno, tako ekonomski i pogotovo diplomatski. Dakle, demokratičnost Dubrovačke Republike očituje se kroz njen složen i pravedan politički sustav. On je osiguravao da nijedna osoba ili skupina ne može monopolizirati moć, dok je Knez bio izabran na kratki mandat, kako bi se spriječila akumulacija moći i osigurala rotacija vlasti. Ključna riječ je tu smjenjivost! Tako da Dubrovačka Republika danas služi kao uzor modernim republikama, ne samo zahvaljujući svom gospodarskom uspjehu i političkoj stabilnosti, već i zbog njenih vrijednosti demokratičnosti, mudre politike i tolerancije.

Kako to da ste Vi prvi na listi za X. izbornu jedinicu?

-Za razliku od brojnih stranaka koje su predale liste za X. izbornu jedinicu, na našoj listi su ljudi koji su ovdje ili rođeni ili žive. Drugačije ne ide, jer kako će te u Saboru zastupati kraj u kojem ste stranac i kojeg ne poznajete? Smatram da je prvim mjestom na listu ukazana čast meni i poštovanje prema Dubrovniku.

Koji su po Vama osnovni problemi hrvatskog društva i države te kako biste ih riješili, ako dobijete priliku voditi državu?

-Hrvatska je imala najdužu mirnodopsku recesiju u povijesti koja je trajala 6 godina u vrijeme vlada HDZ-a i SDP-a. Na kraju prvog mandata premijera Plenkovića, bili smo na dnu svih europskih ljestvica i imali najdublju recesiju u Europskoj uniji. Sada Hrvatska bilježi gospodarski rast, ali zahvaljujući obilju novaca iz EU fondova koje smo dobili zahvaljujući tome što smo u trenutku raspodjele bili najlošiji u Europskoj uniji po svim kriterijima.

Kada bi trenutačni rast BDP-a umanjili za oko 4-5 % BDP-a koliko u ovom trenutku
dobivamo iz EU fondova, zapravo bismo bili u recesiji, a Andrej Plenković bi imao još
lošije rezultate nego što ih je imao Zoran Milanović, koji je u ekonomskom smislu također imao loše rezultate. Tome je tako, jer se u upravljanju ekonomijom, a osobito javnim sektorom u suštini nije promijenilo ništa. Stanovnika nikad manje, a zaposlenih u javnom sektoru nikad više. Kada na to nadodamo korupciju i nepotizam, potrošnja države je daleko veća nego što bi to trebala biti. Najbolji pokazatelj toga je što je državna potrošnja Hrvatske otprilike 3-6% BDP-a veća od usporedivih država poput Slovačke, Rumunjske, Malte, Cipra, Latvije, Litve.

Preračunato u eure, kada bi javni sektor učinili efikasnijim i manje korumpiranim, samo toliko da dođemo na prosjek usporedivih država, na rashodovnoj strani bi se otvorio financijski prostor za uštedu od minimalno 3 milijarde eura. Ako bismo pak otišli korak dalje i javni sektor učinili još efikasnijim, od prosjeka usporedivih zemalja, ako bi uzeli u obzir nastavak rasta poreznih prihoda, otvorio bi se reformski prostor za smanjenje poreza, parafiskalnih nameta, povećanja mirovina, unapređenja zdravstva, gradnje infrastrukture od čak 5 milijardi eura godišnje!

Korupcija i pravosuđe su rak rana ove države. Također, nitko već desetljećima ne zna posložiti loš zdravstveni sustav, mirovine su niske, a umirovljenici žive na milostinji. Populacijska politika je loša, sustav socijalne skrbi neučinkovit, potrošačka prava se ne štite kako bi trebalo, obrazovni sustav gubi i svrhu i ugled, poljoprivreda se već desetljećima sustavno uništava. Isto, svi pričaju a nitko se ne bavi pravim gospodarenjem otpada i zaštitom okoliša.

Što još zanimljivog imate u programu?

-U državnoj upravi skratit ćemo rokove za dobivanje svih dozvola na osam dana i u proceduru ćemo uvesti umjetnu inteligenciju tako da se korupcija smanji što je više moguće. U pravosuđu ćemo uspostaviti sudove za male vrijednosti koji će odmah donositi odluke. Time će se skratiti trajanje sudskih postupaka i staviti nultu stopu tolerancije za političku korupciju. U osnovnom školstvu treba promijeniti paradigmu – i vrednovati znanja i vještine umjesto samih ocjena, pratiti djevojke i mladiće od samog početka i precizno ih profesionalno usmjeriti.

Ako vaši mandati budu presudni u formiranju lijeve ili desne Vlade, hoćete li ući u koaliciju?

-Koalicija Fokus i Republika je davno rekla kako će o tome odlučivati programi, ali sigurno ne idemo s HDZ-om.

Živite u Zagrebu, kandidirali ste se u X. izbornoj jedinici. Smatrate li da iz Zagreba bolje možete vidjeti ili rješavati probleme na jugu?

-Kao što sam jednom nedavno rekao, iz daljine se nekad bolje vidi cjelina. Žalosti me što kad putujem prema Gradu, kao da idem prema dnu nekog lijevka. I uz Pelješki most, prometno smo izolirani, do autoputa imamo više od 100 kilometara. Pored toga, puno stvari muči jug Hrvatske. Brodogradnja je gotovo nestala. Prije svega, obnova naše već derutne ratne, kao i putničke flote koja bi se trebala graditi u domaćim škverovima. Mislim na one ozbiljne.

To će otvoriti put i boljem povezivanje udaljenijih jadranskih otoka. Žalosno je da je po nevremenu jedini upotrebljivi brod onaj star 61 godinu. Trebaju nam moderni trajekti, vojni, patrolni brodovi, brodovi obalne straže….. Sve europske države koje imaju uspješnu brodogradnju štite ih kod gradnje brodova za svoje potrebe. Jadrolinija kupuje stare brodove umjesto da gradi nove. MUP potencira talijansko brodogradilište umjesto da zaposli svoja.

Vratimo se na Grad i ovaj dio izborne jedinice DNŽ. Što su po Vama naši najveći problemi?

-Ljudima je stanovanje postalo nemoguće skupo, dok je sam život u Gradu, gdje mi živi majka, nemoguć. Pogotovo zimi, sve je pusto kao da ste u kamenolomu. Povijesna jezgra Dubrovnika doživjela je demografsku katastrofu. Jer, Grad je nekad bio samodostatan sa svim zanatima, hrpom butiga, ribarnicom, mesarom. Danas samo suveniri, a za bilo što obaviti sad treba ići van Grada, a zamislite kako je penzionerima još kad je kiša. Trgovce i obrtnike, ne suvenirnice, bih stimulirao da se vrate u Grad. Također, treba urediti prometnice, uspostaviti normalniji prometni režim jer je ovo potpuno neodrživo i neekološki, izgraditi garaže i parkirališta van centra grada i forsirati javni gradski prijevoz.

Kao novinar specijaliziran za automobile i promet općenito, kako komentirate ovu tragičnu prometnu nesreću u kojoj je poginulo dvoje mladih na Ratcu?

-Samo tri riječi: tuga, i osjećaj nemoći. Iskrena sućut svima koji su ih poznavali, a ekipi koja pred izbore otvara nepostojeće ceste poručujem neka se pogledaju u ogledalo. Radovi na izgradnji autoceste od Osojnika do Dola otvoreni su pred 15 godina, naravno pred izbore. I nije napravljeno ništa, Albanci koji inače nemaju elementarnu prometnu kulturu tako na magistrali, koja je davno zastarjela za moderni promet, redovito rade prometne nesreće i jureći kući ubijaju naše ljude.

Koji je Vaš stav o autocesti do Osojnika, za koju je nedavno poništen natječaj?

-Očekivano da je opet sve stalo. Podsjetimo se, za koji dan će točno 15 godina od kako je Ivo Sanader otvorio gradilište za brzu cestu od Osojnika do Dola. Na otvorenju su bili isti oni koji i danas vode ovaj grad, županiju i državu. Osim Sanadera, koji je platio račun za sve njih. Andro Vlahušić je još tada rekao kako je to predizborni trik, na što su se gospoda iz Zna se digla na zadnje noge i rekla kako ih sabotira i da će ga zvati na otvaranje ceste. Andro svaki dan otvara poštanski sandučić u očekivanju poziva, ali ga još nema.
Tada je procijenjena vrijednost radova bila 488 milijuna eura. Danas, pred izbore, ta cesta je opet aktualna, no dulja je jedan kilometar i koštat će 772 milijuna Eura, dakle 27 po kilometru. Ta cesta nam svakako treba, i to hitno. Molim Boga da opet ne budemo čekali sljedeće izbore.

A koji je Vaš stav o brzoj cesti Osojnik – Zračna luka? Treba li ona prelaziti preko Rijeke dubrovačke ili…?

-Dubrovnik ima takav delikatni geografski položaj i bojim se da je odabir idealne trase nemoguć. Ili bi ljudima cesta prolazila kroz dvorišta, ili nagrdila sliku grada. Za to će trebati mnogo izračuna, nacrta i prije svega iskrene i otvorene komunikacije s građanima.

Kako komentirate najavljen poseban režim prometa oko povijesne jezgre? Imali u Dubrovniku previše osobnih automobila i taxija, ima li negdje možda mjesta za željeznicu, vlak, smanjenje vlastitog i povećanje javnog prijevoza?

-Najavljen je lani, kompliciran, i opet se oslanja samo na garažu. Umjesto da turiste koji dolaze s autima mičemo van iz centra. Samo se rade gužve. Pošto sam uvijek tvrdio da je stimulacija bolja od zabrane ili kazne, stimulirao bih one koji kupe manji auto. Kao Japanci sa svojom Kei klasom. Jer grad je rubu pucanja, preizgrađen i s prometnom infrastrukturom iz prošlog milenija. Čak ni ideja za vlak koji bi povezao Grad s aerodromom uopće nije loša.

Jeste li za izmjenu propisa kojima bi se vozačima koji posjeduju vozačku dozvolu B kategorije dopustilo upravljanje motociklima A1 kategorije (motocikli s ili bez bočne prikolice, radnog obujma motora do 125 cm3 i snage motora od najviše 11 kW i odnosom snage i mase koji ne prelazi 0,1 kW/kg)?

-Apsolutno, Hrvatska je jedna od rijetkih zemalja EU, a jedina na Mediteranu u kojoj se s B kategorijom vozačke dozvole smije upravljati motociklima samo do 50 ccm. Zbog toga više vozača koristi automobile u centru grada, čime se stvaraju nepotrebne gužve, a da ne govorimo da je brzina skutera od 50 km/h opasna na cestama izvan centra gdje su puno veće dozvoljene brzine. Taj nelogični propis je još jedan način za izbijanje novaca iz džepova naših građana.

Što mislite o dubrovačkom turizmu? Jesmo li na tragu održivosti, kako tvrdi gradonačelnik Franković?

-Kako je jednom davno rekla Jadranka Kosor, na putu smo da dođemo na put održivosti. Svima su puna usta riječi održivost, a da pojma nemaju o materiji.

Kako bi Republika rješavala probleme u zdravstvu, odnosno nedostatak liječnika, koji je na jugu veliki problem te problem priuštivog stanovanja?

-Nedostaje medicinskog osoblja. Pametnim aktiviranjem državne imovine, stanova, može ih se privući ovim što sam već rekao, priuštivim stanovanjem. Također, u programu nam je ukinuti PDV na kupnju prve nekretnine. Time bi mladim obiteljima u džepu ostala lijepa količina novca.

I za kraj poruka biračima.

-Iz svega navedenog više je nego jasno da je osim institucija i cijeli jug Hrvatske zanemaren, a ogromna sredstva uplaćujemo u proračun. Mislimo da bi se svi političari koji su vodili državu od osamostaljenja, trebali sramiti načina na koji su se odnosili prema Dalmaciji, a mi se možemo sramiti koje smo ljude birali na funkcije kojima nisu dorasli. Dalmacija može i treba bolje i mi ćemo se za to boriti. Siguran sam da zajedno možemo napraviti promjenu koja je Hrvatskoj potrebna, podići standard naših građana i maknuti Hrvatsku s dna svih europskih ljestvica. Jer Hrvatska i njeni građani zaslužuju više i udruženi, mi to možemo i želimo ostvariti.
Zato pozivam sve građane, izađite na izbore i dajte nam svoj glas i povjerenje, listi broj 2. Nećemo vas iznevjeriti.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA