9.8 C
Dubrovnik
Subota, 7 prosinca, 2024
NaslovnicaLifestyleLjiljana Grgurić Manjkas: nismo dozvolili da virus uništi duh i dobro raspoloženje...

Ljiljana Grgurić Manjkas: nismo dozvolili da virus uništi duh i dobro raspoloženje Soundset Raguse

Nismo dopustili virusu da uništi naš duh i dobro raspoloženje koje se uvijek širilo s radijskih valova Soundeset Raguse i to je bila naša covid misija – kazala je u rođendanskom razgovoru Ljiljana Grgurić Manjkas, vlasnica ovog županijskog radija koji će 1. prosinca obilježiti svoju 15.-tu godinu postojanja. Objektivne okolnosti za veliko slavlje koje bi ovakva obljetnica zasluživala, ne idu im na ruku, ali je sigurno da dobre glazbe i iznenađenja za slušatelje neće nedostajati. Ljiljana Grgurić Manjkas je rođena u Skradu, završila je Fakultet političkih znanosti u Zagrebu, te je niz godina provela radeći u marketinškoj službi Hrvatskog telekoma. U Dubrovnik i ovaj dio Hrvatske zaljubila se, kaže, još u djetinjstvu i ranoj mladosti, a posljednjih deset godina njenoj obitelji je Lumbarda na Korčuli postala drugi dom. Majka je dvojice odraslih sinova, a suprug Miljenko Manjkas je, nesumnjivo, svojim djelovanjem u hrvatskom medijskom prostoru, utjecao i na njen afinitet prema ovom poslu. Prije šest godina je napustila posao u korporativnom okruženju i kaže, nije požalila ni u jednom trenutku. Na Soundset Ragusi danas radi sedmero zaposlenika i nekoliko vanjskih suradnika, oni su spoj mladosti, vedrine, iskustva i znanja. Management je ženski, mi nemamo problema sa „ženskim kvotama“ – uz smješak kaže vlasnica Soundset Raguse.




Obzirom na gospodarske okolnosti, uvjetovane koronavirusom, biste li rekli da je pred Soundset Ragusom izazovno vrijeme, iako 1. prosinca slavite 15. rođendan?

Soundset Ragusa počela je s emitiranjem 1.12. 2005. godine, i evo još malo pa ćemo biti punoljetni. Sretni smo i ponosni jer smo u ovih petnaest godina postali najslušaniji radio i jedan od najrespektabilnijih medija u Dubrovačko – neretvanskoj županiji i Gradu Dubrovniku. To se dogodilo ponajprije zahvaljujući predanom radu, praćenju radijskih trendova i prepoznatljivoj glazbi. Ostali smo dosljedni sebi, nismo podlegli sveprisutnom trendi kopiranju i rekla bih da smo ponajprije time zadobili povjerenje slušatelja i klijenata na lokalnoj i nacionalnoj razini. 

Covid kriza iznimno je otežala rad lokalnih radijskih postaja općenito, pa tako i Soundset Raguse. Shvatili smo na vrijeme da ćemo opstati samo ako se prilagodimo, a pri tome opet zadržimo profesionalnost, kreativnost, prisutnost na trenu, i što je najvažnije – dobro raspoloženje. To je bila naša Covid misija.

S druge strane, kriza nam je pomogla da još jednom, kao možda nikada do sada, osvijestimo svoju ulogu. Lokalni radio još se jednom pokazao nezamjenjivim zbog svoje brzine i dostupnosti. Radio ima prednost što nije opterećen slikom i kao takav brzo pronalazi put do slušatelja. U ovoj nadasve izazovnoj situaciji Soundset Ragusa je, stoga, pronašla novu priliku a najveći izazov nam je bio ne dozvoliti Covidu da uništi naš duh i naše dobro raspoloženje.

Dubrovnik je grad u kojemu djeluje najviše lokalnih medija, od televizija, radija, portala, kako biste Vi kao osoba koja je uz Grad  vezana poslom, kao vlasnica Raguse, iskomentirali tu pojavu? Začuđuje li Vas to? Je li u ovih 15 godina porast broja medija u Dubrovniku, utjecao na slušanost Raguse?

Teško je i nezahvalno govoriti o drugima i njihovim poslovnim planovima i vizijama. Možda razlog većeg broja lokalnih medija u Dubrovniku leži u činjenici da je Dubrovnik uistinu jedan od najljepših i najatraktivnijih gradova na svijetu. Ako na trenutak stavimo po strani ovu pandemiju i krizu, to je grad s ogromnim brojem stranih i domaćih posjetitelja, poslovnih ljudi, gotovo cjelogodišnjim turizmom i potencijalom koji to sa sobom nosi, stoga vjerujem da su upravo zbog toga pokrenuti mnogi poslovi, pa tako i oni u medijskoj industriji.

S druge strane, kao da vlada neka predrasuda da je u Gradu upravo zbog njegove atraktivnosti sve lako i da se novac može zaraditi na brzinu. No, naše iskustvo je drugačije. Za poziciju na medijskom tržištu nije se lako izboriti. Treba najprije predano raditi na programskom i marketinškom pozicioniranju, potom stalno osluškivati interese i reakciju slušatelja i biti spreman na korekcije i iskorake.  Nije lako doseći visoke programske standarde i slušanosti, ali s druge strane, znate, kad ih jednom dosegnete i dođete na vrh, onda svatko tko vas želi prestići mora uložiti barem jednako toliko, a vjerujte, to nije lako.

Bez obzira na sve izazove s kojima smo se nosili proteklih godina, a ne zaboravimo i ekonomsku krizu koja je počela krajem prošlog i trajala dobar dio ovog desetljeća, činjenica je da smo u proteklom razdoblju uistinu postali neizostavni dio svakodnevice naših slušatelja, a to je naša najveće sreća.

Prije nekoliko tjedana Soundset Ragusi je ponovno obnovljena koncesija za naredno desetogodišnje razdoblje i mi smo spremni za nove iskorake.

Malo koji medij i u puno boljim gospodarskim vremenima donosi svojim vlasnicima profit. Što je vlasnicima poticaj da ostaju u medijskom prostoru i koja bi trebala biti uloga medija u današnjem društvu? Jeste li kao vlasnica radija zadovoljna načinima financiranja medija javnim novcem, jer radio, kao i televizija, ima visoke fiksne troškove za podmirenje svih obveza. Veliki se trud mora uložiti u marketinške aktivnosti pogotovo u ovom vremenu u kojemu gospodarstvo grca, koje su prednosti radija ispred ostalih medija u tom pogledu?

Ako netko misli, i u vrijeme kada nema pandemije, pokretati lokalni radio kako bi zaradio veliki novac, bolje neka to niti ne radi. Tu nema velikog novca. Ako uložite puno truda i ljubavi od toga možete ‘samo normalno živjeti’. Ali ima nešto drugo. Ima puno pozitivnog raspoloženja, uživanja u glazbi, neposredne komunikacije sa zajednicom u kojoj živimo… to je ono što nas potiče.

Pad ekonomije koji se desio zbog pandemije utjecao je na smanjenje marketinških budgeta na nacionalnoj i lokalnim razinama. To je dovelo do smanjenja ili potpunog otkazivanja ranije dogovorenih narudžbi i ugovora, otkazana su brojna sponzorstva i pokroviteljstva zbog čega su posebno lokalnim radijskim stanicama, pa tako i Soundset Ragusi, znatno smanjeni prihodi od oglašavanja. Uspoređujući razdoblje od ožujka do rujna ove godine u odnosu na 2019. g., lokalne radijske postaje ostvarile su od 30 do 60% manje prihode.

S druge strane naša je troškovna strana bez obzira na pandemiju ostala nepromijenjena. Kako ste i sami spomenuli, radio kao medij ima visoke fiksne troškove poput troškova koncesije, odašiljača, najma prostora, plaća zaposlenika i sl. Sve te troškove moramo redovito podmirivati i nitko nam ništa ne oprašta. U isto vrijeme mi i dalje proizvodimo program 24 sata dnevno, a upravo smo u doba najveće krize i „lockdown-a“ bili prvi i najbrži izvor točnih, objektivnih i pouzdanih informacija vezanih uz pandemiju, organizaciju života na lokalnoj razini, te bili oni koji su širili pozitivnu energiju i dobro raspoloženje. Gledano iz te perspektive nikako ne možemo biti zadovoljni načinom na koji se javnim novcem financiraju neki drugi mediji, jer to stvara nelojalnu konkurenciju.

Stoga, kako bismo podmirivali sve svoje obaveze, bilo je potrebno više nego ikada kreativno razvijati marketinšku ponudu. No, ljudi koji trenutno rade na Soundset Ragusi imaju znanja i  iskustva iz ranijih kriza,  puni smo entuzijazma i kreativnosti i ta me spoznaja čini sretnom i ulijeva dodatan optimizam i motiv. 

Jeste li zadovoljni slušanošću Soundset Raguse i što biste  primarno istaknuli kao njegovu različitost i prednost pred drugim lokalnim radio programima?

Soundset Ragusa je primarno glazbeni radio, te je upravo glazba ono što nas čini drugačijima od drugih i ujedno je okosnica našeg programa.

Program je namijenjen prvenstveno lokalnom stanovništvu, njegovim potrebama i načinu života, a prati ga dinamična i moderna produkcijska oprema, te formatiran i ležeran voditeljski pristup. Pratimo najvažnija društvena i politička zbivanja, nastojimo afirmirati društvenu scenu te ostala događanja u kulturi, umjetnosti, sportu i gospodarstvu, pokrovitelji smo i organizatori brojnih humanitarnih akcija na ovom području i dr.

Ragusa, dakle, ima svoj vrlo prepoznatljiv urbani zvuk kojem smo ostali dosljedni i oko kojeg nema ustupaka i kompromisa. Naši slušatelji su to prepoznali i to je razlog zbog čega imamo vrlo stabilnu i vjernu publiku kako u Dubrovniku gdje smo već godinama najslušaniji, tako i u ostatku županije gdje smo po slušanosti u samom vrhu.

Ragusa je svojedobno bila dio Soundset mreže, što je olakšavalo marketinške aktivnosti, ali i distribuciju nacionalnih informativnih vijesti iz jednog centra. Koliko se ta praksa pokazala dobrom?

Tako je. Soundset Ragusa je neko vrijeme bila dio Soundset mreže, odnosno bila je jedna od njezinih osnivača početkom 2010.g. Procijenili smo da će nam u tom trenutku takav model omogućiti brži povrat investicije u pokretanje radija koja nije bila mala. To se pokazalo dobrom poslovnom odlukom. Radijske mreže imaju svoje komparativne prednosti jer se neki dijelovi programa produciraju na jednom mjestu i zatim distribuiraju ostalim članicama. Time se mogu postići određene uštede i viši produkcijski standardi. Također, jedna od prednosti može biti i zajednički nastup na marketinškom tržištu, no sve je to stvar poslovne strategije i procijene hoćete li naći svoje mjesto i interes u jednom takvom „udruženju“. Soundset Ragusa se ‘osamostalila’  još prije sedam godina. Soundset  mreža je nakon izvjesnog vremena prestala postojati, što nam je išlo u prilog jer smo ostali jedini vlasnik Soundset branda.   

Ragusa je prije nekoliko godina prešla na formu formatiranog radija, možete li nam malo pojasniti taj termin, ali i važnost  prilagođavanja programa lokalnim okvirima?

Na hrvatskom radijskom tržištu već više od deset godina možemo čuti pojam „formatiranog radija“ i u tom je razdoblju na našem tržištu, pretpostavlja se, formatirano oko 20 do 30% radijskog sektora. Među njima je i Soundset Ragusa koja je taj model implementirala među prvima u Hrvatskoj.

Pojednostavljeno rečeno, formatirani radio je naziv za radijski program, odnosno poslovni model u kome je voditelj u funkciji sadržaja, a sadržaj u funkciji slušatelja. Osnovu takvog  poslovnog modela predstavlja „programski sat“ unutar kojeg se prema ranije definiranim pravilima pozicioniraju pojedini segmenti programa.

Jedna od najčešćih polemika kada govorimo o formatiranim radijima, vodi se po pitanju glazbe. Međutim, formatirani radio, prije nego što je to uopće postao, proveo je i dalje provodi sustavna i precizna istraživanja po pitanju odabira glazbe za svoju ciljanu skupinu kao i o dinamici  emitiranja pojedinih pjesama. Dakle, određeni glazbeni format koji primjenjuje pojedina radijska stanica upravo je rezultat takvih istraživanja i odabira njegovih slušatelja. Oni su ti koji su rekli koju vrstu glazbe žele slušati i koliko često, pa nije li to mjerodavnije od glazbenog ukusa bilo kojeg pojedinca ili glazbenog urednika?         

S druge strane, kolika je važnost takvog modela za radio kako bi on ostvario i svoj ekonomski uspjeh govore i podaci s tržišta. Naime, u svijetu pa i u Hrvatskoj najslušaniji i komercijalno najuspješniji upravo su oni radiji koji su u glazbenom smislu vrlo precizno pozicionirani.   

Soundset Ragusa taj provjereni model primjenjuje već deset godina i u tom je razdoblju za razliku od drugih uložila i veliki trud kako bi ga dodatno prilagodila gradu, županiji i publici kojoj se obraća.    

Ljiljana Grgurić Manjkas


Što je prema Vašem mišljenju najvažniji segment radijskog programa – glazba, zabava, informativa ili nešto drugo? Zašto ljudi slušaju radio i koliko je on kao medij pogodan za krojenje javnog mnijenja?

Istraživanje provedeno u Hrvatskoj pokazuje da oko 80% ljudi sluša lokalne radijske postaje i gleda nacionalne televizije, a da samo 20% gleda lokalne televizije i sluša nacionalne radijske postaje. Također, dvije trećine slušatelja radio sluša zbog glazbe, odnosno određeni radio biraju najviše zbog glazbe koju će tamo čuti. To, naravno, ne znači da ostali segmenti programa isto tako nisu važni i da ih treba zanemarivati. Naši slušatelji vole biti dobro informirani, žele znati što se događa u njihovom gradu, županiji ali i ostatku Hrvatske i svijeta. Važne su im i pravovremene servisne informacije ili što se novo događa primjerice na kulturnoj ili sportskoj sceni.

Radio je općenito dinamičan medij koji se neometano može slušati u većini životnih situacija, primjerice dok se vozite autom na posao, u kupovinu, na izlet, dok obavljate kućanske poslove, u uredu i sl. Kao „pozadinski“ medij ili kulisa radio zapravo prati svakodnevne aktivnosti slušatelja,  pobuđuje njihovu emociju, podiže raspoloženje, sposoban je nametnuti priču. Iz perspektive oglašivača i marketinških agencija upravo su to situacije u kojima je najlakše plasirati određene poruke, doći do svojih kupaca u pravom trenutku i na pravom mjestu.

S druge strane, kolika je snaga radija kao medija i koliko je on pogodan za formiranje javnog mnijenja možda najbolje pokazuje istraživanje o povjerenju u medije – „“Trust in media“ koje je nedavno objavila EBU (European Broadcasting Union). Prema tom istraživanju u gotovo 73% zemalja EU, među kojima je i Hrvatska, radio je odabran kao medij kojemu se najviše vjeruje. Posebno je zanimljivo da se u tom segmentu radi o povećanju povjerenja, odnosno uzlaznom trendu. U usporedbi s istraživanjem od prije pet godina u 60% zemalja, među kojima je ponovno i Hrvatska, bilježi se značajan pozitivan pomak u porastu povjerenja u radio.

Imajući na umu ove podatke svjesni smo koliko je radio snažan medij i koliko je bitna njegova uloga u suvremenom društvu, no ta nas spoznaja istovremeno obavezuje i čini još odgovornijima.

Prema istraživanjima koja provodite, koja struktura slušateljstva najviše sluša Soundset Ragusu?

Naši su slušatelji primarno oni od 25 do 50 godina, zaposleni, aktivni, pozitivni, obiteljski ljudi, oni koji vole dobru stranu i domaću pop-rock mainstream glazbu.

Istraživanja pokazuju da nas upravo oni slušaju u prosjeku od 2 do 4 sata dnevno, najviše na poslu, u autu, dok obavljaju kućanske ili guštaju u restoranu ili kafiću. Osim preko FM signala slušani smo i preko streama na mnogim platformama, gdje posljednjih godinama posebno bilježimo porast slušanosti koja nadilazi granice naše županije.

Vi ste u privatno poduzetništvo prešli 2014. s odgovornog posla u Hrvatskom telekomu. Jeste li ikad požalili zbog toga i koliko je nazočnost Vašega supruga Miljenka Manjkasa u hrvatskom medijskom prostoru utjecala i na Vaše afinitete prema medijima?

U Hrvatskom telekomu provela sam dugi niz godina i to u marketinškim komunikacijama. Bilo je to jedno vrlo lijepo i korisno iskustvo jer sam radila u modernoj i dinamičnoj industriji, okružena dobrim kolegama od kojih su mnogi vrhunski stručnjaci. Kreirati marketinške kampanje u jednom takvom okružju bilo je uistinu zanimljivo i poticajno. No, vremenom je kod mene ipak došlo do svojevrsnog zasićenja, osjećala sam da trebam promjenu, više slobode i samostalnosti. 

Nekako u isto vrijeme, suprugu koji je ujedno i osnivač  Soundset Raguse,  i koji je već tada u poduzetničkim vodama bio petnaestak godina, počeo se razvijati jedan drugi segment poslovanja tako da je tvrtka jednostavno trebala pojačanje. Budući da je radio već bio tu, smatrala sam da svojim iskustvom i znanjem mogu doprinijeti njegovom daljnjem razvoju. Danas, šest godina kasnije, mogu slobodno reći da nikada nisam požalila zbog te odluke, te da i dalje s puno predanosti i entuzijazma radim ovaj posao.    

Imate li kakvih posebnih planova za proslavu rođendana ili za  budućnost radija? 

Virus može zaraziti ljude, ali naš eter je protiv Covida već razvio snažan imunitet. Njemu ni cjepivo neće biti potrebno. Zato vas pozivamo, kada već zbog epidemioloških mjera ne možete slaviti vlastiti rođendan, proslavimo zajedno rođendan u eteru Soundset Raguse. Jer to je naš zajednički rođendan i to je pravo i jedino mjesto na kojem možemo biti zajedno, na tisuće nas, unatoč Covidu. Spremamo iznenađenje koje će trajati onoliko dana koliko imamo godina, (15), a vi, naši slušatelji, bit ćete, kao i uvijek, najbolji i najvažniji dio naše proslave. Na Soundset Ragusi imamo sedmero zaposlenika i nekoliko vanjskih suradnika, spoj mladosti, vedrine, iskustva i znanja/management je ženski, mi nemamo problema sa „ženskim kvotama“

Foto: G.I.Tepeš.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

NJORGANJE