20.8 C
Dubrovnik
Utorak, 16 travnja, 2024
NaslovnicaVijestiKako bi se u slučaju potresa u Dubrovniku organizirala javna kuhinja, privremeni...

Kako bi se u slučaju potresa u Dubrovniku organizirala javna kuhinja, privremeni smještaj, šatorsko naselje?

Je li Dubrovnik spreman u slučaju potresa? Imamo li planove evakuacije i djelovanja? Gdje bi se smjestili građani, šatorska naselja, gdje bi bila javna kuhinja, kada bi se u našem gradu dogodilo ono što se upravo događa u Petrinji, Glini i Sisku? Načelnik Stožera civilne zaštite Grada Dubrovnika Stjepko Krilanović, smatra da je Dubrovnik spreman, detalje nam je otkrio u razgovoru.

-Od prirodnih katastrofa, područje Grada Dubrovnika izloženo je ponajviše šumskim požarima, a potom potresima te poplavama. I upravo se obzirom na takve vrste opasnosti baziraju i usmjeravaju snage i edukacija kako bi se s takvim opasnostima mogli što bolje nositi. Dakle žurne službe kao i redovne snage jedinica lokalne i područne samouprave kontinuirano se pripremaju i uvježbavaju kako bi adekvatno mogli odgovoriti na sve izazove i prijetnje. Zatim imamo reagiranje operativnih snaga sustava civilne zaštite koje se nastavlja na djelovanje žurnih službi i redovnih snaga.

Grad Dubrovnik kontinuirano ulaže u opremanje, a samim time i osnaživanje sustava zaštite i spašavanja.  Tako smo primjerice putem gradskog upravnog odjela za europske fondove, regionalnu i međunarodnu suradnju sudjelovanjem u projektu E-CITIJENS koji je započeo u siječnju, 2019. osigurali nabavku vrijedne opreme za postrojbe civilne zaštite, a u svrhu povećanja spremnosti i djelovanja u slučajevima prirodnih katastrofa, točnije u slučaju potresa. Naime, Grad Dubrovnik će realizacijom projektnih aktivnosti nabaviti vibrafon i kameru za pretrage iz ruševina te šatore na napuhavanje za potrebe civilne zaštite.

Potresi su katastrofe koje karakterizira brz nastanak te se događaju bez prethodnog upozorenja i upravo je zato iznimno važno sustavno ulagati kako u ljudstvo tako i u opremu jer samo tada možete brzo djelovati ako i kada se isti dogodi. Upravo smo u ovoj pandemiji pokazali i spremnost dubrovačke civilne zaštite koja je uz žurne službe Grada Dubrovnika opremljena, organizirana i spremna djelovati u vrlo kratkom roku.

Plan evakuacije je donesen prije dvije godine. Što taj plan podrazumijeva? Gdje su lokacije na koje se ljudi iz određenih naselja trebaju uputiti u slučaju potresa?

2018. godine donesena je Procjena rizika od velikih nesreća za Grad Dubrovnik, a 2019. godine donesen je Plan djelovanja civilne zaštite Grada Dubrovnika kojim su razrađene i pojedinosti oko reagiranja u slučaju velikih nesreća te svi potrebni protokoli. U Planu se nalazi i organizacija provođenja evakuacije, pregled pravaca za evakuaciju, prihvatne površine za slučaj evakuacije I slično. Isto se prethodno nalazio u Planu zaštite i spašavanja.

Plan podrazumijeva organizirano napuštanje opasnih zona kako bi se izbjegle najteže posljedice po ljude i prva predviđena okupljališta, a sa kojih se potom organizirano ljude odvozi na sigurna mjesta. Stožer CZ Grada Dubrovnika definirao je površine za prihvat I evakuaciju građana kao I kretanje prioritetnih službi u slučaju potresa. Prihvatne površine za evakuaciju građana u slučaju potresa određene su za sva gradska područja uzimajući u obzir specifičnosti određenih dijelova grada. Kartografski prikaz površina odnosno lokacija kao I same upute javno su objavljene I dostupne na stranicama Grada Dubrovnika.

Jesu li predviđene lokacije za javne kuhinje?

Planom djelovanja nisu predviđene javne kuhinje već smo, među ostalim, u Odluci o pravnim osobama od interesa za Sustava civilne zaštite Grada Dubrovnika odredili više hotelskih i restoranskih kompleksa koji kao svoj dio obveza ima kuhanje i opskrbu hranom.

Jesu li predviđene lokacije za šatorska naselja?

Smještaj ugroženog stanovništva planirali smo, prema navedenom Planu, u hotelima i sportskim dvoranama, a u slučaju potrebe odredili smo i mjesta za šatorska naselja. Kamp Solitudo te igrališta Sportskih objekata Dubrovnik.

Imamo li mi na području Dubrovnika, odnosno Županije neko skladište s osnovnim potrepštinama, namirnicama, krevetima, dekama, šatorima, koje bi u slučaju potrebe moglo odmah dopremiti ?

Što se tiče opreme, Grad Dubrovnik ima opreme u svojim skladištima, poput kreveta, šatora i druge opreme potrebne kako za djelovanje operativnih snaga tako i za potrebe prihvata stanovništva.  Kao što sam naveo, smještaj se bazira u hotelima i dvoranama. Imamo ugovor s jednim trgovačkim lancem koji nam se obvezao dostavljati živežne namirnice.

Jesu li u plan uključene i građevinske firme?

Naravno, u Odluci o pravnim osobama od interesa za sustav Civilne zaštite nalaze se i građevinske firme koje imaju svoje zadatke u otklanjanju posljedica kako potresa tako i ostalih velikih nesreća.

U Petrinji smo vidjeli kako je sustavu Civilne zaštite trebalo i nekoliko tjedana da profunkcionira, kako je u nas zamišljena organizacija? Tko zapovijeda sustavom?

Organizacija Civilne zaštite propisana je Zakonom i podzakonskim aktima. Grad Dubrovnik je sve dokumente, koje je bio obvezan donijeti, napravio i donio.  Neki dokumenti (npr. Plan djelovanja civilne zaštite, Procjena rizika od velikih nesreća) su dokumenti koji se redovno ažuriraju, koji se prilagođavaju vremenu, prostoru, okolnostima, društvenim odnosima i koliko god težili najboljem uvijek nađete nešto što može biti još bolje i to mi kroz redovito ažuriranje poboljšavamo.

Da ne bi sve bilo mrtvo slovo na papiru pokazuje činjenica kako smo u jedan dan, u vrijeme prvog lock downa, mobilizirali 213 članova postrojbi Civilne zaštite, povjerenika i njihovih zamjenika te formirali operativni centar koji je koordinirao akcije na terenu. Isti su, svi opremljeni, odgovorno provodili mjere te su proveli 40 dana na terenu. Ukupno 21 600 sati!

Sustavom civilne zaštite, do velike nesreće, zapovijeda načelnik stožera. Za vrijeme velike nesreće zapovijedanje preuzima gradonačelnik.

Kako je zamišljeno informiranje građana?

Informiranje građana predviđeno je javnim medijima i uz pomoć Povjerenika CZ i njihovih zamjenika kao i koordinatora na lokaciji.

Povijesna jezgra problem je za sebe, kako je tamo zamišljena evakuacija?

Plan evakuacije i spašavanje iz stare gradske jezgre donesen je 2016. kao i Akcijski plan provedbe mjera i aktivnosti iz Plana evakuacije i spašavanja stare gradske jezgre Dubrovnika.  Prema tim planovima napravljene su i velike mape evakuacije koje su postavljene na Pilama, Pločama, na vrhu Boškovićeve ulice (Buža) i u staroj gradskoj luci. I ovaj Plan je dostupan na stranicama Grada Dubrovnika.

Planirate li provesti neku edukaciju, šire informiranje, možda i vježbe, kako bi građani znali kako i gdje u slučaju potresa krenuti?

Grad Dubrovnik svake godine donosi Plan vježbi civilne zaštite prema kojem provodi vježbe civilne zaštite. U zadnjih dvije godine imali smo vježbu: “Toranj” gdje se simulirao požar i spašavanje iz požara u neboderima u Gružu u ulici Od Gaja, evakuacija i spašavanje učenika i djelatnika iz OŠ Marina Getaldića, škola Centar, spašavanje građana s otoka Lokruma kad smo, kao inače aktivirali sve operativne snage, aktivirali i brod jedne pravne osobe koja je od interesa za sustav civilne zaštite, zatim stožernu vježbu gdje smo uvježbavali reagiranje stožera u slučaju velikih nesreća.

Stanje svijesti o rizicima pojedinaca, pripadnika ranjivih skupina, upravljačkih i odgovornih tijela ranije je uistinu bilo nedovoljno razvijeno stoga je Civilna zaštita Grada Dubrovnika krenula, kroz informiranje i putem Gradskih kotara i Mjesnih odbora, razvijati komunikacijska i operativna rješenja usklađena s potrebama pripadnika ranjivih skupina kako bi provođenje mjera po informacijama ranog upozoravanja doveo na zadovoljavajuću razinu.

U trećem mjesecu je bilo predviđeno postrojavanje Civilne zaštite Grada Dubrovnika i to prvi puta do sad kao i prezentacija opreme i edukacija građana no pandemija nas je u tome spriječila te nas sa prezentacije i simulacije prebacila na djelovanje.

Ali, ipak napominjem kako smo kroz 2018., 2019., i 2020. godinu imali sastanke s gradskim kotarima i mjesnim odborima te razgovarali o napredovanju civilne zaštite i međusobne suradnje. Sudjelovali smo na sastancima s građanima gdje smo odgovarali na njihova pitanja. Planiramo staviti planove evakuacije, moguće po autobusnim stanicama, kao što imamo na ove četiri lokacije u staroj gradskoj jezgri.

Nije dobro stvarati paniku, ali je potrebno educirati i komunicirati pravovremeno, a tu veliki značaj imate upravo i vi mediji. Važno je pridržavati se mjera i ne stvarati paniku kako bi se izbjegle dodatne nezgode. Mi se brzo opustimo, što možda i nije loše, ali treba biti svjestan da se nesreća može dogoditi u svakom trenutku svima nama i trebamo je spremni dočekati.

A, Grad Dubrovnik je uz svoje snage spreman!

1 KOMENTAR

  1. Vjerujte mi… nitko u HR nije spreman na takve razmjere problema koje uzrokuje razoreni potres.. poglavito ne Civilna zaštita RH.. koja je sada na nacionalnom planu pala ispit u potpunosti… ali baš u potpunosti prilikom zadnjih potresa na Banovini… Zato građani pripremite si sami torbe za osnovno preživljavanje i male šatore za jednu ili dvije osobe…mala plinska kuhala za logorovanja.. to vam je jedina nada za preživjeti prvih 48 sati… do tada će se institucije valjda snaći

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA