31.8 C
Dubrovnik
Subota, 5 srpnja, 2025
HomeKulturaSAMONIKLE PRIČE IZ KONAVALA: Guslarenje

SAMONIKLE PRIČE IZ KONAVALA: Guslarenje

Od drevnih vremena najrašireniji južnoslavenski glazbeni instrument su gusle, žičano-kordofono glazbalo kruškolikog oblika, najčešće s jednom žicom, koji također pripada bogatoj muzičkoj tradiciji Konavala. U Hrvatskoj su gusle najraširenije na području Dalmacije, ali raširene su i u Hercegovini, među kojima se opet razlikuju određeni tipovi gusala. Konavoske gusle pripadaju takozvanom dubrovačkom tipu gusala s nisko postavljenim i dužim žicama, iako se svojevremeno izrađuju i gusle hercegovačkog i crnogorskog tipa.

Gusle su se izrađivale iz jednog komada drva, najčešće od javorova drva sa strunom sastavljenom od dlaka konjskog repa, jednako kao i gudalo. Strune da bi imale savršeniju elastičnost redovno su se podmazivale borovom smolom, da se strune ne maste i da bolje ječe, a kad nije bilo nje, za gusle se upotrebljavo crveni pečatni vosak. Gusle su sukladno imovnom stanju svojih vlasnika često bile i manje ili više ukrašene rezbarijama i iskićene likovima, grbovima i raznom ornamentikom, kao i s imenima i zapisima: ove moje su rezbarene i glava joj je u znaku koze, stare su osamdese, devedese godina, iako su podjednako prisutne i gusle jednostavnije i primitivnije izrade te osim obavezne magijske životinjske glave, na vrhu nemaju drugih ukrasa ili im je tek malo ornamentiran porub.

Konavosko guslarenje svakako spada u stariji sloj glazbene tradicije te su se svirale kao pratnja epskom solističkom pjevanju koje su uglavnom izvodili muškarci, no bilježimo i primjere guslarica koje su nastojale očuvati tradiciju u vremenu kad je pomodno korištenje novijih instrumenata istiskivalo gusle iz uporabe. Guslari svakako nisu bili rijetka pojava, dapače bilo ih je u svakom selu, a svirač gusala i pjevač uz gusle uvijek je bila jedna te ista osoba. Najčešće su se pjevale duge epske pjesme pri čemu je opet svaki guslar ponaosob improvizirao svoj pjev i to najviše prije početka same epske pjesme, odnosno pri uvodnom pjevanju, a često su se tumačili i prepričavali događaji.

Uvodnim pjevanjem stvarao se potrebni ugođaj i budila se pažnja slušatelja prije negoli bi se započelo s pripovijedanjem, to jest epskim pjevanjem uz pratnju gusala. S obzirom na to da su tekstovi koji su se pjevali dugi, gusle su osim za postizanje većeg dramskog efekta koristile da se i guslar odmori, tako da se pjevanje prekidalo guslarskim međustavcima. Izvedba epskih pjesama ovisila je naravno o vještini i talentu guslara, posebice pri postizanju dinamičkog i ritmičkog nijansiranja melodijskih motiva, a za one najbolje znale su cijele Konavle, ali i stručnjaci etnomuzikolozi među kojima će Stjepanov zapisati:

Pjevač Antun Bjelokosić mlad je čovjek, ali je jedan od najboljih guslarskih interpretatora u Konavlima. Njegovo se pjevanje ističe jasnoćom izgovora i dramatskom interpretacijom. Pjevao je epsku pjesmu »Kad su Turci Kotar porobili«, ali se ova konavoska verzija ponešto jezički razlikuje od Vukove. Na isti način pjevao je taj pjevač i pjesmu »U Bogdana devet vinograda«.

Uz gusle bi nekoć zapjevali brojni domaćini za dugih zimskim večeri u ognjištu, ali i gosti, pa su gusle najčešće i visjele na zidu, na počasnom mjestu da ih može zasvirati kome se god gundi.

Gundilo se i djeci već u ranom djetinjstvu, odnosno kad bi dosegla dob da mogu pamtiti napjeve, tada bi im očevi ili djedovi uz gusle pjevali hajdučke popijevke kako bi ih upoznali s junačkom prošlosti svojih predaka. Dakle, samim uključivanjem u obavljanje obiteljskih radova, krenulo je i podučavanje sviranja i pjevanja. Gusle se pri sviranju drže na lijevoj natkoljenici, nagnuto preko cijelog krila te se lijevim palcem obuhvaća stražnja strana vrata, a s ostalim prstima lijeve ruke se prebire po žici na takozvani guslarski način, to jest žica se ne stišće jagodicama prstiju već člankom ispod prvog zgloba, dok se desnom rukom drži i po struni poteže gudalo.

Također, guslari pjevaju tekstove isključivo iz glave, odnosno po sjećanju, pri čemu je dopuštena veća razina improvizacija, gdje uz sviranje i pjevanje guslar počesto značajnim gestama i izrazima lica prati svoju izvedbu pojačavajući time dramatski efekt svojeg nastupa. Time su razlike u izvedbama istih napjeva među guslarima zaista značajne. Svaki guslar na svoj način oblikuje svoju popijevku prema određenom zajedničkom melodijskom stereotipu i time slušateljima osigurava izniman užitak slušanja i dobru zabavu.

Prema usmenim kazivanjima saznajemo da su se posebno cijenili slijepi guslari, koji su sebi na taj način osiguravali egzistenciju te su se često smatrali virtuozima, a taj prizor ovjekovječio je i Vlaho Bukovac na stropu dubrovačkoga kazališta prikazavši krunjenje narodne poezije u obliku slijepog guslara, odavši svu čast narodnom guslarenju i najstarijem instrumentu naših krajeva.

Izvor: Tekst/foto: Blog muzeja i galerija Konavala

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA