Cijeli listopad je Međunarodni mjesec borke protiv raka dojke, a cilj mu je podići svijest o važnosti ranog otkrivanja i prevencije ove bolesti. U Hrvatskoj se taj mjesec tradicionalno obilježava Nacionalnim danom borbe protiv raka dojke 7. listopada, s ciljem da se potaknu žene na redovite preglede poput samopregleda, mamografije i ultrazvuka, koji su ključni za rano dijagnosticiranje i povećanje šansi za izlječenje.
Ružičasta vrpca danas je prepoznatljiv simbol nade, podrške i borbe protiv raka dojke širom svijeta. No, malo tko zna kako je upravo ovaj jednostavan znak postao globalni simbol solidarnosti s milijunima žena koje se suočavaju s ovom bolešću.
Na stranici nismo same čitamo priču:
Ružičasto je sve ono što rak dojke nije
Priča o ružičastoj vrpci počinje početkom devedesetih godina u Sjedinjenim Američkim Državama. Ideju je pokrenula 68-godišnja umjetnica i aktivistica Charlotte Haley, koja se i sama borila s rakom dojke. U svom je domu ručno izrađivala vrpce u boji breskve i dijelila ih po supermarketima. Uz svaku je vrpcu priložila i poruku:
“Godišnji proračun Nacionalnog instituta za rak iznosi 1,8 milijardi dolara, a samo pet posto ide na prevenciju raka. Pomozite nam probuditi naše zakonodavce i Ameriku nošenjem ove vrpce.”
Haley je tisuće tih vrpci podijelila po supermarketima, a slala ih je i utjecajnim ženama, uključujući bivše prve dame SAD-a. Njezina je ideja bila jednostavna: probuditi svijest o važnosti prevencije i potaknuti društvo na djelovanje.
Sama Charlotte, njezina sestra i baka, sve su imale rak dojke, pa je njezin aktivizam bio osoban i duboko emotivan.
Kako se vijest o njezinoj inicijativi širila, zainteresirali su se Self magazin te kozmetička kuća Estée Lauder, želeći koristiti njezinu vrpcu u nacionalnoj kampanji. No, Haley je odbila suradnju smatrajući da su previše komercijalni. Self magazin se potom savjetovao s odvjetnicima i odlučili su promijeniti boju u ružičastu.
Boja nade i podrške
Ružičasta boja nije odabrana slučajno. Prema istraživanjima fokusnih grupa, ta je boja djelovala umirujuće, utješno i ljekovito, potpuno suprotno od onoga što rak dojke zapravo jest.
Tako je vrpca boje breskve postala povijest, a na njezinim temeljima rođen je simbol koji će promijeniti svijet: ružičasta vrpca.
Ružičasta vrpca ubrzo je postala zaštitni znak kampanja podizanja svijesti o raku dojke. Ona danas ne označava samo bolest, nego i hrabrost, zajedništvo, prevenciju i nadu. Istovremeno, simbolizira snagu i zajedništvo, jer borba protiv raka dojke nije samo medicinsko pitanje, već i društveni pokret koji poziva na brigu, podršku i prevenciju. Zahvaljujući njoj, tisuće žena naučile su važnost ranog otkrivanja bolesti, redovitih pregleda i razgovora o zdravlju.
Ružičasta vrpca tako više nije samo komad tkanine. Ona je postala snažan znak nade, hrabrosti i zajedništva, podsjetnik da se iza svakog simbola kriju stvarne žene, stvarne borbe i stvarni životi.