30.8 C
Dubrovnik
Utorak, 1 srpnja, 2025
HomeVijestiHidrolog Ognjen Bonacci: Izgradnja prometnica u kršu može biti opasna i za...

Hidrolog Ognjen Bonacci: Izgradnja prometnica u kršu može biti opasna i za cestu i za okoliš

Građanska inicijativa Spasimo Ombu i njezine stanovnike poslala je priopćenje za medije na temu trase brze ceste Dubrovnik-Zračna luka, odnosno Čilipi -Osojnik, koja bi trebala prolaziti, među ostalim, preko izvora Omble. Obratili su se znanstveniku, priznatom  hrvatskom hidrologu prof.dr.sc. Ognjenu Bonacciju s kojim su uspješno surađivali od 2011. kad je bila aktualna Hidroelektrana Ombla koja je zauvijek nestala s prostora Rijeke dubrovačke. Nadaju se kako će se isto dogoditi i s ovom alternativnom trasom brze ceste Dubrovnik-Zračna luka. Njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti.

– Namjera Građanske inicijative Spasimo Omblu i njezine stanovnike je da ukaže na općenitu problematiku izgradnje prometnica u kršu, a jedna od takvih je brza cesta Osojnik-Zračna luka preko Rijeke dubrovačke i izvora Omble. Ombla je jedan od najvrjednijih krških fenomena, bogata krškim izvorima u Dinarskom kršu.

U glasilu Hrvatskog društva za ceste: Ceste i Mostovi br. 358 (2004), str 64-73 objavljen je znanstveni članak pod naslovom  Međudjelovanje prometnica, okoliša i vode u uvjetima krša čiji je autor prof.dr.sc.Ognjen Bonacci. Naglašavamo da je članak objavljen pred skoro deset godina i da se odnosi na cjelokupnu problematiku izgradnje prometnica u kršu.

Bonacci objašnjava pojam krša pod koji pripadaju površinski i morfološki  oblici formirani u topivim stijenama, a kao posljedica njihovih postojanja, hidrološko –hidrogeološki odnosi, kao i cirkulacija vode u prostorima krša specifični su i najčešće teško predvidljivi kao i s njima vezana cirkulacija podzemnih i površinskih voda. Bonacci naglašava da se radi o vrlo dinamičnom prostoru koji je podložan stalnim, brzim, naglim i teško predvidivim  promjenama.

Prof.dr.sc.Ognjen Bonacci: „Promjene koje u krškim prostorima uzrokuju izgradnje prometnica naročito su brze i mogu biti opasne i za prometnice i za okoliš. Te promjene mogu predstavljati opasnosti za stabilnost građevina. Prilikom građevinskih intervencija u prostorima krša, treba biti svjestan da one mogu uzrokovati brze i nagle promjene krških oblika, a time i destabilizaciju izgrađenih objekata.“

„Krš je ekološki visoko vrijedan, ali ujedno ekstremno osjetljiv i ranjiv prostor. U hrvatskom kršu nalazi se većina neprocjenjivo vrijednih i nama još uvijek nedopušteno nepoznatih strateških rezervi  čistih podzemnih voda, bitnih ne samo za našu državu nego i širu regiju. Štiteći svoj krš, štitimo krš naših susjeda priskrbljujući si pravo da isto tražimo od njih.“

Cirkulacija vode

Bonacci između ostalog objašnjava cirkulaciju vode u kršu, koja može odigrati ključnu ulogu u procesu narušavanja ravnoteže.

„Velikim radovima, a posebno masovnim iskopima i miniranjima, koji su sastavni dio izgradnje prometnica, u kršu se mogu naglo, nepredvidivo i opasno promijeniti uobičajeni tokovi cirkuliranja vode unutar krškog podzemlja. Time je moguće utjecati na povećanje opasnosti od poplava, opasnosti od zagađenja podzemnih voda, ali i na smanjenje izdašnosti ili presušivanja pojedinih krških izvora.“

Upravo zbog toga javljaju nam se brojni zabrinuti stanovnici Rijeke dubrovačke, koji se bave poljoprivredom za osobne potrebe, neki od stanovnika imaju i  obiteljska gospodarstva te im je to osnovni izvor egzistencije. Pribojavaju se da će im biti uskraćen svaki napredak u ekološkoj proizvodnji uslijed zagađenosti zraka i vode, mogućih poplava, ali i zbog mogućih presušivanja prirodnih izvora. U Rijeci dubrovačkoj nalazi se na desetke prirodnih izvora u kršu. Zabrinuti su i zbog mogućih poplava koje bi ugrozile njihove domove.

Greške učinjene tijekom planiranja i projektiranja 

Bonacci navodi kako je jedini prihvatljiv način za pouzdanije planiranje i projektiranje prometnica istražni radovi, koji znaju biti skupi i dugotrajni a u uvjetima krša i nepouzdani, političari i investitori svjesno ih pokušavaju svesti na najmanju moguću mjeru. Proces reduciranja istražnih radova proširio se kao epidemija gotovo u cijelom svijetu, ističe prof.dr.sc. Ognjen Bonacci.

Pitamo se je li to bio slučaj i s ovom brzom cestom preko Rijeke dubrovačke kad su taj alternativni pravac Hrvatske ceste  proglasile najisplativijim.

Stanovnici Rijeke dubrovačke jako su zabrinuti zbog ovakvih mogućih nepredvidivih situacija, a koje su realno moguće jer se radi o osjetljivom krškom području, stoji u priopćenju građanske inicijative Spasimo Omblu i njezine stanovnike.

Ljubica i Katarina Matović

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA