24.8 C
Dubrovnik
Srijeda, 10 rujna, 2025
HomeLifestyleKod njih to nije "zabranjena tema": Mlađi radnici otvoreno razgovaraju o plaći...

Kod njih to nije “zabranjena tema”: Mlađi radnici otvoreno razgovaraju o plaći s kolegama

Razgovori o plaći nisu uvijek ugodni. Trećina ispitanika u njima uživa, dok ih jednako toliko doživljava s nelagodom ili im pristupa iz znatiželje, pokazuje istraživanje Alma Career Croatia.

Godinama je razgovor o plaći bio gotovo pa zabranjena tema. Nešto o čemu se šaptalo, ako se uopće govorilo, i nešto što se smatralo isključivo osobnom stvari svakog zaposlenika. No, dolaskom novih generacija, a posebno generacije Z, stvari se mijenjaju. Mladi zaposlenici otvorenije progovaraju o uvjetima rada i očekivanjima, a poslodavci će, htjeli to ili ne, od lipnja iduće godine morati učiniti isto. Naime, tada na snagu stupa EU direktiva o transparentnosti plaća, koja će kulturu šutnje oko ove teme zauvijek promijeniti.

Ali kakva je situacija danas? Razgovaramo li o plaćama otvoreno s kolegama, prijateljima ili obitelji? Kome je ova tema i dalje neugodan teren? Upravo je to željelo otkriti istraživanje koje je provela Alma Career Croatia, međunarodna tvrtka najpoznatija po portalu MojPosao, u kojem je sudjelovalo više od 1.500 ispitanika.

Među pripadnicima mlađe generacije tajnosti nema!

Prema istraživanju, više od polovice zaposlenih (59%) otvoreno razgovara o svojoj plaći. Razlike između muškaraca i žena gotovo da i nema: o svojoj zaradi spremno govori 60% žena i 57% muškaraca.

No, generacijska slika otkriva zanimljive razlike. Najotvoreniji su pripadnici generacije Z, pa tako gotovo tri četvrtine(72%) pripadnika te generacije bez zadrške progovara o primanjima. Slijede ih milenijalci, među kojima 60% razgovara o plaći, dok su najzatvoreniji pripadnici generacije X, gdje to čini tek svaki drugi (49%).


 
Nije iznenađenje da o plaći najčešće govore oni kojima je to osjetljiva tema, čak 74% zaposlenih s nižim primanjima otvoreno razgovara o svojoj zaradi. S druge strane, među onima s višim plaćama takvi su razgovori znatno rjeđi, prisutni kod tek 41% ispitanika. 

Kad je riječ o tome s kim se priča o plaći, najčešći su sugovornici prijatelji i članovi obitelji – 77% ispitanika ovu temu dijeli upravo s njima. No, zanimljivo je da i na radnom mjestu razgovori nisu rijetkost pa tako polovica zaposlenih (53%) o plaći priča s kolegama.

Iako se o plaći sve više razgovara, ti razgovori nisu uvijek ugodni. Za dio zaposlenih to je tek način da doznaju koliko zarađuju drugi (37%). Trećini (35%) su ovakvi razgovori zapravo ugodni, dok ih 28% ljudi doživljava kao izrazito neugodnu temu.

Zanimljivo, muškarcima je o plaći razgovarati nešto lakše, 41% ih taj razgovor smatra ugodnim, naspram 31% žena. Žene pak češće priznaju da u razgovore ulaze iz znatiželje, želeći doznati primanja drugih (40% u odnosu na 33% muškaraca).

Generacijske razlike dodatno naglašavaju ovaj jaz: pripadnici generacije Z razgovor o plaći uglavnom doživljavaju pozitivno, a tek petina ih priznaje da im je ta tema neugodna. S druge strane, najviše nelagode bilježi se među pripadnicima generacije X

Očekivano, ispitanicima s višim plaćama manje je neugodno o njima i razgovarati (iako razgovaraju rjeđe nego oni s niskim primanjima). 
 

Manjina protiv razgovora o plaći 

Nova EU direktiva o transparentnosti plaća očito dolazi u pravo vrijeme, jer gotovo polovica zaposlenih (49%) voljela bi da razgovori o plaći postanu uobičajena praksa. Ipak, stavovi o tome gdje je prikladno razgovarati nisu jednaki. Osam posto zaposlenih bilo bi spremno pričati o plaći, ali ne na radnom mjestu, dok bi ih 10% tu temu ograničilo isključivo na radno okruženje.

S druge strane, svega 16% ispitanika ne želi da razgovori o plaćama postanu norma. Još manji udio, njih 7%, uopće nema potrebu raspravljati o toj temi, dovoljan im je uvid u podatke dostupne putem servisa MojaPlaća.

 
Zašto odbijamo razgovore o plaći?

Među ispitanicima koji ne razgovaraju o plaći, najviše ih smatra da je visina njihove plaće isključivo osobna stvar, 37% ih tvrdi kako plaće općenito nisu tema za javnu raspravu.

Dio ispitanika ima drugačije razloge: 12% njih zarađuje malo i zbog toga se osjeća neugodno govoriti o svojoj plaći, dok 11% priznaje da ih tuđa primanja jednostavno ne zanimaju i stoga o tome ne razgovaraju.


HR Time brunch: razgovori o plaći u praksi

Rezultati istraživanja Alma Career Croatia jasno pokazuju da razgovori o plaći postaju sve otvoreniji, posebice među mlađim generacijama, i da zaposlenici žele transparentnost i jasne informacije o svojim primanjima. 

Upravo o tim temama nastavili su razgovor i sudionici HR Time brunch susreta, tradicionalnog okupljanja HR zajednice u organizaciji Alma Career Croatia, koji se 9. rujna održao na krovu Strojarske 20 u Zagrebu. Više od 100 predstavnika vodećih tvrtki u Hrvatskoj raspravljalo je o plaćama, zadovoljstvu i lojalnosti zaposlenika, potvrđujući koliko su ove teme danas aktualne i relevantne.

Lara Šubić Šuša, Employer Partner i Equal Pay Champion Project Manager & Senior HR Consultant tvrtke Selectio, predstavila je nadolazeću EU direktivu o transparentnosti plaća. Naglasila je da će kandidati i zaposlenici od lipnja iduće godine morati dobiti jasne informacije o platnim razredima i rasponima plaća, a poslodavci će biti obvezni provoditi analize i korektivne mjere u slučaju rodne diskriminacije.

Također se raspravljalo o tome kako podaci o plaćama mogu pomoći poslodavcima u donošenju boljih HR odluka. Mirna Mimić, Product Manager u Alma Career Croatia, istaknula je da trenutačno samo 8% oglasa na portalu MojPosao sadrži informaciju o plaći, no očekuje se da će taj broj rasti nakon implementacije EU direktive.

Posebno je zanimljiv bio i segment o privlačenju pasivnih kandidata, onih zaposlenih koji trenutno ne traže posao, ali bi razmotrili bolju priliku. O tome je govorila Martina Potlaček, Senior Recruitment Consultant u Alma Career Croatia.

Na kraju, fokus je bio i na zadovoljstvu i lojalnosti zaposlenika. Antonija Bušić Crnković, Marketing Manager Alma Career Croatia, naglasila je važnost kontinuiranog osluškivanja potreba zaposlenika kroz istraživanja i individualne razgovore kako bi se izgradila motivirana i stabilna radna sredina.

O istraživanju:

U istraživanju je sudjelovalo više od 1.500 ispitanika, od kojih je 55% žena, a 45% muškaraca. Najzastupljenija je bila generacija milenijalaca (55%), slijede pripadnici generacije X (22%) i generacije Z (18%). Što se obrazovanja tiče, 42% ispitanika ima visoko obrazovanje, 14% je steklo titulu prvostupnika, dok 38% ima srednju stručnu spremu.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA