25.8 C
Dubrovnik
Nedjelja, 16 lipnja, 2024
NaslovnicaNaša čeljadLjudi NazbiljDora Borić Radić: Moja generacija, Gen Z, sve češće traži netradicionalne modele...

Dora Borić Radić: Moja generacija, Gen Z, sve češće traži netradicionalne modele zaposlenja, rada i zarade

U ranim je dvadesetima, sa svježom diplomom marketinga i komunikacija u ruci, a Dora Borić Radić već je otvorila vlastiti obrt znakovitog imena – D’or .

– Na francuskom jeziku to znači „od zlata“ što je posveta mojoj divnoj majci koja je profesorica francuskog jezika, a moje ime mi je dao moj otac koji je najvrjednija osoba koju znam, objašnjava Dora koja je nedavno diplomirala Marketing i komunikacije s dekanovom nagradom i magna cum laude pohvalom na Poslovnom veleučilištu Zagreb.

Tijekom studija provela je kratko vrijeme živeći u Bilbau, u Španjolskoj gdje je odrađivala Erasmus+ stručnu praksu što je omogućilo da iskusi i život izvan Hrvatske.

– Koliko je bilo uzbudljivo i zanimljivo, toliko mi je i pokazalo što sve Hrvatska nudi, a da nisam bila ni svjesna, priča ova Dubrovkinja.

Zašto ste se odlučili studirati marketing i komunikaciju?

Kada sam prijavljivala fakultet prošla sam popis apsolutno svih ustanova za visoko obrazovanje u Hrvatskoj i isprintala ih. Onda sam tjednima križala i na kraju je bilo evidentno da su marketing i komunikacije jedino što je ostalo neiskrižano u svakom gradu. Oduvijek sam znala da želim raditi nešto kreativno i biti okružena ljudima. Marketing i komunikacije su za mene uvijek bili dobra sredina između ureda i terena, s dovoljno Excel tablica, ali i biranja savršenih riječi i nijansi.

Kakav je osjećaj biti nagrađen dekanovom nagradom na Poslovnom veleučilištu Zagreb, lijepa je to potvrda dugogodišnjem radu i ulaganju, ali vjerujemo i vjetar u leđa?

Moj prosjek na fakultetu je uvijek plesao oko 4,8-5,0 jer se nisam mogla zasititi materijala i informacija vezanih za struku pa mi učenje nikada nije teško padalo. Na dekanovu nagradu se nisam nikada prijavila jer sam uvijek mislila da ima netko bolji od mene i da ju oni više zaslužuju. Na zadnjoj godini diplomskog sam samo dobila mail da sam ju osvojila i da pripremim govor. To je bilo prošle godine, i iako su mjere Covida bile u punoj snazi pa je i dodjela bila prilagođenog formata, taj dan mi je ostao u pamćenju kao jedna divna uspomena. Veliko je to priznanje i mogu reći da mi je dalo novu dozu samopouzdanja i vjere u svoje znanje i vještine. Podrške u akademskom i karijernom razvoju od strane profesora i kolega nikada nije nedostajalo i na tome im neizmjerno hvala!

Iako ste jako mladi, upustili ste se u poduzetničke vode i otvorili svoj obrt D’ora?

Mislim da moja generacija, Gen Z, sve češće traži netradicionalne modele zaposlenja, rada i zarade. Isprobala sam modele rada od doma, u uredu, na eventima, u manjem i većem timu. Ono što mi se najviše svidjelo je remote rad gdje stvaram i radim po svojim pravilima. Biti poduzetnik svakako donosi  veću odgovornost i potrebu za planiranjem i preuzimanjem inicijative, ali dopušta i brojne prednosti. Uživam u navigiranju vođenja posla, stvaranju novih klijenata i kontakata i zaista me ovaj način rada motivira i ispunjuje. Klijentima se volim posvetiti maksimalno i dati im upravo ono što imaju na umu, bez obzira koliko verzija ili prepravaka trebalo. Na kraju dana mogu s ponosom stajati iza svakog logotipa, plakata, letka, organiziranog događaja, objave na društvenim mrežama, održane edukacije ili radionice ili bilo kojeg drugog posla za koji sam bila angažirana. Mislim da se često marketinška komunikacija samo odradi reda radi, a to je pogrešno. Svaka poruka koju stavljamo u svijet mora imati svoju svrhu i rezonirati među ciljnom skupinom. Pozivam čitatelje ukoliko im treba pomoć i savjetovanje s marketinškim komuniciranjem, neka ne oklijevaju kontaktirati me!

Niste razmišljali o odlasku iz Hrvatske?

Tokom studija sam provela kratko vrijeme živeći u Bilbau, u Španjolskoj gdje sam odrađivala Erasmus+ stručnu praksu tako da sam iskusila i život izvan Hrvatske. Koliko je bilo uzbudljivo i zanimljivo, toliko mi je i pokazalo što sve Hrvatska nudi, a da nisam bila ni svjesna. Trudim se putovati što više i do sada sam uspjela posjetiti većinu Europe, upoznati hrpu ljudi iz cijelog svijeta i dobiti pogled u životni stil u drugim državama. Biti svoj na svome i djelovati unutar svoje zajednice je nezamjenjiv osjećaj. Za sada nemam želju za životom vani i volim život u Dubrovniku.

Imaju li mladi u Hrvatskoj šansu za uspjeh?

Smatram da je uspjeh individualna stvar i da ne znači svakome isto. Uspjeh se često veže samo uz broj na računu 10-og u mjesecu, ali mislim da svi koji su financijski osigurani, a ne osjećaju se uspješno, znaju da je pitanje uspjeha često iznimno slojevito i vrlo individualno.  Mislim da mladi u Hrvatskoj imaju šansu za uspjeh onoliko koliko su spremni preuzeti odgovornost i razmišljati izvan klasičnih okvira. Ulaskom u EU i Schengen postalo je jednostavnije i dostupnije istražiti ponudu izvan granica RH i sasvim mi je normalno i prirodno da mladi traže dobre uvjete i prilike, ma gdje one bile. Vjerujem da se kroz remote rad mnogi mogu usrećiti dobrim uvjetima, a uz to zadržati hrvatsku adresu i prednosti života ovdje. Danas je formalno i neformalno obrazovanje zaista dostupno za steći, a pruža nove prilike za rad. HZZ trenutno nudi vaučere za sufinanciranje obrazovanja za odrasle i mislim da je to prilika koja se ne propušta, a obrazovanje uvijek otvara brojna nova vrata.

Što je bilo najizazovnije prilikom otvaranja obrta i koje su prednosti i mane samozapošljavanja?

Otvaranje bilo kojeg oblika pravne osobe je postupak koji traje i na koji treba biti spreman. Mogu reći da sam bila spremna na najgore, ali od same odluke do početka poslovanja dijelilo me oko 2 tjedna. Uz to moram spomenuti da su sve javne službe koje postoje u Dubrovniku, a s kojima se morate susresti u procesu otvaranja obrta, od iznimne pomoći te je moje iskustvo odlično! Centar za poduzetništvo DNŽ se pokazao kao riznica informacija i savjeta koji su od velike važnosti svakom novopečenom poduzetniku. Od prednosti moram izdvojiti fleksibilnost rada i radnog mjesta. Ukoliko je posao gotov i vaš radni dan je gotov. Nema čekanja 16h i ispisivanja niza dokumenata koji nakon ulaska u ladicu više ne vide svjetlost dana, što je meni, a vjerujem i mnogima drugima, crpilo životnu energiju. Prednost je i što sami birate projekte, klijente i pristup. Također, prednost je i zarada, odnosno ukoliko želite povišicu – vi ste taj/a koji/a si ju možete osigurati povećanjem radnog opsega. Mana je svakako veća odgovornost. Sve što se događa bilo dobro ili loše – vi ste taj/a koji/a reagira i donosi odluke. Svaki mjesec je drugačiji, pa time i opseg posla i zarada. Obrtnici često nemaju predvidljivost i sigurnost kao kada je riječ kod tradicionalnog zaposlenja. Mislim da sve ima svoju dobru i lošu stranu, ali svima koji razmišljaju o otvaranju nečeg svog želim dati podršku i uvjerenje da se isplati pokušati!

Koje kvalitete koje ste stekli rođenjem i življenjem u Gradu vam danas pomažu u vašem radu?

Svi znamo da je Dubrovnik mali grad i da svi sve znaju. To je nešto što sam Dubrovniku zamjerala prije odlaska u Zagreb na fakultet, a danas je to nešto što me osvojilo za povratak. Stvaranje kontakata i mreže suradnika u Dubrovniku je iznimo jednostavno. Mislim da je Dubrovnik baš poduzetnički grad i da dopušta velikom broju ljudi da se ostvare kao poduzetnici. Balans između rada i osobnog života je također na zavidnom nivou.  Ljudi s kojima sam odrastala krenuli su raditi vrlo rano, najčešće u ugostiteljstvu i turizmu. U vrijeme kada su u srednjim dvadesetima, Dubrovčani često imaju znanje više stranih jezika, organizacije, prodaje, radne etike i sl., što smatram da su nezamjenjive vještine na koje se vrijedi oslanjati kroz život.  U Zagrebu mi je naglasak često davao prednost zato što su me mnogi zapamtili kao „onu cura iz Gruada“, ali moram reći da sam se često susretala i s diskriminacijom na temelju naglaska. Moj prvi posao bio je na samom početku srednje škole, a bio je dijeljenje letaka u Konzumu na Kantafigu i tu sam naučila što znači zaraditi svoj novac i koliko novci teško dođu, a lako odu. To je bio i prvi put da sam se susrela s distribucijom promo materijala i oglašavanjem. Marketing je nekako od rane dobi probio put u mome životu.

Koliko je u svemu važna podrška obitelji?

Što sam starija to mi je važnija! Ja sam najmlađe dijete u svojoj obitelji i imam petero braće i sestara. Kroz odrastanje u velikoj obitelji naučena sam koliko je potrebno znati podržavati i biti podržan. Svatko ima svoj put i svoje izazove, ali na kraju smo svi ljudi puni emocija, strahova i ambicija. Obitelj me prati u svakom koraku i bez njih bi se puno teže usudila donositi hrabre odluke i kročiti samouvjereno kroz svijet. Kada sam otvarala obrt razmišljala sam o raznim imenima i upravo kroz razgovor s roditeljima sam mu odlučila dati ime koje su oni meni dali. D’or znači na francuskom „od zlata“ što je posveta mojoj divnoj majci koja je profesorica francuskog jezika, a moje ime mi je dao moj otac koji je najvrjednija osoba koju znam. Roditelji su mi veliki uzor kako u životu tako i u karijeri. Tako je za moj obrt dobio ime D’ora! Ove godine sam se i udala pa sam sada članica dvije prekrasne velike obitelji koje se svakim danom trudim učiniti ponosnima i pružiti im natrag podršku i ljubav koju sam i ja dobila! Moj muž je prošao sa mnom svako radovanje i svaki stres i njemu se moram posebno zahvaliti na podršci koju mi svakodnevno pruža.

Zanimljivu ste temu obrađivali u vašem diplomskom radu, greenwashinga, na koje sve načine kompanije peru savjest i što je važno osvijestiti kod potrošača?

U radu sam obradila takozvanih 7 grijeha greenwashinga, koji pomažu razlučiti stav o informacijama koje konzumiramo i prepoznati eko manipulaciju u marketinškoj komunikaciji. Pod konzumerizmom jedini je objektiv profit pa se brojne firme okreću neetičkom poslovanju i komunikaciji kako bi izbjegli trošak vremena, ljudstva i resursa često potrebnih za stvaranje pravih promjena u poslovanju. Vjerujem da su samosvjesni i educirani potrošači ključ za stvaranje promjena na tržištu. Kritičko pristupanje informacijama koje konzumiramo je od iznimne važnosti za donošenje educiranih kupovnih odluka. Provjeravanje podrijetla sirovina, načina proizvodnje, distribucije i odlaganja otpada su dobar početak za osviještenost pri kupnji. Osim korištenja zelene i prirodne palete boja kompanije često imaju lažne, nepotpune ili nedovoljno definirane fraze. Primjerice, sljedeći puta kada pročitate poruku u stilu „70% više reciklirano“ zapitajte se – 70% više od čega? Preispitivanje točnosti tvrdnji najbolji je način razotkrivanja greenwashinga. Kroz istraživanje sam primjetila nisku razinu svjesnosti prosječnog potrošača o postojanju i značenju eko oznaka. Svima koji žele donositi svjesnije odluke prema podržavanju odgovornog poslovanja preporučam da se informiraju o eko oznakama “Prijatelj okoliša” i “Eco Label” koje garantiraju provjereno društveno odgovorno poslovanje.

Gdje se vidite u sljedećih 10 godina, radite li uopće takve planove?

Svi koji me poznaju znaju da imam veliku strast prema organizaciji i planiranju, pa tako i u osobnom životu! Imam velike planove i nadam se da će se barem dio njih ispuniti. Nadam se da ću nastaviti samostalan rad i da ću imati priliku rasti i razvijati svoje vještine. Jedna od velikih poslovnih želja je i zaposliti nekoga sličnog sebi, s velikim idejama i dozom ludosti! Nadam se da će me život odvesti i u razne države jer smatram da svakim putovanjem širimo svoju svijest i shvaćanje svijeta i ljudi oko nas. Nadam se da ću biti okružena ljudima čije mišljenje cijenim, s kojima uvijek iznova širim vidike i s kojima mogu biti u potpunosti ja! Također se nadam da ću za 10 godina imati čast ponoviti ovaj intervju s Vama!

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA