18.8 C
Dubrovnik
Srijeda, 5 studenoga, 2025
HomeKulturaPredstavljen katalog „Povijest dubrovačkog tramvaja od 1910. do 1970.“

Predstavljen katalog „Povijest dubrovačkog tramvaja od 1910. do 1970.“

Dubrovački muzeji predstavili su u utorak, 4. studenog 2025. u Kneževu dvoru katalog izložbe „Povijest dubrovačkog tramvaja od 1910. do 1970.“ autora Dina Lokasa, Tonka Marunčića i Jana Marka Novalije.

Katalog, koji nadopunjuje istoimenu izložbu otvorenu povodom 115 godina od uvođenja tramvaja u promet i 55 godina od njegova ukidanja, objedinjuje detaljne opise izloženih predmeta, fotografija i tramvajske opreme s bogato ilustriranim tekstovima o nastanku, djelovanju i prestanku tramvaja. Dvojezična publikacija (hrvatski/engleski) na gotovo tristo stranica, ne donosi samo informacije o tehničkim i funkcionalnim aspektima tramvaja, nego i kontekst njegovog značaja u kolektivnoj memoriji grada, prikazujući kako je tramvaj oblikovao urbani život i identitet Dubrovnika kroz desetljeća.

Okupljenima se uvodno obratila ravnateljica Dubrovačkih muzeja dr. sc. Marija Šiša-Vivek, koja je istaknula kako je objavljivanjem kataloga zaokružena izložba posvećena tramvaju, jednom od najprepoznatljivijih simbola Dubrovnika 20. stoljeća.

Na predstavljanju kataloga autori su publici približiti proces nastanka publikacije, od istraživanja arhivskih materijala do odabira i opisivanja izloženih predmeta.

– Ideja da se Dubrovnik poveže modernim javnim prijevozom javila se krajem 19. stoljeća. No, nakon toga trebalo je nešto više od desetak godina dok tramvaj nije pušten u promet. Projekt električnog tramvaja u Dubrovniku odobrilo je Ministarstvo željeznica, a gradske vlasti osnovale su poseban odbor koji je radio na svim predradnjama kako bi tramvaj zaživio. Godine 1908. prikupljena su financijska sredstva, 1909. počeli su prvi radovi, a kad su svi pripremni radovi bili gotovi, 1910. stigli su i prvi tramvaji. Najprije je nabavljeno pet motornih kola i dvije otvorene prikolice, 1911. još dvoja motorna kola, te 1928. s uvođenjem nove tramvajske linije do uvale Lapad još troja motornih kola – istaknuo je Dino Lokas koji se posebno zahvalio posuditeljima.

Tonko Marunčić je naglasio kako se Dubrovački tramvaj od samih početaka borio za opstanak.

– Cijelo vrijeme tramvaj se borio s nelojalnom konkurencijom, a početkom 1930-ih je pošao u stečaj, pa jednu godinu nije mogao raditi. Tih godina Dubrovačka električna željeznica imala je obvezu plaćanja sudskih nagodbi vezanih uz tramvajsku nesreću iz 1922. Godine 1940. umro je Luko Bona, jedan od osnivača i prvi upravitelj Dubrovačke električne željeznice, što je također bio težak udarac. Šezdesetih godina 20. stoljeća pokušao se modernizirati prometni sustav, ali su se javila i razmišljanja o ukidanju tramvaja jer je bio „spor i star“ te kao takav je smetao modernom prometu. Tome su se protivili građani Dubrovnika, ali 7. ožujka 1970. godine dogodila se tramvajska nesreća na Pilama, u kojoj je poginuo jedan naš sugrađanin, a 14 osoba je ozlijeđeno. Ta je nesreća presudila tramvaju, a 20. ožujka 1970. bila je njegova posljednja vožnja na kojoj ga je ispratilo mnoštvo građana Dubrovnika. Zahvaljujući ljudima poput Jana, koji je srce i duša ove izložbe te našim brojnim sugrađanima koji su nam posudili svoje predmete, uspjeli smo kroz izložbu oživjeti dubrovački tramvaj – poručio je Marunčić te se zahvalio svim kolegama koji su sudjelovali u projektu.

 O restauraciji sačuvanih tramvajskih kola u Libertasu govorio je Jan Mark Novalija.

– Kada je tramvaj ukinut, ljudi su uzimali njegove dijelove i rastavljali ga, te zahvaljujući njima danas imamo toliko predmeta u postavu. Restauracija tramvajskih kola bila je izuzetno zahtjevna. Tijekom desetljeća mijenjali su se vlasnici, a trebalo je stupiti u kontakt s Tehničkim muzejom u Zagrebu koji isto čuva jedan dubrovački tramvaj i s kolegama u Beču, kako bi ga rekonstruirali. Prvotni plan bio je da se kola opituraju i urede, no bila su u lošem stanju. Sada su u tijeku završni radovi, a što će biti s tramvajem kad bude gotov, to nitko ne zna. No, tramvaj je danas kulturološki utkan u samu srž kolektivnog sjećanja Dubrovčana, te i danas živi u pjesmama i pričama onih koji su imali čast voziti se njime.  – zaključio je Novalija.

Nakon predstavljanja, posjetitelji su mogli razgledati izložbu „Povijest dubrovačkog tramvaja od 1910. do 1970.“ koja se u Kneževu dvoru može pogledati do 31. ožujka 2026. godine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA