31.8 C
Dubrovnik
Utorak, 1 srpnja, 2025
HomeKulturaGALERIJA OTOK: otvaranje izložbe "Atlas" Jelene Trpković

GALERIJA OTOK: otvaranje izložbe “Atlas” Jelene Trpković

U petak 14. travnja u 20 sati u Galeriji Otok, Art radionice Lazareti otvorit će se izložba Jelene Trpković pod nazivom Atlas.

Jelenina sjena

Ovaj sam rat dugo imao u sebi. Zbog toga me se on intimno ne tiče. Da bih se izvukao iz mojih razvalina, morao sam letjeti. I letio sam. U onom razvaljenom svijetu boravim još samo preko sjećanja.
Paul Klee

-U jednom od svojih autobiografskih zapisa pod naslovom Djetinjstvo u Berlinu oko 1900. godine, Walter Benjamin nam iznosi kinesku pričicu koja zbori o starom slikaru koji je pozvao prijatelje da im pokaže svoju najnoviju sliku. Slika prikazuje park kroz koji, uzduž potoka, promiče puteljak, zalazi u šumarak, pomalja se iz njega i vodi do vrata neke kućice. Kada su se prijatelji, nagledavši i nauživavši se, odvratili od slike, staroga majstora odjednom više nije bilo tu. Uminuo je…
Premda se u zapisima Djetinjstva u Berlinu oko 1900. godine sve čini poput kakve djetinje pustolovine (nevino spominjanje, spontano i sebeotkrivačko), njezino ispisivanje prožeto je stanovitim drhtajima. Upravo je cijela knjiga navlastita zbirka svakojakih znamenja. Benjamin se vraća u djetinjstvo između ostaloga i da bi u svojim uspomenama pronašao znamenja katastrofa koje su se već prigrabile njegova života. Sjećajući se i ispisujući, on na svoj način gata. I drhtaji što ih prepoznajemo u tekstovima jesu drhtaji slutnje progona, slutnje smrti. Pogled koji se razrasta u nepostojanosti pamćenja biva poduprt i slikom povijesti kakvu će Benjamin, nekoliko godina potom, uoči tragične smrti na francusko-španjolskoj granici, izložiti u svojim tezama o povijesti, u času kad više ništa neće vidjeti pred sobom, osim razvalina, koje je ”anđeo uništenja”, taj ”anđeo povijesti”, s crteža Paula Kleea, gledao već užasnuto za sobom.

Povijest je, za Benjamina, poraz, povijest je jedna jedina katastrofa koja nam kao svoj melankolični post-scriptum može ostaviti samo ostatak, talog, razvaline i nas same, neprebolno poražene, posred njih. Čitajući, sjetno, Benjaminove zapise, zamijetit ćemo da njihov autor, iz svojeg iskustva odraslog, biva svjestan i sve svjesniji, i time užasnutiji, da je i dijete žrtva katastrofe nalik onoj u kojoj će posrnuti odraslo biće. Dijete, naime, odrasta. I to se odrastanje odvija diskontinuirano, upravo kao što je takav i ”napredak” same povijesti, skačući od nesreće do nesreće, izbjegavajući jednu i strovaljujući se u drugu propast. Na račun svojih sličnih katastrofa, dijete i odrasli sklapaju svojevrstan prešutni pakt onih koji su izgubljeni. Posrijedi je sporazum nemoći. Čovjek žmiri pred kaosom i stvara iluziju o kozmosu. Ono što dijete već naslućuje, odrasli nedvoumno zna, ne želeći znati: Nema tog dokumenta kulture koji istodobno nije dokument barbarstva!

… Stari slikar iz kineske pričice je uminuo. Njegovi prijatelji ugledaše ga tada na njegovoj slici. Odalečivao se slikar uskom krivudavom stazicom, na časak nestao u gaju, a potom se pred vratima kućice okrenuo, nasmjehnuo, mahnuo prijateljima koji su ga gledali, usredotočeni na njegovu sliku, otvorio vrata i zavazda stupio u kućicu, u kućicu izgrađenu od vlastitih čeznuća, uobrazilja i sjećanja.

I kod Jelene je svagda ”anđeo uništenja”, ”anđeo povijesti”, dvosmislen i ovisi o volji koju opslužuje: volji stvaranja ili volji razaranja. A obje opslužuje istodobno. Male stvari, pa i najbanalniji detalji, poprimaju pritom odlučno značenje. U malim se stvarima prepoznaju vihori i predstojeći potresi što ruše sve pred sobom i za sobom. U Jeleninoj mikrologiji sjena je apokaliptična, a kob njezina lutanja oscilira između neočekivanog i neumitnog. I umah vidimo kako ona izlazi iz svog kolaža, ostavljajući nam prazno mjesto, prazno mjesto za naša čeznuća, uobrazilje i sjećanja. Lutanje je za Jelenu završeno, povratak se odigrao. Ne idemo više ususret smrti, naučili smo se družiti s njom, hodati s njom usporedno. Uostalom, kad ne bi bilo sjene, ne bismo znali koliko smo bića tame. I ne bismo znali za svjetlost života. Tama je u zjenici sunca… 

Mario Kopić

Jelena Trpković

Fakultet likovnih umetnosti i poslediplomske studije završila u Beogradu 1977. Izlagala na 21. samostalnoj izložbi i stotinu kolektivnih. Od 1977. do 1999. živjela u Dubrovniku. Radila kao redovni profesor na Katedri za crtanje na Akademiji umetnosti u Novom Sadu od 2000.- 2019. Živi i radi u Beogradu. Radovi Jelene Trpković nalaze se u mnogim muzejskim i privatnim zbirkama.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA