–Općina mora preuzeti proaktivnu ulogu u svim fazama planiranja i izgradnje – jer ne govorimo o “brzoj cesti”, već o Župskoj obilaznici, projektu koji mijenja svakodnevni život naših mještana, smatra Marko Miloslavić kandidat za načelnika Župske stranke ŽUPKA.
Brza cesta Osojnik – Zračna luka jedno je od najvažnijih prometnih pitanja proteklih godina. Kako komentirate trenutnu situaciju i što bi, po vašem mišljenju, Općina Župa dubrovačka trebala poduzeti?
U rujnu 2023. održana je velika rasprava o Studiji utjecaja na okoliš za varijantu V1b – koja je, nažalost, bila jedino ponuđeno rješenje trase brze ceste. Naša Općina propustila je reagirati u ključnim fazama koje su prethodile izradi te studije. Nisu inzistirali na izradi studije za druge varijante, čime su zapravo podržali trasu koja prolazi kroz samo srce Župe – kao jedinu opciju.
Takav pristup nanio je izravnu štetu našim sumještanima. Prvo, izgubljeno je dragocjeno vrijeme – jer se dvije godine projekt nije pomaknuo s mjesta, a brza cesta nam je potrebna sada, ne za deset godina. Drugo, podrškom ovakvoj trasi ugrožava se vrijedni zeleni pojas Župe i brojna izvorišta pitke vode.
Župska stranka brzu cestu smatra strateški važnim projektom za razvoj šireg dubrovačkog područja. No, ovakvo tehničko rješenje – varijanta V1b i njene spojne ceste – smatramo neprihvatljivim. Ono je štetno za održivi razvoj Župe dubrovačke, za očuvanje naše kulturno-povijesne baštine, krajolika, bioraznolikosti, plodnog tla i kvalitete života.
Općina mora preuzeti proaktivnu ulogu u svim fazama planiranja i izgradnje – jer ne govorimo o “brzoj cesti”, već o Župskoj obilaznici, projektu koji mijenja svakodnevni život naših mještana. Trasa mora biti promišljena, a tehnička rješenja takva da minimalno štete prostoru i svakodnevnom životu naših ljudi. Naša je odgovornost osigurati da razvoj ide u korist svih stanovnika Župe.

Koji su ključni problemi u lokalnoj cestovnoj infrastrukturi koje biste istaknuli?
Već osam godina sam vijećnik u Općinskom vijeću i jednako toliko godina govorimo o istom problemu – raskrižju u Srebrenom. Riječ je o najopterećenijem prometnom čvorištu u Župi. U zadnjih 20 godina ondje su provedene dvije rekonstrukcije: 2007. i djelomično 2017. godine. Pred same izbore 2021. postavljen je desni skretač prema ulici Bruna Bušića – koji ni danas nije u funkciji, zbog loše tehničke izvedbe.

Svake godine ulaže se u tzv. “poboljšanja”, ali to su kozmetički zahvati koji ne donose stvarne promjene. Raskrižje Srebreno moguće je rasteretiti s raskrižjem Kupari, a koje se mora spojiti s Mljekarom i na tom raskrižju treba izgraditi kružni tok. Imamo i druga rješenja na dionici D8, a koja bi omogućila bolju protočnost i sigurniji promet.
U 30 godina na području Župe nije izgrađen niti jedan kilometar nove javne prometnice. U svom mandatu ću prekinuti tu praksu. Župa zaslužuje novu lokalnu cestovnu mrežu: Zavrelje – Kostur, Krstac – Brašina, nova cesta u naselju Čibača, te spomenuta Kupari – Mljekara. Lokalni putevi donose konkretan, svakodnevni napredak. A brza cesta – služi za rasterećenje magistrale. Svjestan sam ograničenih financijskih mogućnosti, ali uvjeren sam da možemo realizirati barem dio ovih projekata.
Kako planirate riješiti probleme vezane uz nedostatak parkirališnih mjesta i loša prometna rješenja u pojedinim naseljima?
Sve je teže pristupiti obalnom dijelu Općine, posebno u sezoni. Zbog toga moramo što prije krenuti s planiranjem javnog parkinga u Mlinima, Srebrenom, Platu i Kuparima. Ima prostora za realizaciju – i postoje rješenja koja su brza i izvediva. Problem je što se većina parcela nalazi u privatnom vlasništvu, ali sam siguran da ćemo pronaći rješenje u dogovoru s vlasnicima.
Potrebno je proširiti čitav niz prometnica – poput dijela puta don Antuna Kriletića, izgraditi novi most na Taranti, te desni skretač u ulicu Pod Brašinom – za koji smo već donijeli odluku u prošlom sazivu vijeća.
Još 2017. predlagao sam donošenje jedinstvene odluke o upravljanju prometom – kojom bi se definirale jednosmjerne ulice i omogućilo stvarno upravljanje prometnim tokovima, kao i način upravljanja prometom u mirovanju. Nažalost, ta odluka nikada nije donesena. Nadam se da ću uskoro imati priliku to napokon provesti u djelo.
Mnogi mještani ističu potrebu za većom sigurnošću u prometu, osobito u zonama gdje se kreću djeca i stariji. Koje mjere predlažete?
Najopasnija prometnica u Župi je magistrala – već godinama prometno preopterećena. Ali ni stanje na lokalnim cestama nije zadovoljavajuće. Planiramo postavljanje video nadzora i kamera za kontrolu brzine. Mnoge prometnice još nemaju nogostupe, a način na koji su se dosad određivali prioriteti pokazao se lošim.
Uz to, cijena izgradnje nogostupa kod nas je višestruko viša nego u susjednim općinama. Zato ćemo tražiti nova tehnička rješenja i usvojiti višegodišnji plan izgradnje nogostupa s jasno definiranim prioritetima – sigurnost naše djece mora biti na prvom mjestu.
U nekim dijelovima Župe javni prijevoz je loše organiziran ili potpuno izostaje. Može li se to poboljšati?
Naravno da može. Problem je u Županiji, ali i u Općinskoj vlasti koja nije pokazala ni volju ni inicijativu da se to promijeni. Ova tzv. “vertikala vlasti” očito ne funkcionira – jer “svoj ne udara na svoga”, pa se o problemima šuti i glumi da je sve u redu, a mještani trpe.
Pogledajte Mokošicu – ima manje stanovnika od Župe, a autobusi voze svakih 10 minuta. A kod nas? Postranje i Brgat su prometno izolirani. Broj stanovnika, kako i njihove potrebe su bitno narasle, a javni prijevoz je zapeo na voznom redu od prije 15 godina. Za to nije kriv Libertas, za to su direktno krive Općina i Županija.
Postoji li plan za modernizaciju prometne infrastrukture – biciklističke staze, šetnice, zelene prometne alternative?
Da. EU fondovi nude velike mogućnosti za financiranje takvih projekata, i tu vidimo priliku za Župu. Planiramo pokrenuti realizaciju obalne šetnice od Dubrovnika do Cavtata, u suradnji sa susjednim lokalnim samoupravama. Bila bi to nova turistička atrakcija, ali i prostor za rekreaciju, kulturne i sportske događaje. Šetnica bi uključivala i biciklističku stazu, a svojim profilom mogla bi u hitnim situacijama poslužiti kao alternativni prometni pravac za hitnu pomoć i vatrogasce. Korist je višestruka: bolje korištenje obale, zaštita od uzurpacije, prostor za razvoj uslužnih djelatnosti, promocija zdravog života i rekreacije. Dionicu od Mlina do Plata možemo realizirati bez čekanja na EU sredstva, i to će biti prvi konkretan korak.

Sve lijepo i krasno receno,ali lako je bit oporba.
Zupi treba brza cesta sa minimalno dva spoja na istu. treba razmisljati DUGOROCNO tj ne treba previse slusat histericne babe koje ce se UVIJEK zaliti gdje god brza cesta ima proc. Nitko nezeli cestu ispred kuce, ali bi ti isti htjeli gradit apartmane,pa neka promet ide po starome. Tko sisa ljude uz magistralu. Treba nam cesta kojom se se ovi silni taxisti voziti, a ne zaobilaznica koja ce produziti put tako da i u konacnici opet svi vozili po postojecoj trasi. Kada se naprave hoteli Kupari,Plat i uz to godisnje jos 2000 apartmana promet ce bit jos gori. Cemu onda zaobilaznica? Za koga?
Nadalje, ubijaju nas Lidl, Kaufland i Subcentar zbog kojih dnevno na tisuce automobila prolazi kroz Zupu. Zamoliti grad da se barem u Mokosici otvori jedan Lidl, pa bi kod nas opet bilo puno manje prometa.
Nadalje, podhodnici i nadhodnici ispod ili iznad magistraleu Platu,na Astareji,Trgovistu itd jer je nemoguce na siguran nacin prijec magistrali itd itd itd
Zaustaviti bilo kakvu novogradnju dok se ova cesta ne napravi jer nemamo uvjeta za normalan zivot ni sada.
Za jos savjeta samo me kontaktirajte.