27.8 C
Dubrovnik
Petak, 27 lipnja, 2025
HomeKulturaGregorić i Demo predstavili kritičko izdanje Gučetićevih komentara Aristotelove De anima

Gregorić i Demo predstavili kritičko izdanje Gučetićevih komentara Aristotelove De anima

Kritičko izdanje Gučetićevih komentara Aristotelove De anima (puni naslov Nicolaus Viti Gozzius: Breve compendium in duo prima capita tertii De anima Aristotelis. A Critical Edition With Introduction and Indices, objavljeno u belgijskoj izdavačkoj kući Brepols 2024.) predstavljeno je 6. svibnja 2025. u Znanstvenoj knjižnici. Knjigu su predstavili autori uvodne studije dr. sc. Pavel Gregorić s Hrvatskog instituta za filozofiju i prof. dr. sc. Šime Demo s Odsjeka za hrvatski latinitet Fakulteta hrvatskih studija. 

Okupljene je uvodno pozdravila voditeljica Znanstvene knjižnice Paula Raguž koja je podsjetila kako su prošle godine u travnju docentica Filozofskog fakulteta Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli Gorana Stepanić i Pavel Gregorić, u sklopu petogodišnjeg projekta „Hrvatski renesansni aristotelizam: Nova era u mišljenju povijesti“, predstavili knjigu Gučetićevih komentara uz Aristotelovu Retoriku.

Gučetić je za života objavio devet djela, između ostalih u to spadaju teološki spisi, komentari u dijaloškoj formi, komentari uz Aristotelovu Politiku…Međutim postoji i rukopisna ostavština koju je Gučetić ostavio, a ona spadaju u neobjavljena djela za autorova života među kojima je i Breve compendium in duo prima Capita Tertii De anima Aristotelis (1606.). Gregorić i Demo predstavili su prvo izdanje kompendija filozofskih i teoloških problema Gučetića (1549.–1610.) koji proizlaze iz Aristotelovog djela De anima, Knjiga 3, Poglavlje 4, gdje Gučetić započinje raspravu o mislećem dijelu duše, odnosno intelektu (nous). Nakon  interpretacije od strane istaknutog srednjovjekovnog aristotelovca Averroesa (1126.–1198.), ovaj tekst je oblikovao veći dio rasprave o besmrtnosti duše u srednjem vijeku i renesansi. Radi se o pet komentara na Aristotelove tekstove o besmrtnosti duše. Tom temom su se u renesansni filozofi bavili više nego ičim drugim. Gučetićev Breve compendium svjedočanstvo je ovih rasprava, zanimljivo zbog odabira tema u vezi s Aristotelovim tekstom, te zbog otvorene obrane averroističkog stajališta u kasnim desetljećima 16. stoljeća.

Zabranu poučavanja Aristotelova/Averroesova učenja o duši donio je pariški biskup Templer 1270. i 1277., zatim bolonjski biskup Barozzi 1489., potom Vatikanski lateranski koncil 1513. „osuđuje i odbacuje sve one koji tvrde da je razumska duša smrtna ili da je zajednička svim ljudima, kao i one koji iznose sumnju o tom pitanju…“ te da „poduka o filozofskim učenjima mora biti popraćena istinitom kršćanskom filozofijom i opovrgavati sporna učenja filozofa.“ Pietro Pomponazzi, talijanski filozof, je 1516. svojim traktatom o besmrtnosti duše u kojima analizira Aristotelovih argumente izazvao ogromnu „buru“ tvrdeći da je duša smrtna i umire zajedno s tijelom, jer ne postoji djelatnost duše koja nije vezana na tijelo. Koncil u Trentu (1545. – 1563.) potvrdio je zaključke Vatikanskog lateranskog koncila.

Gučetićevi tekstovi o besmrtnosti duše nastaju u doba protureformacije (1545.-1648.) kada za Katoličku crkvu nije „zgodno“ zastupati Averroesova stajališta.

Iako je Gučetić imao preliminarni dogovor s venecijanskim tiskarom Aldom Manuzijem mlađim  za izdavanje ovog teksta oko 1590. godine, u nekom trenutku je odustao od plana za objavljivanje. Gregorić misli kako je to jer je između 1600. i 1604. od pape Klementa VII dobio počasnu titulu doktora filozofije i teologije te je primljen u Accademiju degli insensati u Perugi, pa se stoga nije htio „zamjeriti“ crkvi.

Što se tiče tehnike komentiranja kojom se Gučetić koristio, Gregorić je istaknuo kako je slična onoj u srednjovjekovnoj literaturi tzv. „quaestio“. Struktura djela čini dobro definirano (tradicionalno) pitanje, argumentacija pro et contra te zaključak/komentar. Djelo „pršti“ i erudicijom; referira se na brojne filozofe (Toma Akvinski, Temistije, Ivan Baconthorpe…), spominje neke filozofe (Ksenofan, Platon, Avicenna…) te neka manje poznata imena poput Teofila i Aleksandra Rodanina. A autor ne spominje pjesnike, govornike, povjesničare…

Zaključno o kratkom kompendiju je ono što mu je zajedničko sa srednjovjekovnim komentarima su: struktura i stil, fokus na tradicionalna pitanja koja je predložak (Aristotelova De anima) generirao, nema interesa za jezične aspekte ni za povijesnu i filozofsku kontekstualizaciju i dominacija crkvenih naučitelja. Zajedničko s renesansnim komentarima kompendij sadrži: očitovanje erudicije, autobiografske opaske, osobni ton, prihvaćanje da je Aristotel neusklađen s kršćanstvom, te postavka da su Aristotel i Averroes najviši razumski autoriteti.

Demo se osvrnuo na tehničke aspekte rada na samom izdanju knjige. Kazao je kako se radi o interdisciplinarnom projektu te da smo samo filolog ili filozof ne bi ovo mogao prirediti na adekvatan način. Njegova zaduženja bila su: utvrditi rukopisnu tradiciju djela, opisati formalne karakteristike rukopisa, utvrditi načela izdavanja teksta. Istaknuo je kako mu je od velike pomoći bila docentica Gorana Stepanić  koja je u svojim radovima opisala što se događalo s čitavim kontingentom Gučetićevih rukopisa koji su završavali na različitim mjestima. Spomenuo je Demo i kako je Vatikanska apostolska knjižnica digitalizirala ovaj rukopis i dala ga na slobodan pristup javnosti.

Glavna svrha ovog djela je pružiti kritičko izdanje latinskog teksta namijenjeno znanstvenicima u humanističkim znanostima, posebno povjesničarima kasne srednjovjekovne i renesansne filozofije. Izdanje je popraćeno uvodnom studijom koja smješta autora i njegovo djelo u povijesni i intelektualni kontekst, opisuje rukopis i daje detaljni sinopsis djela. Ovo će knjigu učiniti korisnom i studentima humanističkih znanosti te onima zainteresiranima za povijest i kulturu Dubrovnika. 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Danas objavljeno

Dubrovnktv.net

Najnoviji komentari

KOMENTAR TJEDNA