Indijska tvrtka Afcons Infrastructure Limited iz Mumbaija predala je financijski najpovoljnije ponude za izgradnju dviju dionica autoceste prema Dubrovniku. Dionice Rudine – Slano (9 km) i Slano – PUO Mravinjac (11,5 km) spremni su izgraditi za 455,04 milijuna eura bez PDV-a. U HAC-u su danas otvorene ponude za dva natječaja za ovu autocestu. Dionicu Rudine – Slano, gdje je procijenjena vrijednost 201 milijun eura, Afcons je ponudio izgraditi za 240,5 milijuna eura bez PDV-a, a za drugu dionicu, Slano – PUO Mravinjac, gdje je procijenjena vrijednost bila 179 milijuna eura, ponudili su 214,4 milijuna eura bez PDV-a, piše Jutarnji list.
Ukoliko dobiju posao izgradnje ovih dionica autoceste, to će biti prvi posao tvrtke Afcons na teritoriju Europske unije.
Natječaji za ove dionice objavljeni su još u siječnju 2024. godine te je u nekoliko navrata odgađano otvaranje ponuda. Dionice su dio autoceste Rudine – Osojnik, odnosno posljednje dionice autoceste kojom bi Dubrovnik trebao biti spojen na državnu autocestovnu mrežu.
Cjelokupna dionica autoceste do Dubrovnika duljine je 29,5 kilometara i podijeljena je u tri etape. Prva etapa je od čvora Rudine do čvora Slano dužine 9 kilometara, što uključuje i izgradnju brze ceste čvor Doli – Ston u dužini od 5,5 kilometara te spojne ceste čvor Slano do spoja na županijsku cestu duljine dva kilometra. Druga etapa je poddionica Slano – PUO Mravinjac u dužini od 11,5 kilometara, dok je treća etapa PUO Mravinjac – Osojnik duljine devet kilometara.
Prva poddionica započinje u čvoru Rudine, kilometar i pol od čvora Doli, i to je jedini dio prometnice bez nekog objekta. Odmah iza čvora Doli dolazi tunel Katina duljine 1676 metara. Iz tunela se izlazi na vijadukt Dužani duljine 740 metara, s kojega se ulazi u novi tunel Krkojenova glavica duljine 740 metara. Po izlasku iz njega, nakon nekoliko desetaka metara, slijedi novi tunel, Resova glavica duljine 536 metara.
Po izlasku iz tog tunela slijedi čvor Slano na kojem se gradi 2 kilometra spojne ceste prema Slanom. To znači da će na sedam i pol kilometara od čvora Doli do čvora Slano biti potrebno izgraditi čak 2952 metra tunela i jedan vijadukt duljine 740 metara. Praktički je 50 posto te kratke dionice u objektima. U sklopu ove dionice gradit će se i brza cesta Doli – Ston u duljini od pet kilometara kojom će se autocesta spojiti na postojeću brzu cestu Ston – most Pelješac. I na toj dionici potrebna je izgradnja nekoliko zahtjevnih objekata. Riječ je o tri vijadukta i tunelu Zabreže duljine 1454 metra.
Od čvora Slano kreće druga etapa ove autoceste duljine 11,5 kilometara do PUO Mravinjac. Ta etapa je još složenija od one prve jer je predviđena izgradnja četiri tunela i pet vijadukata ukupne duljine 7925 metara. Praktički je 70 posto trase u objektima. Nedaleko od čvora Slano trasa ide preko vijadukta Loznica (423 m), s kojeg se ulazi u tunel Kolomnić duljine 1244 metra. Potom slijede tri vijadukta – Čerenac (740 m), Laznice 1 (318 m) i Laznice 2 (319 m).
S vijadukta Laznice 2 izravno se ulazi u najduži tunel na ovom dijelu autoceste, Crvena greda duljine 2491 metar. Iza njega odmah slijedi vijadukt Kljunak duljine 415 metara, a potom odmah tunel Grdanj Vrh duljine 829 metara. Potom slijedi najduži dio trase, nekoliko stotina metara bez ijednog objekta, nakon čega se ulazi u tunel Debela ljut duljine 1767 metara. Nakon njega dolazi PUO Mravinjac i završetak ove druge etape.
Treća etapa, devet kilometara duga poddionica od PUO Mravinjac do Osojnika još uvijek nije projektirana niti je raspisan natječaj za gradnju. No, već je poznato da će i ova etapa biti zahtjevna za izgradnju. Bit će potrebno prokopati dva tunela i sagraditi još dva vijadukta. Prema neslužbenim informacijama, za ovu poddionicu u tijeku su terenski istražni radovi za potrebe izrade studije utjecaja zahvata na okoliš te se planira po završetku istih pokrenuti postupke procjene utjecaja zahvata na okoliš. Nakon pozitivnog rješenja o prihvatljivosti zahvata na okoliš, nastavit će se daljnja izrada projektne dokumentacije.
Autocesta će završiti u integralnom čvoru Osojnik, odakle će se jedna brza cesta graditi prema mostu Franja Tuđmana kao ulaz u grad Dubrovnik, a druga prema aerodromu Ćilipi i granici s Crnom Gorom.
Da bi se ova autocesta spojila na ostalu hrvatsku autocestovnu mrežu, potreban je dovršetak još nekoliko zahtjevnih segmenata. Riječ je o izgradnji autoceste od čvora Metković na autocesti A10 do čvora Pelješac u duljini od 17,5 kilometara te brze ceste od čvora Pelješac do mosta Pelješac duljine 4,5 kilometara. Izgradnja autoceste od Metkovića do čvora Pelješac također će biti izuzetno zahtjevna s obzirom na to da je predviđena izgradnja čak tri tunela, od kojih je najduži 3260 metara. Također je predviđena i izgradnja novog mosta preko rijeke Neretve kod Opuzena duljine 1550 metara. Grube procjene govore da bi izgradnja ove autoceste stajala oko 350 milijuna eura. Osim toga, planira se i izgradnja nove brze ceste Ston – Doli duljine pet kilometara. Hrvatske ceste su u fazi ugovaranja analiza dodatnih varijanti rješenja, uzimajući u obzir primjedbe koje su zaprimljene tijekom prvog postupka ocjene prihvatljivosti zahvata za okoliš. Nakon definiranja konačne varijante zahvata, pokrenut će se novi postupak izrade studije utjecaja na okoliš te ishođenja odgovarajućeg rješenja, piše Jutarnji list.