Hrvatski sabor je 21. listopada proglasio Nacionalnim danom sigurnosti cestovnog prometa.
Ovogodišnja kampanja usmjerena je na sigurnost upravljanja električnim romobilima i biciklima i nosi naziv „Dva kotača nisu igračka! Sigurnost je prva zadaća“.
Naime, u posljednje se vrijeme značajno povećao broj korisnika električnih romobila i bicikala pa možemo reći kako postajemo sve više nacija na dva kotača. Nažalost, povećao se i broj stradavanja povezanih s njihovim korištenjem. Iako se sve češće koriste, praksa pokazuje da mnogi korisnici električnih romobila i bicikala ne znaju osnovna pravila vožnje niti uvjete koje treba ispunjavati da bi se njima moglo upravljati.
Iako na području Policijske uprave dubrovačko-neretvanske do sada nismo imali smrtno stradale djece niti mladih, zabrinjava što su u porastu teška ozljeđivanja djece, pogotovo ozljede glave do kojih dolazi zbog ne korištenja zaštitne kacige.
Mora se naglasiti da sve te ozljede nisu vezane za stradavanje u prometnim nesrećama, jer se električni romobili, kao i bicikli često koriste i na površinama koje nisu javno prometne površine kao što su dječja igrališta, parkovi, školska igrališta i sl.
U prvih devet mjeseci ove godine, na području Policijske uprave dubrovačko-neretvanske dogodile su se 24 prometne nesreće u kojima su sudjelovali vozači osobnih prijevoznih sredstava, dok se tijekom 2024. g. dogodilo njih 10, što predstavlja povećanje od čak 140 %. U ovogodišnjim prometnim nesrećama teže je ozlijeđeno 12 osoba, što je za 100% više nego prošle godine kada ih je teže ozlijeđen 6. Lakše tjelesne zadobilo je 10 osoba, što je za 33% više nego prošle godine kada su lakše ozlijeđene tri osobe.
Stoga je, kako bi se pozvalo na oprez i reakciju, Policijska uprava dubrovačko-neretvanske jučer je provela akciju pojačanog nadzora prometnih prekršaja s posebnim naglaskom na vozače osobnih prijevoznih sredstava i bicikala.
Ukupno su poduzete 93 represivne mjere od kojih se najveći broj odnosi na nekorištenje zaštitne kacige tijekom vožnje.

PRAVILA ZA SIGURNU VOŽNJU ELEKTRIČNIM ROMOBILOM
- 14 godina je minimalna dob za samostalno upravljanje električnim romobilom.
- Kaciga je obavezna tijekom vožnje.
- Vozač tijekom vožnje smije imati slušalicu samo u ili na jednom uhu, a ne u ili na oba.
- Na električnim romobilu smije se prevoziti samo osoba koja njime upravlja.
- 25 km/h je maksimalna dozvoljena brzina ovih vozila, ali je pritom potrebno prilagoditi brzinu površinama kojima se kreću i voditi računa o drugim sudionicima u prometu.
- Obavezno noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, važno je biti uočen: vozač mora biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom, a vozilo mora biti osvijetljeno.
- Pri prelasku kolnika vozač električnog romobila mora paziti na udaljenost i brzinu vozila te prijeći tek kad je sigurno.
- Ako biciklistička staza nije označena preko kolnika, vozač električnog romobila mora sići s vozila i gurati ga kao pješak preko prijelaza ili kolnika.
PRAVILA ZA SIGURNU VOŽNJU BICIKLOM
- 14 godina je minimalna dobna granica za samostalno upravljanje biciklom, osim za djecu koja su u školi prošla program osposobljavanja za samostalno upravljanje biciklom u prometu na cestama, a koja mogu upravljati s 9 godina.
- Kaciga je obavezna tijekom vožnje za mlađe od 16 godina.
- Obavezno noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, važno je biti uočen: vozač mora biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom, a vozilo mora biti osvijetljeno.
- Kretati se smije isključivo biciklističkom trakom ili stazom, a ako ne postoje, kolnikom, što bliže desnom rubu.
- Vozač tijekom vožnje smije imati slušalicu samo u ili na jednom uhu, a ne u ili na oba.
- Vozač mora upravljati vozilom tako da ne ugrožava stabilnost ni druge sudionike te ne smije skidati obje ruke s upravljača, pridržavati se za vozila ni prevoziti predmete koji ometaju upravljanje.
- Pri prelasku kolnika vozač bicikla mora paziti na udaljenost i brzinu vozila te prijeći tek kad je sigurno.
- Ako biciklistička staza nije označena preko kolnika, vozač bicikla mora sići s vozila i gurati ga kao pješak preko prijelaza ili kolnika.
Poseban apel roditeljima
Roditelji i odrasli imaju ključnu ulogu u zaštiti djece i mladih. Električni romobili i bicikli nisu igračke, već prijevozna sredstva koja zahtijevaju znanje, odgovornost i poštivanje prometnih pravila.
Djeci mlađoj od 14 godina ne treba kupovati električne romobile. Starijoj djeci, koja smiju upravljati, ključno je objasniti osnovna prometna pravila – od toga gdje se smiju kretati, kako prelaziti kolnik pa sve do poštivanja pješaka i drugih vozača.
Najvažnije, roditelji trebaju inzistirati na nošenju zaštitne kacige. Statistika pokazuje da upravo nekorištenje kacige dovodi do najtežih ozljeda glave i mozga, osobito kod djece i mladih.
Uloga odraslih je i da budu uzor: svojim ponašanjem u prometu pokazuju djeci da sigurnost uvijek dolazi na prvo mjesto.
Kako danas plaćate, ozljedama svog djeteta ili novcem?
KAZNE ZA PROMETNE PREKRŠAJE
30 eura
- prekršaji nenošenja zaštitne kacige za vrijeme upravljanja vozilom
- prekršaji nenošenja reflektirajućeg prsluka ili reflektirajuće materije, noću i slučajevima smanjene vidljivosti
- prekršaji prijevoza više osoba (sharing) – na električnom romobilu kojim se smije prevoziti samo osoba koja upravlja tim vozilom
60 eura
- prekršaji upravljanja pod utjecajem alkohola
- prekršaji nepoštivanja prometnih znakova u cestovnom prometu
130 eura
- Ako biciklistička staza ili biciklistička traka ne postoji, električni romobili se moraju kretati po površinama namijenjenim za kretanje pješaka
- Kada se kreću po kolniku dužni su pri prelasku kolnika obratiti pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja im se približavaju te kolnik prelaziti nakon što se uvjere da to mogu učiniti na siguran način.
- Prije stupanja na kolnik ceste koju namjerava prijeći, biciklist je, ako preko kolnika nije označena biciklistička staza, dužan zaustaviti bicikl ili osobno prijevozno sredstvo te ga kao pješak gurati preko obilježenog pješačkog prijelaza ili kolnika.
60 eura
- Ako se ne kreće biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja.