27.8 C
Dubrovnik
Subota, 2 kolovoza, 2025
HomeKulturaKAZALIŠNA KRITIKA: Nikša Butijer dominira predstavom "Van sebe"

KAZALIŠNA KRITIKA: Nikša Butijer dominira predstavom “Van sebe”

Dramski program Dubrovačkih ljetnih igara ove je godine u srpnju označen premijerom predstave ‘Van sebe’, prvim dijelom projekta Port of dreamers koji se sastoji od tri izvedbe; jedne u domaćoj produkciji, te dvije u produkciji partnera Dubrovačkih ljetnih igara na ovom europskom projektu, Slovenskog narodnog gledališća iz Maribora, te Udruge Kulturanova i Novosadskog narodnog pozorišta.

Napisala: Petra Jelača

Predstavu ‘Van sebe’ autorski potpisuju Nataša Rajković i Ivan Penović, koji su i redatelji izvedbe.

Radi se o predstavi nastaloj tehnikom skupnog osmišljavanja te autorskih izvedbenih interpolacija. Naročito je prepoznatljiv način rada Nataše Rajković s izvođačima, poglavito s nosivim licem ove izvedbe, Nikšom Butijerom. Premda se ambijentalno događa na dvije lokacije, u lađi Lazareta u prvome dijelu te na Komardi u drugome, predstava je strukturalno i po načinu rada jedna cjelina, s razvojem iste teme i istih likova. Ne radi se o klasičnim dramskim licima nego o likovima nastalim već spomenutom tehnikom skupnog izmišljanja odnosno osmišljavanja, koju često koriste suvremeni autori, a poznata je dubrovačkoj publici iz predstava autorskog dvojca Jelčić- Rajković.

Prvi dio predstave režijski potpisuje Ivan Penović, u Lazaretima, a drugi, na Komardi, Nataša Rajković. Nesumnjivo je da su autorski zajedno radili u oba dijela, no, vidljiva su i neka redateljska slaba mjesta. Oba su autora vrsni dramaturzi, Ivan Penović je i prokušano dobro režirao vlastite projekte, no ovoj je predstavi nedostajala ujednačena redateljska ruka koja bi sve objedinila.

Zapinje na početku s dokumentarnim okvirom radionice koji se ubrzo počinje pretapati s fikcijom lica, no nismo posve sigurni radi li se o ironijskom odmaku ili ne. Vrlo se brzo tema radionice nastavlja razvijati i povezivati u scensku priču, te na scenu dolazi glavno lice, Ivo Nikše Butijera, vlasnik apartmana u Dubrovniku kod koga se okupljaju svi ostali likovi sa svojim migrantskim pričama.

Pomno razrađen, oslonjen na vlastito iskustvo premješteno u fikciju, Nikša Butijer nesumnjivo dominira ovom predstavom. Iz njegovog lica proizlaze zbivanja predstave, kao da su njime i uvjetovana. Detaljnija i dublja razrađenost te drugačiji način glume od ostalih sudionika predstave, Nikšu Butijera razdvajaju od ostalih lica, odnosno, njih premještaju u drugu izvedbenu, pa i fikcionalnu liniju, kao da su poludokumentarni gosti Ivove priče. Naravno, Butijerov nesumnjiv talent i izvrsnost glumačkog umijeća već poznat festivalskoj i široj publici, u različitim tehnikama i varijantama, čine mogućim da on bude centralni i nosivi element ove predstave.

Lica Nataše Kopeč (djevojka Sandra iz Bosne, radi kod Iva u apartmanu), Suzane Brezovec (gospođa Biljana iz Makedonije), Romine Vitasović (Biljanina kći), te Pavla Vrkljana (mladić sa radionice) nastala su istom tehnikom kao i Ivovo, no jedostavno nisu dovoljno razrađena da bi se s njime mogli samostalno nositi; u nekim segmentima njihova izvedba je gotovo i predstavljačka. I oni su temeljeni na vlastitim iskustvima, što izvedbu čini autentičnom, no, do dogodine bi autorski tim trebao razraditi sve segmente izvedbe i sva lica da budu ujednačena cjelina. Kako u suvremenom autorskom kazalištu ne dijelimo poslove na one redatelja i dramaturga kao u klasičnom dramskom, najtočnije bi bilo reći da bi do dogodine autori, Nataša Rajković i Ivan Penović, zajedno s ansamblom, trebali više biti u redateljskom dosluhu.

Što se ambijentalnosti tiče, dramaturgija je točna u smislu korištenja prostora Lazareta kao prostora za one koji su došli, dakle migrante, te prostora za radionice i edukaciju, za što se kompleks Lazareta danas koristi. Silazak na Komardu više je dodatak izvedbi, odnosno njezin kraj, negoli drugi dio, k tome i dosta efektan jer se kroz priču izleta na brodu Iva i gostiju njegovih apartmana zrcale nebrojene migrantske sudbine koje su na takvim brodovima, tražeći spas, i završile.

Tema ove predstave su migracije na našim prostorima, jer je ‘Van sebe’ dio europskog projekta Port of dreamers. Taj je dio dobro odabran i autentično slika priče naših regionalnih, često ratom uvjetovanih migracija što nas čini vrlo prijemčivima, i publiku i izvođače iz kojih izvedba nastaje, za kontekst projekta koji tematizira suvremenu migrantsku krizu.

Tema napuštanja i propadanja naših sela, također migracijska, koja je Ivova priča i njegova motivacija bavljenja turizmom, izvrsno je interpolirana u cjelinu i na samo toj temi bi se mogla izgraditi čitava jedna izvedba. Realizirana je na sceni kroz prikazivanje dokumentarnog videa u kojemu Nikša Butijer, kao Ivo, šeće kroz svoje potpuno napušteno konavosko selo i, pokazujući na puste kuće, priča o tome kako se u tim, sada napuštenim prostorima, živjelo nekada, dok su sela bila puna djece, momaka i djevojaka.

Nešto je drugačiji fokus u videima Nataše Kopeč i Pavla Vrkljana, manje jasan negoli Ivov, više je ilustativan a manje fokusiran na izvedbu priče o kojoj govore.

Susret s dokumentarnim elementima izvedbe nastavlja se na Komardi u momentima sudjelovanja stvarnih ljudi, kapetana broda Marina Krstulovića i njegovog sina Mara, te djevojke iz Makedonije koja radi u jednom dubrovačkom restoranu, što je također karakteristično za dosadašnji, naročito dubrovački kontekst rada Nataše Rajković.

Sve su to vrlo zanimljivi i potencijalni elementi za daljnji rad na ovoj predstavi, koja ima potencijala da do dogodine postane razrađena i zaokružena cjelina.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA