15.8 C
Dubrovnik
Četvrtak, 28 ožujka, 2024
NaslovnicaNaša čeljadKadulja sa Srđa, more s Gjivovića, maslinovo ulje... stapaju se u mirisne...

Kadulja sa Srđa, more s Gjivovića, maslinovo ulje… stapaju se u mirisne sapune dubrovačke SapunĐerice

Priroda i biljke 41-godišnjoj Željki Janjanin, vodički za planinarske ture urezali su se u svakodnevni život. Iz dana u dan crpi energiju i traži nove inspiracije, a družica priroda joj nije ostala dužna. Pokazala joj je svjetlo kada se najmanje nadala. Turističke ture po planinama i brdima prestajale su, dolazila je zima, a njoj je trebao novi zamah, i pronašla ga je – u izradi prirodnih sapuna. Upoznajte dubrovačku SapunĐericu porijeklom iz Karlovca.

Prije desetak godina u Dubrovnik je došla poslom, raditi kao vodič za planinarske ture. Već neko vrijeme zajedno s kolegicom vodi planinarske i sportsko penjačke ture oko grada i u gradu za turiste i goste, a za domaće nude Nordijsko hodanje. Planina i priroda drugi su joj dom, no kako se pronašla u izradi sapuna?

-Moj interes za sapune krenuo je prošle godine. Imala sam jedan teži period u životu koji me nekako natjerao da krenem nešto osmišljavati jer je dolazila zima, a naše turističke ture su prestajale i bilo mi je potrebno da s nečim zauzmem svoj mozak, započela je Željka dok sjedimo u malom zelenom vrtu okruženom različitim biljkama, palmom i stablima.

-Krenula sam prvo od jednostavnih sapuna, a onda sam za svoje prijatelje organizirala radionice jednostavne izrade sapuna. Krenula sam istraživati dalje. Zanimalo me je kako se pravi prirodni sapun, umjesto da kupujem već gotove baze. Jednostavno sam ušla u svijet, koji je jako šarolik. Sudjelovala sam i na DEŠINOJ radionici izrade sapuna, tu sam dobila kompletne informacije i savjete. Tako sam nadopunila sve ono što sam do tada skupljala.

Priprema je pola posla, tako se vodila i SapunĐerica, kako se nazvala Željka, zapravo prijatelji su je nazvali sapundžija, što predstavlja zanimanje onoga tko pravi sapune. No ona je htjela da to bude ženskog roda. Prijatelji nisu uspjeli naći riječ za to, a Željka posebno voli dubrovačko „đe“ („đe si“, „đe se kupaš“…) koje je i sama prihvatila došavši iz Karlovca, odlučila je kako je najbolje da se zove SapunĐerica.

-Jednostavno sam se usudila sve sama napraviti. Naravno prvo sam pripremila teren i sve dobro proučila zato što se radi s kaustičnom sodom koja nije baš „umiljata“ ako padne na kožu, nego je prilično opasna. Kad sam to sve pripremila napravila sam svoj prvi sapun i bila sam oduševljena. Mislim da mi je to dalo nekakvu energiju da nastavim dalje.

Upravo gore spomenuto ‘Đe se kupaš’ bila je inspiracija i za naziv sapuna, pa onda After đardin, Saplun Babe Nike, Katin Antibakterijal…Svi ti nazivi imaju svoju posebnu priču.

-Općenito me inspirira ovaj kraj, ‘đe’ mi je bilo vrlo neobično kada sam došla iz Karlovca prije deset godina, trebalo mi je neko vrijeme da se naviknem , ali sam se s tim sada stopila. Uvijek se lagano nasmijem. Na Gjivovićima gdje se inače kupam, sam uzela malo našega Jadranskog mora i tako napravila „Đe se kupaš“ sapun.

Odala je i „tajne“ recepture svojih prirodnih sapuna.

-Sapuni su od biljnih, hladno prešanih ulja i maslaca, kao što je kakao maslac, shea maslac… Koristim i kokosovo ulje kao i ricinusovo. Oni su kao takvi skroz prirodni, nema nikakvih aditiva, ne dodajem umjetne boje. Pošto se radi o vrlo skupom hobiju da bih ja uopće nabavljala neka bojila, to bi trebalo puno više novaca, ali to mi nije u interesu. Sapuni se inače mogu koristiti za ruke i tijelo. Izbacila sam sve gelove za tuširanje, ostao mi je još šampon za kosu, ali i njega jednog dana planiram složiti, malo je teže pa još čekam pravi trenutak.

Često neki znaju reći kako sapuni isušuju kosu, što vi mislite?

-Sapuni mogu isušiti kožu, to je točno ako se stavljaju ulja koja isušuju kožu. Važno je znati karakteristike svakoga ulja koja se koriste za sapun, o tome vodim brigu. Kod mene je najzastupljenije maslinovo, kao bazno ulje. Uglavnom ga nabavljam s ovoga prostora, a i mirise radim od pravih eteričnih ulja, kadulje, ružmarina, lavande, onoga što nas okružuje. Ne mogu ni zamisliti neki drugi miris, koji nije s našega područja.

Što biste preporučili za one koji imaju suhu kožu i za one koji imaju malo masniju?

-Kokosovo ulje je poznato kao ulje koje isušuje kožu, i pri njegovom korištenju u sapunima se treba paziti da se ne prijeđe određeni postotak, jer onda dođe do isušivanja. Ako se radi nježniji sapun, recimo za suhu kožu onda ga ja obično radim od maslinova ulja, a koje je zapravo stopostotno maslinovo ulje i njega sam nazvala Saplun Babe Nike.

Što se krije iza pozadine priče Sapluna Babe Nike?

-Jedna gospođa koja sa mnom sudjeluje u hodanju ispričala mi je kako je nekoć davno postojala žena u Konavlima koja je izrađivala sapune od maslinova ulja i to je bilo bez ikakvih mirisa i ostalih aditiva. Žene su govorile kako im je to uvijek bilo zanimljivo kupovati jer ga se sjećaju kao kvalitetnoga. S druge strane moja prijateljica s Paljeg Brda mi je rekla kako je njezina baka sapun zvala saplun i kako se uvijek prala s nekim određenim sapunom. Tako sam spojila saplun Babe Nike, koja ga je tako zvala, sa sapunom od maslinova ulja koji se nekada u Konavlima koristio. Dobila sam još informacija iz Konavala kako su neke žene radile sapune od maslinova ulja i svinjske masti koji je jako bio nježan za problematičnu kožu. To mi je sljedeći projekt kojega jedva čekam ostvariti, dakle spojit ću maslinovo ulje i svinjsku mast, a naravno tražit ću i domaću mast. Dobila sam i obećanje od jednog gospara koji će pokušati pronaći recept za sapun od svoje pokojne bake i tome se jako radujem.

S obzirom na ljubav prema dubrovačkom kraju, prirodi i planinama, biljkama i svemu onome što ovaj bogati kraj pruža, možemo je već nazvati dubrovačkom SapunĐericom.

-Kad idem na Srđ oko mene je smilje i kadulja kojeg zaista ima jako puno, ne može seproći, a da se ne prođe kraj kadulje. Ona mi je velika inspiracija. Berem je i za čaj. Volim sve one blagodati što donosi proljeće.

Kada ne izrađuje sapune Željka je u prirodi, tada preuzima ulogu licenciranog pustolovnog vodiča. Osim sportskog penjanja, nordijskog hodanja i volontiranja u gorskoj službi spašavanja, aktivna je i članica planinarskog društva Sniježnica i Hrvatske gorske službe spašavanja stanice Dubrovnik.

-Surađujemo s turističkim agencijama, vodimo planinarske i sportsko penjačke izlete na području Dubrovnika i okolice. Svake godine organiziramo event zvan Moonlight hiking uz besplatno vođenje na Srđ po mjesečini, a dobrodošli su svi zainteresirani građani i gosti grada Dubrovnika. Prošle godine skupilo se 110 sudionika, a ove godine nažalost ga nismo organizirali zbog mjera i ograničenja, zato sam izradila sapun ‘Moonlight’ – kroz smijeh će Željka.

-Trenutno pripremam radionicu nordijskog hodanja. To je sport u kojem se kreće cijelo tijelo uz štapove. U Dubrovniku su se mjesta već popunila, ali zato imamo slobodnih mjesta u Konavlima, gdje krećemo od 24. rujna. Pronašla sam stvarno odličnu ekipu u Dubrovniku koja voli prirodu i šetanje po njoj, tako mi je lijepo i baš uživam. Ne želim nigdje odavde – odlučno će Željka.

Facebook: Sapunđerica Dubrovnik

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.