25.8 C
Dubrovnik
Petak, 2 svibnja, 2025
NaslovnicaKulturaSAMONIKLE PRIČE IZ KONAVALA: Curma ili moba

SAMONIKLE PRIČE IZ KONAVALA: Curma ili moba

Gubljenje običaja nerijetko rezultira i nestankom naziva za taj običaj iz svakodnevnog govora. Isto tako, taj naziv u novim društvenim okolnostima često može imati potpuno različito značenje od prvotnoga. Tako kada bismo pitali mlađu populaciju što je moba, znatan dio entuzijasta videoigara odgovorio bi da se radi o skraćenici za Multiplayer online battle arena, odnosno o vrsti strategijske mrežne igre za više igrača. Pronalazak odgovora na naše pitanje kod populacije srednjih godina nerijetko bi nas mogao razočarati jer se već u njihovo vrijeme ovaj običaj izgubio, a samim time i naziv. Dio ispitanika prisjetit će se da se u Konavlima nekoliko puta održala glazbena manifestacija pod projektom MOBA koja osim glazbe donosi edukativne radionice o nekadašnjem životu u Konavlima. Ipak, samo će dio kazivača ko iz topa reći da je moba udružena radna akcija u kojoj obitelji za radove u polju ili na kući dobrovoljno dolaze pomoći rodbina, selo i prijatelji.

Prema Hrvatskoj enciklopediji moba je hrvatski tradicijski običaj uzajamne pomoći suseljana pri većim poslovima koje treba završiti u jednome mahu ili u što kraćem roku (gradnja kuće, košnja, žetva, vršidba, berba). Moba je recipročna razmjena radne snage: obitelj koja je pozvala susjede, prijatelje i rođake u pomoć preuzima obvezu da svim sudionicima, po potrebi i s nedefiniranim datumom, tu pomoć u istoj količini vrati. Moba obično traje 1 do 3 dana, a završava svečanom večerom i zabavom u kući u kojoj je sazvana. U primorskoj i gorskoj Hrvatskoj običaj se naziva u zajam i ima izrazito radni značaj; u istočnoj Hrvatskoj moba ili moljba ima naglašeno društveno-zabavni značaj, pa su u njoj zbog druženja i završnoga plesa rado sudjelovali mlađi ljudi.

Drugim riječima, običaj mobe nije bio prisutan samo u Konavlima, nego je tipičan za cijelu Hrvatsku, ali i izvan granica naše države. Etimološki moba dolazi od molba, odnosno glagola moliti, iako se često misli da dolazi od imenice mobilizacija. U Konavlima uz naziv moba postoji i naziv curma koja je po nekima istoznačnica s nazivom moba, dok dio kazivača smatra da je nešto različita od mobe, ovisno o broju i tipu ljudi koji se obvezuje doći pomoći. Curma je mogla označavati i društvo u primjeru skupila se curma. A to društvo bi se acurmalo, odnosno uputilo na posao.

Moba je imala veće značenje prije industrijalizacije i dovođenja prvih strojeva u Konavle. Neki poslovi u polju koji su se trebali brzo obaviti podrazumijevali su veći broj radnika. Ovo je pogotovo bio slučaj u Gornjoj bandi i dijelu Donje bande koji su imali više zemlje u Konavoskom polju. Ipak, čini se da je u Donjoj bandi ovaj običaj prije prestao jer su i kulture koje su zahtijevale mobu prije napuštene. Osim toga, moba je bila vezana i za održavanje kanala rijeka, o čemu možete više pročitati u tekstu Konavoska Kopačica.

Žetva žita gotovo sigurno je podrazumijevala mobu jer se u kratkom vremenu trebalo požeti veće količine. Slična situacija bila je s trganjem grožđa jer se čitav posao morao obaviti u nekoliko dana. Dolaskom krtole moba se dijelom prenijela i na sezonu vađenja ovog gomolja. Ipak, znatan dio konavoskih kuća plaćao je i po više težaka već u 19. stoljeću, a moba se tako počela pretvarati u plaćeni rad u plodu ili novcu. Najbolji današnji primjer toga branje je maslina u kojem radnici dobiju dogovorenu količinu ulja za dan rada. Dio kazivača će tako reći u moje doba ti nije dolazilo selo pomagat za ove radove u poju, kad si ti trgo i oni bi trgali kao i ostale posle, nego ako bi ti došli oni iz grada i ako si imo kojeg težaka, to ti je to.

Usprkos modernizaciji, moba nije zamrla sve donedavno, samo je promijenila oblik. Umjesto za radove u polju selo je dolazilo pomagati za radove u kući. U svim konavoskim selima uvriježilo se da barem jedan član kućanstva treba poći pomoći susjedu kod nalijevanja betonske ploče. Kazivači će reći kad se u nekoga slijevala ploča, cijelo selo bi došlo pomoć. Bilo je dosta više posla tad oko tega, nego li danaske, jer nijesi imo ovijeh miksera i čudesa pa da ti trebaju samo trojica, četvorica da zbijaju i jedan da ravna. E, ali nijesmo ti mi to zvali ni moba ni curma, nego poć dat ruke. Onaj u koga se slijevalo bi počastio ove koji su radili i to je to, kad bi ti slijevo, došli bi tako i u tebe.

U današnjem užurbanom životu običaj mobe ili curme uglavnom se u Konavlima izgubio. To ti je moglo bit onda kad su svi bili doma i bavili se pojoprivredom, a danaske svi letu na sve strane i kad ćeš stić, ako će ti ko od rodbine i prijateja uskoči kad ih zoveš, dobro je. Varakali su se judi prije na svakakve načine, a sad se vazda osjećaš dužnim kad ti neko pomore. Tako je poslovicu ne ograđuj se debelim zidom, nego dobrim susjedstvom zamijenila ona plati pa se rugaj.

Objavljeno u Samonikle priče iz muzeja, FOTO: Preuzeto iz Facebook grupe Zavazda Konavle

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

NJORGANJE