U Dubrovniku se otvara KARLO ŠTEFANEK WAS HERE, samostalna izložba Karla Štefaneka, koja će trajati od 12. kolovoza do 2. rujna 2025. u prostorima ARL-a i Galerije Otok. Ovaj novi ciklus radova označava Štefanekovo prvo samostalno predstavljanje u Dubrovniku te nudi osobno i provokativno suočavanje s identitetom — kako u njegovoj prisutnosti, tako i u njegovom nestanku.
Štefanek otvara izložbu pismom, tekstom koji je negdje između kustoskog predstavljanja i umjetničkog manifesta, a upućeno je izravno posjetiteljima. U njemu odbacuje institucionalne okvire u korist onoga što naziva “inventarom minijaturnih komplikacija”, “blagim neslaganjem s binarnostima” i “osobnim neredima prerušenim u infrastrukturu”. Umjesto da objašnjava ili interpretira vlastiti rad, Štefanek bira poziciju intimnosti umjesto one autoriteta, stvarajući otvoren narativni prostor koji gledatelja uvlači i proziva.
Središnji dio izložbe čini Štefanekov performans Ah, I’m always so temporary, koji će se izvoditi u galeriji 12., 13. i 14. kolovoza, svake večeri od 20 sati. Ogoljen, umjetnik se pretvara u živu skulpturu, izložen i nepokretan, s privremenom tetovažom na leđima. Iako rad priziva vizual odmora, performans destabilizira njegovu pretpostavljenu nevinost: “Položaj odmora oponaša položaj silovanja. Položaj brige oponaša položaj osvajanja.” Štefanek horizontalno tijelo predstavlja kao sporno polje; ono koje odbija produktivnost, odbija izvedbu, a ipak postaje dostupno, čitljivo, čak i prisvojeno. “Sigurnost za gledatelja uvijek je opasnost za subjekt,” stoji u tekstu. Zauzevši ležeći položaj, umjetnik pretvara estetiku pasivnosti u oštru kritiku publike, kontrole i prolaznosti obojega.
Štefanek u svom dosadašnjem radu dosljedno istražuje nestabilnost vlastitog identiteta kroz različite izvedbene prakse. Njegov serijal Self-titled (2022–) propituje autorstvo i autentičnost koristeći tijelo i portret kao mjesto otkrivanja i otpora. U ovoj izložbi, ciklus se proširuje novim, dosad neviđenim analognim intervencijama na autoportretima. Dio istog ciklusa, Missing (2023–), izvedbeni je rad u kojem je umjetnik postavljao plakate nestalih osoba s vlastitim likom u Amsterdamu, New Yorku, Parizu, Zagrebu i Veneciju, pretvarajući urbani prostor u platformu egzistencijalnih pitanja oblikovanih susretima s tim gradovima. Venecijanska inačica rada bit će prikazana na izložbi u formi video djela, dokumentirajući umjetnikovo postavljanje plakata tijekom Venecijanskog bijenala. Štefanekov rad često uključuje igru s tekstom i jezikom; njegova uporaba teksta istodobno je poetska i politička, često upisana izravno na površine (kožu, tkaninu, papir) kao produžetak tjelesne diskurzivnosti. Najvidljiviji primjer ovoga vidljiv je u radu I AM NOT, šest metara dugoj LGBTQIA+ zastavi oslikanoj akrilnim slovima, gdje se queer teorijski diskurs susreće s estetikom protesta, naivne manifestacije i gubljenjem samoga sebe.
Kroz izvedbu, tekst, autoportrete i prostornu intervenciju, KARLO ŠTEFANEK WAS HERE istražuje konstrukciju i razgradnju identiteta, kako čin bivanja viđenim nikada nije neutralan, te kako nestanak može postati oblik prkosa. “Ne želim moliti niti zapovijedati,” zaključuje Štefanek u svojem pismu, “ali pogledaj me ti-što-gledaš-i-odlaziš i shvati moju glad.”