26.8 C
Dubrovnik
Petak, 4 srpnja, 2025
HomeKulturaSlikarica Dubravka Tullio zabilježila je koordinate posebnih mjesta, tetoviranih u naše tabane

Slikarica Dubravka Tullio zabilježila je koordinate posebnih mjesta, tetoviranih u naše tabane

Dubravka Tullio, slikarica je oduševljena dubrovačkim krajolikom u kojem je odrasla, u kojem živi i koji je prenijela na svoje slike. U svom posljednjem ciklusu Anatomija krajobraza oslikala je plažu u sv. Jakovu, kao mjesto gdje svi nauče plivati, stijene ispod Betine špilje, pogled u dubinu, čemprese, sve ono što svakodnevno živeći na Pločama od djetinjstva dosad vidi i osjeća.

Prije dva tjedna u Prirodoslovnom muzeju Dubrovnik, gdje Dubravka radi kao muzejska pedagoginja, otvorena je njezina izložba  Anatomija krajobraza.

– Krajobraz ogoljevam do njegove anatomije, zadirem u slojeve unutrašnjosti, a posebno me zaokupljuju detalji koji tada isplivaju. Trenutak kada uočim neku pukotinu ili boju mora u određene ure želim zaustaviti i prenijeti na platno. Forenzički promatram mikrokozmose prirodnih materija u trenutcima kada me vlastita svijest introspektivno odvuče u druge sfere, kao u zaustavljenom trenutku koji se ponekad čini jako dug, a zapravo je skup tek par minuta.

Kad za nju odvojim vrijeme, prirodu čitam polako, romantičarski. Fokusiram se na boje, palete, sjene, praznine, pukotine, oblike i u njima vidim buduće radove. Ponekad se vraćam na ista mjesta tražeći isti dojam, kao da sam tu nešto zaboravila i moram to nešto pronaći i vratiti. U mojim slikama se osjeća poetika Mediterana, lirika ljeta, miris bora, kakofonija cvrčka, tlo u Vitaljini i pogled u more sa Skale.

U radovima  sam sačuvala trenutke, motive, detalje i pigmente krajobraza u njegovim neprestanim mijenama. To su mjesta krajobraza u kojem rastemo, u kojima starimo, mjesta koja sebično čuvamo od drugih i smatramo svojima. Koordinate posebnih mjesta koje su tetovirane u naše tabane i koje se razvlače našim rastom, ali su postojane, pa čak i kad izblijede podsjećaju nas da im se moramo vraćati.  

Umjetnički izražaj i ljubav prema prirodi spojili su se u trenutku kad se Dubravka zaposlila u Prirodoslovnom muzeju Dubrovnik.   

-Rad u Prirodoslovnom muzeju Dubrovnik je izazovan, dinamičan, kreativan, a sve to zahvaljujući divnom timu vrijednih žena, mojih kolegica, koje već trinaest godina rade na očuvanju, prikupljanju i prezentiranju prirodoslovne muzejske građe, ali i na vlastitom napretku i usavršavanju. Povjerena nam je velika odgovornost očuvati postojeće i prikupiti nove podatke za generacije koje će doći nakon nas. Nisam imala veliko predznanje iz biologije, ali uz njih stalno učim i otkrivam nove spoznaje i svjetove koji su mi sigurno pomogli u kreiranju vlastitog slikarskog izričaja. Stvorile smo dobre temelje, kolegijalnost je prerasla u prijateljstvo, posao je postao zadovoljstvo, umjetnost i znanost se prožimaju, nastaju dobri radovi, nagrađivane izložbe i publika koja osjeća kreativnu energiju.

Kad si shvatila da je umjetnost tvoj put?

-Prirodno mi je stvarati, crtati, vizualno pamtiti, kreativno promišljati i rukama proizvesti. Kao što dišem, jedem i spavam, to je dio mene. Ne shvaćam svoj talent ili dar kao neki put, njega jednostavno živim, on me vodi i usmjerava kao kompas. Idem u smjeru koji mi pokazuje. Čak ne bih rekla da je umjetnost moj put, ona je nuspojava urođenog. Umjetnost se dogodi kao produkt talenta, školovanja, promatranja, zrelosti i hrabrosti.

A što slikarica radi u Muzeju?

– Slikarica u prirodoslovnom muzeju pakira znanost u šarene papire; pretvara prostorije u galerije; zaigrano interpretira floru i faunu kroz likovne postave; raste, razvija se i uči sa svojom najmlađom publikom; prikuplja kukce zatim ih crta, isto tako i biljke; uvijek nešto čuva i misli da može iskoristiti u nekoj radionici ili izložbi i uglavnom tako i bude; uživa u ljepoti pokrilja kornjaša i u mikroskopskim proučavanjima algi uz kolegicu Mateu; potiče kreativnost i izvlači kao guru iz kolegice Ane sramežljivi, ali ogromni kreativni potencijal dok paralelno od nje uči biti smirena i profesionalna; polemizira, razrađuje i doprinosi budućim velikim projektima kolegice Jadranke; a usput nešto i radi.

Vratimo se na aktualnu izložbu. To je tvoj tek drugi slikarski ciklus, a gdje si bila dosad?

-Bila sam prisutna, ali nevidljiva. Polako sam prikupljala, pohranjivala i pripremala se za predstavljanje. Trebala sam sazreti i biti spremna predstaviti publici svoj likovni izričaj, a da sam s njim u potpunosti zadovoljna. U tom procesu priprema i formiranju slikarskog karaktera pomogla mi je i pomaže i dalje povjesničarka umjetnosti i kustosica Jelena Tamindžija Donnart. Jelena mi je oslonac i vjetar u leđa, osoba koja razumije i divno interpretira moj rad. Razumije moja promišljanja i piše lako moju apstrakciju. Zajedno smo ostvarile do sada moje tri samostalne izložbe i jako se veselim budućim projektima, izložbama i katalozima.

O izložbi Anatomija krajobraza riječima umjetnice.

Objasniti izložbu, pogotovo gledano s odmakom, nije teško. To je skup radova nastalih u određenom periodu u određenom stanju promišljanja i inspiracije, u određenoj tehnici ili kombinaciji likovnih tehnika na platnu ili papiru većih ili manjih dimenzija. Međutim, za stvoriti i realizirati istu potreban je cijeli jedan tim ljudi koji umjetnika podržava, motivira, sluša – a čuje, razumije i o tim radovima stvori ili oblikuje već postojeću priču.

Izložbu Anatomija krajobraza prati divan katalog u kojem su tekst pisali povjesničarka umjetnosti Jelena Tamindžija Donnart i prof.dr.sc. Nenad Jasprica. Grafičko oblikovanje potpisuje Ana Demović iz studia Fingerprint, prijevod i lekturu Ksenija Matić, a fotografije arhiv Prirodoslovnog muzeja Dubrovnik. Katalog je trajna uspomena na te suradnje i uspješno izveden umjetnički projekt.

Postav izložbe također je timski rad gdje sam pustila kolegicama višim kustosicama, Jadranki Sulić Šprem i Ani Čučević da iznesu vlastiti dojam radova u prostoru smatrajući da ga dobro poznaju i da će osjetiti ako neki rad nije na pravom mjestu. Na posljetku su radovi u postavu izvrsno zauzeli svoja mjesta upravo zbog zajedničkog promišljanja i poznavanja prostora.

Radovi su nastali u periodu od 2019. do 2022. godine. Uglavnom su to zaustavljeni trenutci na posebnim mjestima koje osjećam svojima. Izdvojeni detalji neke stijene, kore drveta, tla ili guste unutrašnjosti šume čempresa. Rađeni u kombiniranoj tehnici ugljena i akrila, s naglaskom na jačinu i težinu ugljena i prozračnim, akvarelnim slojevima akrila. Iako je izričaj apstraktan, vrlo lako se mogu pronaći i prepoznati detalji i pigmenti našeg krajobraza.

Kad mi je Dubravka prepričala svoj jedan „obični“ dan, ostala sam u čudu od silnih stvari koje stigne napraviti, a uza sve to još uspije i pročitati koju dobru knjigu. Tako je, oduševljena knjigom Monike Herceg Vrijeme prije jezika, nekim svojim slikama iz te knjige posudila je ime.

-Jako volim Monikin izričaj i pročitala sam sve što je napisala. Iako se tematski moji radovi i njena poezija u knjizi Vrijeme prije jezika ne poklapaju, ja sam ipak u nekim sintagmama iz njenih stihova pronašla naslove radove za svoje slike. Kontaktirala sam Moniku, ona je veselo pristala, a ja imam radove pod nazivima Šutnja kamena, Gusta unutrašnjost dubine i Šuma sabijena u prosječnu visinu.

I kako to često biva iza svake uspješne žene, stoji i uspješan muškarac.

Emilio mi je velika podrška i bez te podrške bilo bi mi teško raditi dva – tri posla, biti roditelj, supruga, prijateljica, kći, sestra, tetka i ostalo što nosim u biografiji. Jedno drugome smo oslonac, odgajamo dvoje divnih ljudi i pazimo na našu malu zajednicu.

Dubravkine slike izgledaju tako lagane i nježne, a na nekima od njih dok ih gledate, kao da možete čuti puhanje vjetra ili neke druge zvukove prirode.

-Moje su slike samo naizgled nježne. Ispod laganog, lazurnog, laganopoteznog sloja akrila, kao temelj i prima materia uvijek ide ugljen. Čvrst, snažan, industrijski, prašnjav i konkretan. Volim kombinaciju ugljena i akrila, volim kontrast koji dobijem njihovim kombiniranjem i neizvjesnost u potezima. Baš kao i u prirodi – stijene i valovi, čempres i vjetar, kamen i vegetacija koja iz njega raste; njihov odnos i dinamična cjelina u meni stvaraju promišljanja i propitivanja koja kroz emocionalni doživljaj prenosim na platno. Kada su svi elementi posloženi, gledajući radove čut ćete šum mora, vjetar u krošnji i šuškanje lišća pod nogama.

FOTO: Miho Skvrce

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA