25.8 C
Dubrovnik
Petak, 1 kolovoza, 2025
HomeKulturaUMJETNIČKI PROJEKT Danče nisu samo kupalište, one su jedinstveno i posebno mjesto...

UMJETNIČKI PROJEKT Danče nisu samo kupalište, one su jedinstveno i posebno mjesto na kojem cvjeta demokracija

Mariana Pende i Olaf Nicolai sinoć u samostanu Danče predstavili su svoju publikaciju Dance de Luxe, koja je nastavak istoimene izložbe predstavljene u Meštrovićevom paviljonu u Zagrebu 2023. godine.

O publikaciji je, uz autore, govorio i ravnatelj Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu, Branko Franceschi, koji je ujedno bio kustos zagrebačke izložbe. Uz njega, na predstavljanju je sudjelovala i prevoditeljica Ivana Bratoš.

Franceschi je istaknuo osobnu povezanost s Dančama, mjestom na kojem su se dogodili neki od njegovih rijetkih, ali značajnih susreta s Dubrovnikom. Dizajn publikacije, koji podsjeća na omot longplay ploče, asocirao ga je na Davida Bowieja, čime je dodatno naglašena emocionalna dimenzija cijelog projekta.

„Projekt je trebao prenijeti dio ljetnih Danača u zimski Zagreb. Sama izložba bila je neočekivana suradnja dvoje umjetnika koji su prijatelji, koji su ‘Dančari‘, oni su različiti u svojim ishodištima, svatko od njih nadilazi disciplinu pod koju ih se podvodi. Topografija Danača predstavio je Olaf i to je bio pothvat sam po sebi. Marijanin dio su bile vertikale i konstrukcije koje obilježavaju Danče u toj metamorfozi jednog kompleksnog i stjenovitog krajolika u nešto što je kroz generacije bilo prilagođeno potrebi gradskog kupališta.“ istaknuo je Franceschi te nastavio kako publikacija nije samo katalog već i samostalan umjetnički objekt.

„Ova publikacija je katalog i umjetnički rad sam po sebi. Projekt predstavlja prostor koji pomalo gubimo, možda su neki naši gradovi to već izgubili, ali mi kao civilizacija u cjelini gubimo sposobnost da stvaramo ovako bogato društveno tkivo od nečega što je tako jednostavno kao kupalište.“

Autor Olaf Nicolai opisao je Danče kao jedinstveno i posebno mjesto, naglasivši kako su one prostor u kojem ljudi “pregovaraju” – što je, prema njegovim riječima, oblik demokracije. Istaknuo je da umjetnici „prevode“ ideje te da je upravo Mariana Pende predložila lokaciju za instalaciju – Meštrovićev paviljon – pokazujući mu prostor u kojem bi se projekt mogao realizirati.

„Svaki prijevod je fikcija. Kad nešto prevodite, morate ispričati priču“, rekao je Nicolai, dodavši kako ova instalacija funkcionira kao vrlo osobna mapa – možda bez glazbe, ali „ako ste dovoljno tihi, možete je čuti“. Zaključno je napomenuo da je naslov publikacije Dance de Luxe, a da „samo jedan znak čini razliku“ – što je, kako je rekao, najbolji primjer izazova prevođenja.

Autorica Mariana Pende zahvalila je svima koji su omogućili realizaciju projekta te istaknula osobnu povezanost s Dančama.

„Danče za mene nisu samo kupalište, to je prostor sjećanja, tišine, igre i običaja. Projekt je nastao iz razgovora s Olafom, bez čvrstog plana – ideja se razvijala spontano. Oslonila sam se na arhitekturu Danača i kroz skulpture oblikovala ono što svakodnevno živimo. Inspiraciju sam pronašla i u priči o ‘Republici Danče’, pa sam radove postavila prema simboličnim ‘općinama’“ poručila je autorica.

Pende i Nicolai su u monumentalni paviljon ugradili prostorni aranžman inspiriran neformalnom arhitekturom dubrovačke plaže Danče. Tijekom trajanja izložbe, ovaj krajolik za šetnju korišten je i za razne aktivnosti i mogao se doživjeti na različite načine. Publikacija preuzima izvedbene aspekte i funkcionira kao vizualni vodič kroz zamišljeni svijet. Baš kao što se naslov knjige i izložbe “Dance de Luxe” poigrava s imenom “Danče”, umjetnikova knjiga svojim dizajnom ulazi u radosni dijalog sa stvarnim položajem Danača – što se može doživjeti prigodom predstavljanja knjige u samostanu i crkvi Svete Marije (Gospe od Danača).

Mariana Pende diplomirala je na Accademia di Belle Arti di Venezia. Prve dvije godine studirala je smjer skulpture u klasi profesora Andreje Grassija, a od 2004. obrazovanje nastavlja na smjeru skulpture-instalacije kod profesora Roberta Pozzobona, kada se susreće s multimedijalnom umjetnošću. Diplomirala je 2008. na smjeru Arte e musica contemporanea u klasi profesora Nicole Cisternina. Izabrana je za sudjelovanje na 51. Venecijanskom bijenalu umjetnosti (2005.) unutar izložbe Atelier Aperti u organizaciji Accademia di Belle Arti di Venezia. Sudjelovala je na umjetničkoj rezidenciji Kulturamt u Frankfurtu na Majni (2008.), kao predstavnica Grada Dubrovnika. Od 2014. samostalno izlaže u muzejskim institucijama, među kojima ističe izložbe u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti (2016., Rijeka), Gliptoteci HAZU (Zagreb), Muzeju suvremene umjetnosti Istre (2017., Pula), Palazzo Costanzi (2018., Trst) i Galeriji umjetnina Split (2019., Split).

Olaf Nicolai rođen je 1962. godine u Njemačkoj, od 1983. do 1988. studirao je njemački jezik i književnost na sveučilištima u Leipzigu, Beču i Budimpešti, a doktorirao je na Sveučilištu u Leipzigu 1992. godine. Također je stekao diplomu iz primijenjenih umjetnosti na Visokoj školi za primijenjenu umjetnost Schneeberg (Fachhochschule für Angewandte Kunst Schneeberg). Živi i radi u Berlinu. Radovi Olafa Nicolaia prikazani su na Documenti X (1997.) te na 49. i 51. Bijenalu u Veneciji (2001. i 2005.). Dobitnik je brojnih stipendija i rezidencija, među kojima su Villa Massimo u Rimu (1998.) i Villa Aurora u Los Angelesu (2007.), a 2002. godine primio je nagradu za umjetnost grada Wolfsburga Junge Stadt sieht Junge Kunst. Njegov konceptualni pristup i korištenje različitih medija propituju način na koji doživljavamo svakodnevnu stvarnost. Također, Nicolai stvara teorije iz znanosti i umjetnosti u estetsko-umjetničke forme, čineći ih pristupačnima u novom kontekstu.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA