Hoće li poduzetnici odlučiti rezultate izbora?

Nekoliko tjedana nas dijeli od novih parlamentarnih izbora. Udruga glas poduzetnka je otpočetka govorio, isto što i misli i veliki dio poduzetnika, da su izbori raspisani prerano te da su se političke strukture usmjerile na njih, umjesto na rješavanje jedne od najvećih svjetskih zdravstveno-ekonomskih kriza. Razvidno je da su političari ponovno gledali samo svoje interese i kalkulirali što se njima najviše isplati, umjesto da su pokazali državnički potencijal i bavili se pitanjima od općeg društvenog značaja, za što su dobili mandat i za što su plaćeni.

O tome tko su sve poduzetnici (pogotovo mali, mikro i srednji kojih je najviše) već smo pisali: https://medium.com/@acomomcilovic/stereotypes-and-prejudices-who-are-croatian-entrepreneurs-really-d791c4a8796e, a sada nas je, zbog njihova iskazanog nezadovoljstva, zanimalo kakav je njihov stav prema politici i izborima. Mnogi podaci (kao što ćemo vidjeti) ukazuju na to da se poduzetnici (pogotovo mikro, mali i srednji te samozaposleni i obrtnici, kojih je najviše u UGP-u) kao skupina bude, i da postaju svjesniji svog neiskorištenog potencijala, koji počinju fokusirati na opću dobrobit društva.

Za početak, dobro bi bilo zabilježiti percepciju o tome u kakvim uvjetima, tj. u kakvoj „klimi“ hrvatski poduzetnici rade? Na pitanje – Koliko je klima u Hrvatskoj (anti)poduzetnička? Dobili smo ove odgovore: Gotovo 90% smatra da je klima jako antipoduzetnička i da se poduzetnike obeshrabruje. Na taj broj dolazi još gotovo 8% koji smatraju da je donekle antipoduzetnička klima i da im se otežava rad. Vrijedi istaknuti da nitko nije smatrao da je klima u Hrvatskoj za poduzetnike jako dobra.

S obzirom na takvu situaciju, postavlja se logično pitanje, što poduzetnici planiraju učiniti kako bi to promijenili? Sigurno postoje mnoge opcije, od kojih je jedna i učlanjenje u UGP, što su mnogi iskoristili. Nas je zanimala i izravna akcija na skorašnjim izborima pa smo ih pitali: Hoćete li na predstojećim izborima dati preferencijalni glas poduzetnicima koji budu na listama? Odgovori su bili dosta jasni: 84% je odgovorilo da će dati glas poduzetnicima koji budu na listama. Samo 7% je odgovorilo da im to nije važno, a vrlo zanimljivo, samo 2,6% je reklo da neće izaći na izbore.

Naravno, želje su jedno, a to što je netko spreman poduzeti druga stvar. Veza između stavova i ponašanja nije uvijek jednostavna kao što bi ponekad pomislili. Do sada je i vrlo mali broj poduzetnika bio aktivno uključen u politiku, i zauzimao više pozicije. S obzirom na želje za boljim zastupanjem, i voljom za zaokruživanje poduzetnika na listama, pitali smo ih i – Jeste li se spremni pojaviti na izbornim listama neke od stranaka? Preko 46% je dalo očekivan odgovor – Ne, politici niti blizu. Da razumiju i cijene trud onih koji se jesu upustili u tu avanturu ima 37%, oni odgovaraju s: Ja osobno ne, ali podržavam one koji imaju hrabrost ući u političku arenu. I vrlo zanimljivo, vjerujemo više nego ikada do sada – čak 13% ispitanika kaže da razmišljaju o takvoj opciji ili da bi se politički aktivirali ako bi pronašli pravu opciju.

Iako je UGP više puta jasno rekao kako ne želi ulaziti u politiku niti se stranački organizirati, upravo zbog toga detaljno prati i predizborna obećanje i izjave svih aktivnih dionika. U predizborno vrijeme, kao i svaki put do sada, stranke su se olako počele nabacivati raznim brojevima i planovima, kao što su broj novih radnih mjesta ili povećanje minimalnih plaća, pokazujući da ih ne zanima, a očito ni ne razumiju ekonomski kontekst, nego pokušavaju skupiti jeftine političke bodove. Koliko ih mogu skupiti kod poduzetnika provjerili smo kroz ova pitanja: Mislite li da je trenutno vladajuća koalicija ispunila sva svoja (stara) predizborna obećanja? Odgovori su jasni, preko 90% smatra da nisu ispunili ništa, a samo 5% blagonaklono kaže da su ispunili koliko su mogli. Preko 2% misli da netko tko se usudi davati takve izjave treba odmah biti diskvalificiran iz daljnje rasprave.

Poduzetničko pamćenje očito ide unatrag četiri godine i pokazuju jasno nezadovoljstvo s trenutnim vodstvom države. No htjeli smo provjeriti i koliko vjeruju novim obećanjima, trenutačno, oporbenih stranaka koje ništa ne zaostaju za dobro poznatom retorikom. Pitali smo drugo pitanje: Koliko vjerujete da će koalicija Restart (SDP i ostali), ispuniti svoja predizborna obećanja? Odgovori su slični kao i u prethodnom pitanju: skoro 75% kaže – kao i do sada, sve puste priče. Uz njih joj 16% dobro pamti pa kaže imali su priliku i nisu je iskoristili. A samo 4% vjeruje da možda nešto promijene.

I time zatvaramo krug. Od poduzetnika, preko 90% ne vjeruje ni u vladajuće ni u oporbene stranke. S druge strane, do sada su bili prilično aktivno glasačko tijelo, a sada su dodatno motivirani, pritisnuti kriznom situacijom i borbom za opstanak, pa čak i oni koji su do sada ostajali pasivni će na ove izbore izaći. Motiv je, osim kratkoročno katastrofalne situacije, i srednjoročni cilj da se promijeni neizdrživa antipoduzetnička klima u zemlji kroz promjene koje zahtjeva UGP.

Vrijeme je da više poduzetnika uđe u Sabor i da se ondje glasnije čuje njihov glas. Želju za više poduzetnika prati i sve veći broj onih koji su se spremni kandidirati, ali i stvaranje nove razine svijesti u privatnom sektoru, zbog koje će svi više cijeniti one poduzetnike koji uđu u politiku i ostave po strani projekte i firme kojima su nerijetko posvetili čitav svoj život. Na ovim izborima će svi imati i dodatni kompas u vidu UGP Pledgea i povratne informacije od svih stranaka na naše vrlo logične i jasne zahtjeve koji su nužni da se dogode promjene za Hrvatsku 2.0.

“Vrijeme je da poduzetnici postanu još aktivniji politički akteri i konačno se izbore za mogućnost normalnog poslovanja i pozitivnu poslovnu klimu. Dosta su šutjeli i bili razjedinjeni zbog raznih ideoloških rasprava, koje su sada ipak pale u drugi plan. S obzirom na njihovu brojnost mogli bi biti presudan faktor na ovim i svim idućim izborima ako nastave ujedinjeno nastupati.” rekao je Aco Momčilović, autor anketa, psiholog i HR stručnjak udruge Glas poduzetnika.

Ako želimo pobjeći sa začelja Europe na kojem smo po mnogim pokazateljima, buđenje poduzetnika, njihovo povezivanje i zajednička politička akcija, mora i može biti sve jača i sve više presudna sa svakim novim izborima. Nakon parlamentarnih, gdje će se vrlo brzo vidjeti tko je stvarno podržavao UGP zahtjeve, a tko samo na papiru, dolaze jednako važni, ako ne i važniji lokalni izbori, na kojima će biti prilike brzo nagraditi i kazniti prema zaslugama. U svakome slučaju jedno je jasno, kanalizirani kroz aktivnosti udruge Glas poduzetnika, poduzetnici i njihovi zaposlenici se okupljaju i konkretiziraju svoje stavove i postaju sila koja ne može biti zanemarena!

***

Inicijativa GLAS PODUZETNIKA pokrenuta je kao samoorganizacija građana, mahom malih poduzetnika, a nakon objave prvog paketa gospodarskih mjera Vlade RH koje su pokretači ocijenili nedostatnima. Budući da je u manje od 15 dana okupio više od 100.000 poduzetnika, obrtnika, samozaposlenih i zaposlenika privatnog sektora te privukao veliku medijsku pozornost svojim beskompromisnim zahtjevima i istupima, GLAS PODUZETNIKA se pozicionirao kao relevantan čimbenik u javnim raspravama vezanim za određivanje novog gospodarskog smjera Hrvatske. Isto je potvrdila i Vlada RH koja je, unutar drugog paketa gospodarskih mjera, usvojila neke od prijedloga inicijative te time potvrdila njezin neosporan utjecaj. Na zahtjev članova inicijative, osnovana je Udruga GLAS PODUZETNIKA koja je u dva tjedna od osnivanja prikupila više od 11.000 članova, a Udrugu podržava preko 200.000 građana Hrvatske.

foto:ilustracija

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.