Naši prihodi ove i iduće godine sigurno neće rasti puno, ali zbog inflacije ljudi imaju sve manje novaca i moramo podizati plaće zaposlenika iz dobiti od koje bi trebali investirati u hotel – rekao je u razgovoru za dubrovniknet.hr direktor Hotela “Lapad” Hrvoje Brbora, s ponosom ističući kako je između stotinu zaposlenika čak 70 Dubrovčana.
Hotel Lapad treći put je zaredom u konkurenciji srednjih poduzeća dobitnik plakete Zlatna kuna Hrvatske gospodarske komore, koja se već 28 godina dodjeljuje najuspješnijim trgovačkim društvima u Dubrovačko-neretvanskoj županiji.
Ovo priznanje HGK za poslovanje u 2024. godini treći puta zaredom najbolje i govori o poslovnom uspjehu ovoga poduzeća i hotela koji posluje od 1914. godine, ‘preživio’ je tri rata, globalnu pandemiju i dugotrajnu obnovu Lapadske obale. No još je jedan važan razlog zbog kojeg bi ukupno dubrovačko turističko gospodarstvo trebalo proslaviti njihov poslovni uspjeh – riječ o hotelu domaćih vlasnika čiji su zaposlenici domaći ljudi.

Hrvoje Brbora, direktor Hotela Lapad govori o ovom velikom uspjehu.
– Prva nam je Zlatna kuna bila najvažnija i najteža jer smo je dobili za razdoblje kada smo u susjedstvu, na Lapadskoj obali imali opsežne građevinske radove i tada je zaista nismo očekivali. No ipak su naši rezultati i u tom razdoblju bili izvanredni među svim srednjim poduzećima u cijeloj Županiji. Kada smo prošli to teško razdoblje, znali smo da ćemo ovu nagradu ponoviti što se evo i ponovilo treći put zaredom što je opet jedinstven slučaj u Županiji. Parametri po kojima Komora dodjeljuje ovo priznanje vrlo su mjerljivi, iznosi prohoda i dobiti, plaće zaposlenika, sve stvarno mjerljivi kriteriji, a ne nagrada koju dodjeljuje nekakav žiri za umjetnički dojam, što nam je izuzetno važno. S jedne strane to mi je drago, a s druge bih volio da ima više konkurentskih poduzeća i uspješnijih i boljih poduzeća u Županiji od nas, ali izgleda da nema.
Još je važnije jer su nagrađeni rezultati kolektiva u kojem su zaposlenici uglavnom domaći ljudi. Dok druge hotelske kuće jedva iznose sezonu i s uvoznom radnom snagom u Vašem hotelu samo domaći?
– Velika većina zaposlenika su domaći, od sto zaposlenika 70 njih su baš Dubrovčani, a ostali iz drugih dijelova Hrvatske i Hercegovine, a nemamo nijednog zaposlenika s Dalekog istoka, Nepalaca ili Filipinaca. Mislim da smo tvrtka od sto zaposlenika, vjerojatno jedini na Jadranu koja uopće nama stranih radnika. To je naša odluka da idemo u tom smjeru koja nije bila laka. Nije lako pronaći ljude niti ih zadržati, ali borimo se. Vidimo da i država već pomalo koči izdavanje radnih dozvola za stranice. Mi sve to drugačije gledamo jer smo iz Grada, što je sasvim druga priča nego kada je vlasnik hotela neki fond, a uprava negdje u Poreču. Naši zaposlenici međusobno pričaju samo hrvatski što u nekim drugim hotelima niti na recepciji nije slučaj.
Primjećuju li gosti da u hotelu nema stranih radnika?
– Možda primjećuju, a negdje drugo to komentiraju, ali im se sviđa i znaju pohvaliti kombinaciju starih i mladih zaposlenika u hotelu. U našem restoranu imamo ljude koji rade ovdje već 40 godina i danas rade s momcima od dvadesetak godina, studentima na praksi. Imamo još uvijek nekoliko zaposlenika koji rade u hotelu Lapad od njegova proširenja 1986. godine, a oni nose onaj duh „Hotelskog Dubrovnik“, koji kod nas nije pregazio korporacijski.
Kakva će situacija, posebno u našem ugostiteljstvu biti dogodine, ili za nekoliko godina kad već ove sezone imamo tvrtke u kojima je zaposlena polovica stranih zaposlenika?
– Stoji sve da domaćeg čovjeka treba platiti, no problem je što je jednostavno manje ljudi i sve nas je manje, manje je djece. Nadalje ta djeca se više obrazuju pa ne žele raditi kao konobari i kuhari, a ako se nakon fakulteta žele vratiti u Dubrovnik, teško mu je riješiti stambeno pitanje. Imamo i neke nove situacije, druge poslove kao što je taksi Uber koje je odveo iz ugostiteljstva dobar dio mladih ljudi koji bi bili dobri konobari i kuhari. Nova je situacija i da mladi ljudi možda više ne žele raditi sedam, osam sati u komadu. U budućnosti ćemo vidjeti i sve više potražnje za fleksibilnim radnim mjestima. Tu nije riječ o plaći, već o tome što netko želi i može raditi koliko i kada ga je volja. Naši prihodi ove i iduće godine sigurno neće rasti puno, ali zbog inflacije ljudi imaju sve manje novaca i moramo podizati plaće zaposlenika iz dobiti od koje bi trebali investirati u hotel.
Kakvi će biti poslovni rezultati za ovu godinu. Pred Hotelom Lapad još je više od mjesec dana posla? Jesu li gosti Hotela Lapad još uvijek s istih tržišta, pretežito britanskog?
– Polovica gostiju i dalje su Englezi, iza njih slijede Amerikanci do 25 posto, a nakon njih Skandinavci i gosti iz zapadne Europe. Što se tiče dolazaka Engleza tu smo ‘jači’ nego Grad gdje je 25 posto gostiju iz Velike Britanije. Rezultati će i ove godine biti na razini lanjskih čime smo vrlo zadovoljni. Očekivali smo na početku da ova sezona neće biti laka i da će biti izazova koji se jesu pojavili, ali smo uspjeli ostvariti čak i jedan, dva posto bolje rezultate nego lani i financijski i po broju noćenja. Primijetili smo nešto slabiju izvanpansionsku potrošnju, no to je trend koji nije samo kod nas već i u Italiji, Španjolskoj itd. Inflacija je učinila svoje, sve su cijene porasle. Mi na našem baru nismo podignuli cijene već treću godine, ali gosti jednostavno manje troše jer je i njih okrznula inflacija. Nadalje, pojava niskotarifnih letova dovela je u Dubrovnik drugu strukturu gostiju koji prije nisu dolazili, a imaju manji budžet za potrošnju.
Kakve su najave za novu sezonu 2026.?
– Sezonu završavamo 15. studenoga, a ponovo krećemo pred Uskrs i nadamo se dobroj sezoni. Voljeli bi raditi cijelu godinu, ali jednostavno zbog malog broja letova prema Dubrovniku to još nije isplativo.
