Marko Giljača, kandidat koalicije Snaga juga (Srđ je Grad, Možemo! SDP) za župana Dubrovačko-neretvanske županije i Sandra Benčić, saborska zastupnica te koordinatorica stranke Možemo!, posjetili su danas Pelješac, te još jednom podržali zahtjeve građana da se žurno izmjeni trasa brze ceste Brijesta–Orebić.
– Godinama u Županijskoj skupštini upozoravamo na sve probleme ovog projekta! Ignorirali su nas, kao i u slučaju nesretne brodice koja je još u Gružu, a izigrana su i obećanja koja je građanima s govornice Županijske skupštine osobno dao aktualni župan. S jedne strane ugrožavamo školjkarstvo lokacijom CGO-a Lučino razdolje, a s druge strane trasom brze ceste uništavamo vinogradarstvo. I to na nasadima za koje su odobrena sredstva iz europskih fondova! Tome konačno treba stati na kraj! Ako vladajući dosad nisu imali sluha za građane, uvjeren sam da ga ni građani neće imati za njih na predstojećim izborima! – poručio je Giljača.
– Školjkarstvo u malostonskom zaljevu kao i vinogradarstvo na Pelješcu više su od ekonomske djelatnosti; one predstavljaju i identitet ovog prostora i zajednica. Podvrgavanje svih drugih djelatnosti i čitavih zajednica isključivo turizmu nije dobar put. Upravo je diverzifikacija djelatnosti ono što nam treba za otpornije i razvijenije zajednice. Inzistiranje na trasi koja uništava vinogradrske nasade kada postoji alternativa zaista izgleda kao kranja nebriga ili namjera uništavanja svake druge djelatnosti osim nekretninskih špekulacija. Upravo zato se najveće bitke vode oko prostornih planova. – kazala je Benčić.
Podsjećamo, Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije prihvatilo je kontradiktornu Studiju utjecaja na okoliš kojom se brza cesta Brijesta–Orebić trasira kroz ekološke vinograde Potomja i Postupa, ali ugrožava i vrijedna arheološka nalazišta kao i okolna naselja. U postupku nije prihvaćeno preko 90 primjedbi građana koji stoga najavljuju postupak na Upravnom sudu, kolektivnim tužbama protiv Rješenja o prihvaćanju sporne trase.
Vinogradi Potomja i Postupa, poput lokaliteta Vrina kupa (Mali Dingač), neprocjenjiva su baština hrvatskog juga – a planiranom trasom brze ceste bili bi nepovratno uništeni. Uz to, na području Postupa vlasnici su ostali bez izravnog pristupa gotovo 20 hektara vinograda, koji bi se našli iznad prometnice. Hrvatske ceste tvrde da postoji alternativni put, no riječ je o obilaznici dugoj gotovo 15 kilometara – iako su vinogradi udaljeni svega stotinjak metara zračne linije.
Gradnja brze ceste do Orebića može i mora biti ostvarena bez uništavanja zaštićenih vinograda Plavca Malog i Postupa, uz odabir trase koja je prihvatljiva za sve.
Vrijeme je za promjenu! Prvenstveno promjenu odnosa prema ljudima s juga i prostoru kojeg baštinimo.
Vrijeme je za Snagu juga!