13.8 C
Dubrovnik
Subota, 27 travnja, 2024
NaslovnicaLifestylePROF. AMELA OBAD o uvođenju četverogodišnjeg programa i unaprjeđenju kulinarstva

PROF. AMELA OBAD o uvođenju četverogodišnjeg programa i unaprjeđenju kulinarstva

S profesoricom Amelom Obadom porazgovarali smo o novome konceptu koji se već dulje vrijeme priprema u Dubrovniku, a ona je ujedno i koordinator tima za izradu dokumenta Standarda zanimanja. Riječ je zapravo o centru kompetentnosti u ugostiteljstvu i turizmu koji će donijeti određene novosti vezane uz obrazovanje, praktičnu nastavu, ali i kompetencije koje će učenici moći steći. Također, uvesti će se i četverogodišnji obrazovni program u području kuharstva i gastronomije.

Profesorica Amela Obad osamnaest godina radi u Turističkoj i ugostiteljskoj školi Dubrovnik kao nastavnica ekonomske grupe predmeta. Ova škola je imenovana jednim od šest regionalnih centara kompetentnosti u ugostiteljstvu i turizmu.

-Kroz projekt Uspostave regionalnog centra u turizmu i ugostiteljstvu radi se na polaganju kvalitetnih temelja za ostvarivanje stvarnog statusa mjesta izvrsnosti koje će biti sinonim za najkvalitetnije obrazovanje u području turizma i ugostiteljstva.
U tom projektu sam koordinatorica tima za izradu dokumenata Standard zanimanja, Standard kvalifikacija i Kurikul za četverogodišnji nastavni program u području gastronomije. Mentorica sam za pripremu učenika za natjecanje članica drugih timova koji će nakon edukacije,izrađivati kratke programe, edukacije i slično.

Što ste sve naučili tijekom dugogodišnjeg rada s učenicima?

-Naučila sam da se stalno trebam prilagođavati novim generacijama. Svaka generacija nosi sa sobom nešto što i ja trebam naučiti kako bi bila u koraku s vremenom, trendovima, novostima. Obzirom na brzinu i dostupnost informacija metode poučavanja trebaju se mijenjati. Danas u nastavi više trebamo biti moderatori, a učenici će kroz istraživanje, razgovor, timski rad steći određene kompetencije.

Koji pristup nastavnom procesu učenici najviše vole i zašto?

-Najviše vole pristup, odnosno strategiju, u kojoj su oni aktivni sudionici, primjerice rješavanje problema, istraživačko učenje, suradničko učenje – sve što im razvija kompetencije kao što su kritičko mišljenje, timski rad, učinkovita uporaba tehnologije, komunikacija.

Vi ste, kao profesorica sudjelovali na određenim natjecanjima i ostvarili s učenicima zapažene rezultate u svijetu, gdje ste sve bili?

-U pripremu učenika za natjecanja uključila sam se gotovo odmah po dolasku u školu. Svako moje usavršavanje i iskustvo prenosila sam natjecateljima. Bila sam dio hrvatskog tima koji je sudjelovao na Euro Skills i World Skills natjecanjima. Ponosna sam što sam imala priliku raditi s divnim učenicima i natjecateljima koji su dostojno predstavljali sebe, naš grad i Hrvatsku. Samo u zadnje tri godine ostvarili smo odlične rezultate u natjecanjima: Ante Burum na natjecanju „Euro Skllls Budapest 2018“ s osvojenom medaljom izvrsnosti, Marina Kovačić na natjecanju „World Skills Kazan 2019“ također s osvojenom medaljom izvrsnosti, oboje u disciplini Poslovanje recepcije hotela.

U turističkim disciplinama na europskom natjecanju AEHT za našu školu u zadnje tri godine medalje su osvojili Mateo Ljubišić u Nizozemskoj, Laura Miloslavić u Splitu, i Doris Pavlović u ovogodišnjem online natjecanju. Svi natjecatelji su bili, ili još uvijek jesu, učenici naše škole. Također, imamo odlične rezultate naših učenika i u natjecanjima iz kuharstva, ugostiteljskog posluživanja, slastičarstva, stranih jezika. Sve to dokazuje da već dulje radimo na izvrsnosti, a s uspostavom Regionalnog centra kompetentnosti u turizmu i ugostiteljstvu Dubrovnik sigurno ćemo i sudjelovanje na natjecanjima podići na još višu razinu.

Kako su dubrovački učenici i budući hotelijeri i ugostitelji uspjeli ostvariti dobar rezultat na natjecanjima, što je ključ uspjeha?

-Znamo koliko je talent bitan za bilo koja natjecanja, ali to ne znači da će ta osoba ostvariti dobre rezultate. Iz iskustva znam da je najvažniji čimbenik rad, a zatim volja za napredovanjem i ljubav prema struci. Upravo su rad, upornost, samodokazivanje, kao i konstantno napredovanje ključ uspjeha. Mentori također imaju značajnu ulogu u pripremi i usmjeravanju natjecatelja prema pravilima struke i natjecanja, motiviranju i podržavanju natjecatelja u svrhu prvenstveno njihovog napredovanja, a potom i ostvarenja najboljih rezultata.

Rekli ste da ste koordinator tima za izradu dokumenta Standard zanimanja. Kako je došlo do ideje za izradu tog dokumenta?

-Priprema za novi nastavni program počela je uvođenjem novog standarda zanimanja. U razgovoru s poslodavcima došli smo do zaključka da u kuhinji svih većih restorana postoji radnik koji po svojem skupu poslova čini sponu između kuhara i šefa kuhinje. Takvo zanimanje nije verificirano u Nacionalnoj kvalifikaciji zanimanja. Uz pomoć predstavnika poslodavaca koji su sudjelovali u izradi standarda zanimanja došli smo do odabira naziva zanimanja Kuhar specijalist / Kuharica specijalistica koji bi najviše odgovarao struci, položaju u kuhinji i potrebama ugostitelja. Pod stručnim vodstvom partnera Callidus – Ustanove za obrazovanje odraslih, naš tim kojeg čine nastavnici kuharstva, posluživanja i ekonomske grupe predmeta izradio je dokument Standard zanimanja Kuhar specijalist / Kuharica specijalistica i predao ga na verificiranje Ministarstvu rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike.

Koje aktivnosti slijede nakon verifikacije Standarda zanimanja koje ste predložili?

-Nakon odobrenja slijedi drugi korak, izrada dokumenta Standard kvalifikacija, u kojem ćemo navesti ključne ishode učenja koje mora sadržavati svaki program koji dovodi do kvalifikacije.Tako dolazimo do cilja, izrada kurikula za nastavni program u području gastronomije u trajanju od četiri godine.

Profesorica Obad je objasnila kako dosadašnji trogodišnji program treba nadogradnju te će tako uskoro biti dostupan četverogodišnji program.

-Svi učenici koji su upisali strukovno obrazovanje u turizmu i ugostiteljstvu prema Nastavnom planu i programu dio nastave moraju imati u ugostiteljskim objektima. Imamo iznimno dobru suradnju s ugostiteljima kod kojih naši učenici obavljaju praktičnu nastavu. Upravo su nam oni sve ove godine davali povratne informacije o kompetencijama učenika koje su postignute i koje bi još dodatno trebali razviti. Svjesni smo da sadašnji trogodišnji program treba nadogradnju. Po najnovijem pristupu programe bi svako 5 godina trebalo unaprjeđivati.

Nastavnici pokušavaju u svojim okvirima osuvremeniti programe, ali to je nedovoljno za potrebe tržišta rada. Kroz projekt Turističke i ugostiteljske škole Dubrovnik Uspostava Regionalnog centra kompetentnosti za turizma i ugostiteljstvo Dubrovnik (RCK DU), dobili smo divnu priliku, ali i odgovornost da kroz obrazovni program proširimo i unaprijedimo znanja, sposobnosti i vještine učenika koje će biti usklađene s potrebama poslodavaca. Učenici će iz škola izlaziti stručniji, kompetentniji, a poslodavci zadovoljniji s opsegom i razinom kompetencija budućih radnika.

Možete li nam istaknuti neke razlike po kojima bi četverogodišnji program bio drugačiji od trogodišnjeg?

-Takav program nosit će bitne razlike u odnosu na postojeći trogodišnji program Kuhar u dodatnom razvijanju kulinarskih vještina, komunikacijskih vještina, nutricionizmu, kemijskom sastavu hrane, marketingu i razvijanju ostalih znanja, sposobnosti i vještina potrebnih za lakši prijelaz iz škole na posao. Ovo su samo neke veće razlike do kojih su stručnjaci iz ugostiteljstva i iz naše škole došli tijekom izrade standarda zanimanja, što će tim stručnjaka detaljno analizirati i razraditi kroz Standard kvalifikacija.

Uvođenjem četverogodišnjeg obrazovnog programa u području kuharstva i gastronomije, stvara se vertikalna prohodnost u obrazovanju odnosno mogućnost daljnjega obrazovanja i stjecanja više razine obrazovanja što je jedno od ključnih načela obrazovanja u Hrvatskoj.

Što očekujete od novog nastavnog programa i za što će učenici biti spremni nakon takvog obrazovanja?

-Prvotno bih htjela razjasniti osnovnu razliku između zanimanja i zvanja. Već dulje vremena o tome govorimo, pa bih pojasnila na primjeru. Zvanje se stječe završenom školom, imamo svjedodžbu o tome, primjerice obranom završnoga rada u našoj školi učenik stječe zvanje hotelijersko-turistički tehničar. Zanimanje tog učenika je primjerice recepcionar, posao što ga ta osoba obavlja.

Naravno da netko tko završi novi program neće odmah biti po zanimanju kuhar specijalist ili šef kuhinje. Za takvo radno mjesto ipak trebaju godine iskustva i dodatno obrazovanje. Nakon završenog programa učenici će moći puno brže napredovati u struci, bit će spremniji preuzeti odgovornost, prilagođavati se promjenama, inovacijama i slično.

Novi program koji ćemo u sklopu Projekta RCK DU izraditi i provoditi dovest će do toga da učenici nakon završenog četverogodišnjeg obrazovnog programa u području gastronomije kritički promišljaju, posjeduju kompetencije, znanja i vještine koje su primjenjive, prilagođavaju se inovacijama, jednom riječju budu konkurentniji na tržištu rada.

Možete li nam pojasniti što će se u sklopu Centra za kompetentnost Dubrovnik održavati u Vili Čingriji?

-Potpisivanjem ugovora Grad Dubrovnik je dao u zakup Vilu Čingriju Dubrovačko-neretvanskoj županiji, a Županija ju je dala u podzakup Turističkoj i ugostiteljskoj školi Dubrovnik. Kako je u projektu RCK DU predviđeno, nakon obnove, Vila Čingrija će postati jedan od dva akademisa. U javnom prostoru se Villa Čingrija pogrešno poistovjećuje s Regionalnim centrom kompetentnosti Dubrovnik. Turistička i ugostiteljska škola Dubrovnik je Regionalni centar kompetentnosti, a Villa Čingrija će biti samo jedan dio infrastrukture u sklopu centra kompetentnosti.

Izradit ćemo plan poslovanja Vile i plan provođenja praktične nastave u suradnji s poslovnim partnerima. Uspostavom Akademisa Vila Čingrija i Akademisa Garište osigurat ćemo održivost provedbe novih kurikula implementiranih prema metodi učenja temeljenog na radu i kombiniranog učenja.

Budući kako se radi o zahtjevnom dokumentu, uz nastavnike Turističke i ugostiteljske škole Dubrovnik, tko je još sudjelovao u izradi standarda?

-Uz Callidus – Ustanovu za obrazovanje odraslih, koja ima velikog iskustva u verificiranju obrazovnih programa i provođenju EU projekata, gospođu Višnju Perin, zaposlenike naših poslovnih partnera Jadranskih luksuznih hotela, Valamar Riviere, Grand Hotela Imperial, i grupacije HUP Zagreb d.d. – podružnica Hoteli Dubrovačka Rivijera, te restorana Nautike i kuhara Zvonimira Luburića izradili smo iznimno kvalitetan dokument. Kako za Standard zanimanja tako i za ostale dokumente koje trebamo izraditi od velikog značaja je dokument Analiza obrazovnih potreba tržišta rada. Dokument je izradilo Sveučilište u Dubrovniku u suradnji s nastavnikom Nikšom Grabovcem koji je, između ostalog, u projektu zadužen za strateške dokumente, te nastavnicom Ivanom Luetić Hotko, voditeljicom obrazovanja odraslih.

Što biste naglasili na kraju razgovora?

-Realizacijom ovog projekta želimo kao Regionalni centar kompetentnosti Dubrovnik postati mjesto izvrsnosti u kojem će se provoditi programi redovnog strukovnog obrazovanja, stručnog usavršavanja i cjeloživotnog obrazovanja u sektoru turizma i ugostiteljstva kako bi se polaznicima povećale mogućnosti na tržištu rada i vertikalna prohodnost. Uz inovativne modele poučavanja, izvrsnost nastavnika, predavača i mentora, visokokvalitetnu infrastrukturu, kvalitetnu suradnju s partnerima uvjerena sam da ćemo to i postići.

1 KOMENTAR

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA