26.8 C
Dubrovnik
Četvrtak, 31 srpnja, 2025
HomeKulturaDubravka Lošić je izašla iz ateljea: snimila je film u napuštenim Kuparima

Dubravka Lošić je izašla iz ateljea: snimila je film u napuštenim Kuparima

Napušteni i razoreni hotelski kompleks bivšeg dragulja hrvatskog turizma u Kuparima među kojim se posebno izdvaja i mjesto snimanja filma, popularni hotel Grand hotel, nazivan i najambicioznijim arhitektonskim projektom građenog 20-ih godina, postao je platforma na kojoj dubrovačka umjetnica Dubravka Lošić upisuje svoje radove predstavljajući ih ovaj put na jedan potpuno drukčiji način.

Opustošen kontekst prošaran brojnim negativnim i bolnim konotacijama ne predstavlja tek pozadinu, kazališnu scenografiju za nova djela autorice, već ih nadopunjuju, međusobno prožimajući dvije povijesti nastanka i raspadanja fizičkih i simboličkih vrijednosti.

Novi ciklus radova pod nazivom „Lapad“ predstavlja autoričino ponovno poniranje u temu lapadskih krajolika građenih akrilom i gumom na osovljenim podlogama crnog valjanog lima u kojima se isprepliću motivi lapadskih čempresa Velike i Male Petke, ispreplitanja sjena, nijansi zagasitih boja u kontrastu s bojama buđenja svjetla u lapadskoj uvali.

Nakon već uobičajenog prikazivanja novih radova putem originalnog programa održanog u trima izdanjima izložbi pod nazivom Susreti u depou u bivšoj tvornici ulja Radeljević, Lošić se ovog puta odlučila za snimanje umjetničkog filma u režiji mladog autora Tome Široka.

Filmovi o umjetnosti dijele se na one dokumentarne vrijednosti u kojima voditelj programa pokušava pobliže objasniti i verbalizirati djela vizualne umjetnosti bilo putem interpretacije ili intervjua s umjetnicima, njegovim suradnicima, kustosima, direktorima muzeja, poznavateljima opusa autora. Belgijski redatelj Jef Cornelis 70-ih je godina pratio skriveni svijet umjetničkog procesa svjetskih imena suvremene umjetnosti, poput Daniela Burena, dok se poznati projekt Exhibition on screen usmjerio na prikaze djela isključivo s postavljenih izložbi kako bi se one dodatno kontekstualizirale.

No film Dubravke Lošić ne spada ipak u ovu kategoriju filmova o umjetnosti, već on tu istu umjetnost preuzima nadopunjujući vizualni jezik umjetnosti filmskim jezikom naracije pokreta, izmjenom rakursa, brzinom prikazivanja i koncentriranja na detalja. Oponašajući znatiželjnog promatrača koji u muzejskom prostoru preispituje sve perspektive umjetničkog djela, umjetnički film Tome Široka koji je popraćen fotografijama Veronice Arevalo, gledatelja odvodi u vizualno putovanje originalnog postava u sali Grand hotela u kojem se osjeti istrošenost materijala, prolaznost vremena i neprestanog propuha koji simbolično poput kakvog Memento mori napominje na prolaznost svega, kako predmeta tako i idejnih sustava, percepcija svijeta i naizgled ustaljenih obrazaca mišljenja. Upravo ova podložnost promjenama kao skriveni predgovor nepoznatog autora za izgradnju filmske naracije osjeti se u lapadskim krajolicima, posebice u odabiru materijala koji vuče paralelu s industrijskim svijetom trošnosti, mirisima pokretnih vozila i zagasitim tonom svijeta industrijskih revolucija prošlih stoljeća.

Zašto se baš odlučila za ovaj tip prikazivanja svojih novih radova i koje je nove dimenzije radova u umjetničkom filmu uspjela možda dokučiti, a što nije bilo moguće u drugim medijima?

Pokušala sam radove pokazati na drukčiji način, možda praktičan zbog vremena u kojem živimo, nadajući se da je to ipak privremeno. Film je izazov jer pruža različite mogućnosti, ali ne može zamijeniti neposredan odnos s likovnim djelom – kazala je umjetnica.

Problem predstavljanja radova putem muzejskih izložbi uvijek je početna muzeološka misao da je izložba komunikacijski sustav koji komunicira rad samo u vremenu dok je postavljena izložba. Uspjeva li, pak, umjetnički film zadržati taj izložbeni trenutak i zamrznuti kontekst predstavljanja djela?

Film to samo djelomično može, ali ja nisam imala takvu potrebu. Željela sam prikazati jedan od ciklusa u novom prostoru, izmješten iz radionice kao mjesta nastajanja ili mjesta izlaganja, i iz institucija poput galerija ili slično. Iskušavala sam mogućnosti radova u odnosu s novim prostorom, tragovima i ostatcima u njemu, u odnosu s vremenom, pred morem, skoro na granici mogućeg zbog vremenskih prilika, pod nebom… vidjeti što se takvim predstavljanjem događa s njihovim značenjima… što im se umanjuje, a čime se obogaćuju… – pojasnila je Lošić.

Jelena Tamindžija

Film autora Tome Širokog o novoj seriji radova pod nazivom „Lapadi“ Dubravke Lošić dostupan je na sljedećem linku:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA