24.8 C
Dubrovnik
Četvrtak, 17 srpnja, 2025
HomeVijestiOD REKLAMA DO DRUŠTVENIH MREŽA Lidija Dujić održala predavanje objektivizacija žena u...

OD REKLAMA DO DRUŠTVENIH MREŽA Lidija Dujić održala predavanje objektivizacija žena u medijima

Povodom Međunarodnog dana žena Dubrovačke knjižnice organizirale su, 5. ožujka 2025. u Ogranku Lapad, predavanje „Objektivizacija žena u medijima: od reklama do društvenih mreža“ sveučilišne profesorice, književnice i urednice dr. sc. Lidije Dujić.

Polazeći od konkretnih iskustava u radu sa studentima na kolegiju Rodni stereotipi i novinarstvo (diplomskog studija Komunikologija, mediji i novinarstvo Sveučilišta Sjever), Lidija Dujić osvrnula se na fenomen seksualizacije i objektivizacije ženskog tijela u reklamno-oglašivačkoj industriji, kao i njihove „normalizacije“ na društvenim mrežama koja posljedično vodi samoobjektivizaciji žena; između ostalog, i zbog medijske podrške forsiranju i glorificiranju fizičkog izgleda kojima ne samo prikupljaju klikove publike, nego i potiču seksistički i mizogini diskurs sadržaja koji generiraju korisnici.

Predavačica je na primjeru videa kampanje Like a girl, koji je 2014. godine snimila kompanija Procter & Gamble (brend Always), pokazala publici što znači redefinirati izraz „kao curica“ koji se često koristi uvredljivo, i pretvoriti ga u poruku osnaživanja i moći. Spomenula je kako je objektivizacija na spolnoj osnovi prisutna na direktnom interpersonalnom, obiteljskom, poslovnom, političkom nivou, kao i na nivou cijelih društava pa i globalno te označava sustavno ignoriranje mišljenja i osjećaja osoba drugog spola koje se smatra nekompetentnim ili nesposobnim samo na temelju spola. Za primjer je navela odnose u bračnoj zajednici, favoriziranje djece određenog spola unutar obitelji, plaća koja se temelji na spolu umjesto na znanju, sposobnosti i iskustvu, nedovoljna zastupljenost žena ili muškaraca u politici i odlučivanju…

Jedan od najradikalnijih oblika objektivizacije osobe je svođenje isključivo na tijelo, to jest, oduzimanje duhovne i emotivne komponente ljudskosti posebno kroz utjecaj medijske reprezentacije žena kao dekorativnih objekata, kao i široki spektar kulturnih naslijeđa. PostojI i pojam „samoobjektivizacija“ kada žene misle da postoje samo zato da bi bile gledane, procjenjivane i seksualno poželjne, i u stvarnom, i u virtualnom svijetu.

Odgovor na istraživanje koje je proveo Always je kako više od polovice djevojaka doživi značajan pad samopouzdanja tijekom adolescencije što se pripisuje društvenim pritiscima i stereotipima. Izraz „kao curica“ identificiran je kao primjer kako jezik može evocirati takve stereotipe jer se koristi za impliciranje slabosti ili inferiornosti. Njihov video je društveni eksperiment koji pokazuje i dokazuje kako na zapovijed „trči kao curica“ odrasli i starija djeca izvode zadane radnje na pretjeran, stereotipan način (mlatarajući rukama ili glumeći slabosti), mlađe djevojke izvodile su ih samouvjereno i snažno. Premda kampanja Like a girl predstavlja žene kao aktivne aktere i usredotočuje se na ženske sposobnosti, inteligenciju i otpornost, a ne na fizički izgled i dalje je to samo jedna od reklama za „osnaživanje“ koje još uvijek djeluju unutar konzumerističkog okvira – potiču žene da postignu osnaživanje kroz konzumaciju: ublažuju društvene tenzije, ali kao korporativna marketinška strategija zapravo služe najprije promicanju brenda.

Riječ je o trećem u nizu predavanja dr. sc. Lidije Dujić posvećenih različitim rodnim aspektima – od „Ženskom stranom hrvatske književnosti“ (2023.) preko „Rodnih stereotipa“ (2024.) do „Objektivizacije žena u medijima“.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA