26.8 C
Dubrovnik
Srijeda, 20 kolovoza, 2025
HomeSportI U DUBROVAČKIM ŠKOLAMA: pokrenut program praćenja tjelesnog razvoja učenika kroz e-Dnevnik

I U DUBROVAČKIM ŠKOLAMA: pokrenut program praćenja tjelesnog razvoja učenika kroz e-Dnevnik

U odgovoru naporažavajuće statistike Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) prema kojima su Hrvati, kako djeca tako i odrasli, među najdebljima u Europi, pokrenut je iznimno važan preventivni projekt u osnovnim i srednjim školama usmjeren na zdravi tjelesni razvoj djece i mladih.

Po mišljenju mnogih sugovornika, ovo je jedan od najvažnijih projekta u području tjelesne i zdravstvene kulture, unazad 150 godina.

S početkom ove školske godine, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih, a u suradnji s Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo, Agencijom za odgoj i obrazovanje, CARNET-om te Kineziološkim fakultetima u Zagrebu, Osijeku i Splitu, predstavilo je veliki iskorak u praćenju tjelesnog razvoja učenika kroz e-Dnevnik u školama. Ova inovacija omogućava učiteljima i nastavnicima TZK osnovnih i srednjih škola praćenje pravilnog rasta i razvoja djece i mladih – uključujući održavanje zdrave tjelesne težine, optimalne tjelesne spremnost i pravilnog držanja tijela (posture) – s ciljem očuvanja zdravlja i pravovremenog prepoznavanja mogućih odstupanja u rastu i razvoju.

Sustavno praćenje tjelesne spremnosti putem e – Dnevnika u hrvatskim školama predstavlja značajan iskorak u pedagoškoj praksi. Tradicionalno se tjelesna spremnost djece pratila usporedbom s vršnjacima, no novi sustav donosi značajnu promjenu – rezultati učenika vrednuju se prema referentnim vrijednostima koje ukazuju na potencijalni rizik za zdravlje. Preko korištenih testova mogu se vršiti dosta ozbiljne predikcije za pojedina oboljenja kod djece i mladih u budućnosti, ali i dati važne preporuke i za usmjeravanje djece i mladih u pojedine sportske ili rekreativne aktivnosti.

-Velika prednost ovog sustava praćenja tjelesnog rasta i razvoja je u tome što se temelji na vrijednostima preporučenima za očuvanje zdravlja, a ne na usporedbama s vršnjacima” – ističe Mirela Šunda sa Kineziološkog fakulteta Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera iz Osijeka i dodaje.

-To znači da su postavljeni ciljevi dostižni za većinu učenika, uz tjelesnu aktivnost prilagođenu njihovoj dobi i sposobnostima. Na taj način sustav potiče učenike da se usmjere na svoje osobno zdravlje i razvoj, pružajući im motivaciju da napreduju u skladu sa svojim mogućnostima i bez pritiska usporedbi s vršnjacima.

Osim što omogućuje sustavno prikupljanje nacionalnih podataka, novi će sustav značajno olakšati rad učitelja i nastavnika TZK putem automatizirane obrade i analize podataka, generiranja razrednih izvješća te izrade prilagođenih povratnih informacija za svakog učenika, a u bližoj budućnosti i za njihove roditelje – putem e – Dnevnika.

-Ovaj sustav značajno olakšava rad učiteljima i nastavnicima tjelesne i zdravstvene kulture, jer automatizira prikupljanje i analizu podataka o tjelesnoj spremnosti i posturi učenika – otkriva Hrvoje Podnar s Kineziološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i dodaje.

-Umjesto da sami provode dugotrajne obrade rezultata, učitelji će uskoro imati gotove analize i prilagođene preporuke za svakog učenika. To im omogućuje da se više posvete planiranju i izvedbi nastave te pružanju individualiziranih povratnih informacija učenicima. Na taj način ovaj sustav ne samo da poboljšava kvalitetu nastave, već učiteljima štedi vrijeme i pruža dodatnu podršku u brizi za zdravlje učenika.

Tatjana Trošt Bobić s Kineziološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu naglašava važnost praćenja posture učenika.

Dugotrajno loše držanje ili deformacija kralježnice mogu negativno utjecati na motoričke sposobnosti, disanje, san, sposobnost koncentracije i učenja kao i na psihosocijalno zdravlje djeteta.  Praćenje posture je izuzetno važno jer, nažalost, primjećujemo da se problem posturalnih odstupanja povećava s dobi. Kako učenici rastu, sve je veći broj uočenih odstupanja, što nam pokazuje da mnogi problemi nisu prepoznati i tretirani na vrijeme u mlađoj školskoj dobi. Ovaj novi sustav omogućit će raniju identifikaciju posturalnih problema, pružajući učiteljima i nastavnicima TZK mogućnost da u najranijim fazama rasta prate i bilježe promjene u držanju djece. Tako ćemo pravovremeno prepoznati potencijalne probleme i osigurati djeci potrebnu podršku te uputiti roditelje na dodatne preglede učenika kod liječnika kada je to potrebno.

Implementacijom ovog sustava Hrvatska se priključila odabranom društvu zemalja koje razvijaju i grade ovakve sustave na nacionalnoj razini. Sustav unutar e-Dnevnika usklađen je s europskim smjernicama i temeljen na iskustvima hrvatskih stručnjaka u međunarodnim projektima.

Sljedeći koraci razvoja uključuju izradu okvira za prikazivanje korisnih povratnih informacija učenicima i roditeljima te dodatno povezivanje sa sustavom javnog zdravstva, školske i obiteljske medicine, sportske medicine,  čime će se omogućiti cjelovita podrška zdravom razvoju djece.

Maroje Sorić s Kineziološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu dodaje.

-Sustav praćenja koji smo počeli graditi s partnerima predstavlja temelj preventivnog zdravstvenog sustava za djecu, spajajući obiteljsko, školsko i zdravstveno okruženje. Ovakav projekt stavlja Hrvatsku u vodeću poziciju ne samo u Europi već i globalno.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA