Povodom 115 godina od uvođenja dubrovačkog tramvaja u promet i 55 godina od njegova ukidanja, Dubrovački muzeji otvorili su u srijedu, 27. kolovoza 2025. u Kneževu dvoru izložbu „Povijest dubrovačkog tramvaja od 1910. do 1970.“, autora Dina Lokasa, Tonka Marunčića i Jana Marka Novalije.
Na izložbi je prikazan povijesni razvoj dubrovačkog tramvaja – od dolaska prvih motornih kola i prikolica (bajvagena) 1910. godine pa sve do tragične nesreće i konačnog ukidanja tramvajskog prometa 1970. godine. Uz predmete iz fundusa Kulturno-povijesnog muzeja, posjetitelji mogu razgledati i arhivske dokumente, fotografije, razglednice te dijelove tramvajske opreme iz privatnih zbirki dubrovačkih kolekcionara i ljubitelja tramvaja. Poseban segment izložbe posvećen je restauraciji sačuvanoga tramvajskog vagona i prikolice, čime se dodatno valorizira tehnička i kulturna baština ovog jedinstvenog oblika javnog prijevoza u Dubrovniku. Dubrovački tramvaj, poznat među Dubrovčanima kao „travanj“, bio je prvi i jedini tramvaj koji je ikada prometovao u Dalmaciji. Tijekom šest desetljeća svojega postojanja svjedočio je brojnim društvenim i gospodarskim promjenama te je ostao trajna uspomena u sjećanju brojnih generacija građana.
Uvodno se okupljenima obratila ravnateljica Dubrovačkih muzeja dr. sc. Marija Šiša – Vivek koja je istaknula kako je tramvaj punih 60 godina povezivao Gruž, Lapad i Pile te je bio mnogo više od prijevoznog sredstva:
„Bio je dio identiteta grada, simbol svakodnevnog života, mjesto susreta i uspomena brojnih generacija Dubrovčana. Bio je i puno više od tračnica i vagona, bio je prostor priča i ljubavi, poslovnih putovanja i studentskih razgovora, dječjih nestašluka i malih radosti. Iako ga danas više nema, on i dalje živi u sjećanjima sugrađana, a kroz ovakve izložbe živi u pričama koje prenosimo mladima jer baština nije samo sjećanje, ona je temelj na kojem gradimo današnji Dubrovnik i nadahnuće za njegovu budućnost.“, zaključila je Šiša Vivek.
Autor izložbe, restaurator Jan Mark Novalija dodao je kako je tramvaj bio i ostao važan dio njegova života.
„Mislio sam da bi bilo prikladno nakon 115 godina od prve vožnje osmisliti veliku izložbu. Ideju sam iznio kustosima Dubrovačkih muzeja, Dinu Lokasu i Tonku Marunčiću, a oni su je odmah prihvatili. Tako je započelo prikupljanje memorabilija. Bilo mi je zadovoljstvo prikupljati predmete, a posebno sam zahvalan svima koji su ih ustupili, jer su mnogi od njih danas rijetki i unikatni. Ipak, najljepše je bilo slušati ljude kako s iskrom u očima pričaju o svojim uspomenama na tramvaj. Velika mi je čast biti dio ovog projekta, a posebnu zahvalnost dugujem brojnim posuditeljima i obitelji Petrović koja je financirala restauraciju tramvaja i time vratila njegov identitet.“, naglasio je Novalija.
Posuditelji su Državni arhiv u Dubrovniku, Hrvatska radiotelevizija, Maro Bijač, Nikša Čorić, obitelj Drašković, Mihovil Ercegović, Mario Japunčić, Tonko Jović, Lukša Kalafatović, Marijanka Knego, Maro Kosović, Božo Lasić, Nikša Margeta, obitelj Miloš i Nadramija, Nikola Milošević, obitelj Ničetić, Jan Mark Novalija, Herbert Stemmler, Vladimir Šarić, Vladimir Tošović, Pavo Ucović, Jozo Violić i Josip Weber.
Autor izložbe, kustos Dubrovačkih muzeja Dino Lokas izrazio je nadu da će izložba svima onima koji su tramvaj doživjeli ponovno otvoriti vrata dragih uspomena, dok će svima ostalima dočarati čaroliju života u Dubrovniku kada je on bio nezaobilazan dio svakodnevice.
„Tramvaj je bio identitet grada, a ova izložba nastavlja tu priču. Jedna od onih priča koja će ostati trajno zabilježena je i ona o pločici koju nam je upravo poklonio gospar Luko Brailo. Riječ je o pločici koju je pronašao u parku u Pilama početkom 1970-ih, a vjerojatno potiče s tragičnog tramvaja broj 5 koji se početkom ožujka 1970. godine survao u Pilama. Ovaj unikatni predmet obogatio je našu izložbu i hvala gosparu Brailu na ovom vrijednom poklonu.“- dodao je autor i kustos Dubrovačkih muzeja Tonko Marunčić.“
Izložbu je otvorio zamjenik gradonačelnika Grada Dubrovnika doc. dr. sc. Velibor Puzović .
“Iako već 55 godina ne vozi ulicama Dubrovnika, živi u našim uspomenama – kroz priče naših roditelja, baba i đedova. I danas, zahvaljujući autorima ove izložbe, te uspomene oživljavaju na prekrasan način. Čestitam Dubrovačkim muzejima, autorima izložbe i restauratorima na ovom iznimnom projektu, a dubrovački tramvaj ostat će trajna uspomena i neizostavan dio dubrovačke kulturne baštine.“, zaključio je Puzović.
Na otvorenju izložbe u ime ministrice kulture i medija dr. sc. Nine Obuljen Koržinek prisustvovao je Bruno Diklić, voditelj područne službe za konzervatorske poslove u Dubrovniku, zatim dr. sc. Julijana Antić Brautović, pročelnica za kulturu, baštinu i turizam Grada Dubrovnika te Jelka Tepšić, savjetnica za kulturu Grada Dubrovnika.
U sklopu otvaranja predstavljen je i istoimeni dvojezični katalog, koji, uz opis izloženih predmeta, donosi i bogato ilustrirane tekstove o povijesnom kontekstu nastanka, djelovanja i nestanka dubrovačkog tramvaja te doprinosu koji je ostavio u kolektivnoj memoriji grada. Uz katalog, izložbu prate i novi prigodni suveniri inspirirani dubrovačkim tramvajem koji se mogu kupiti u muzejskoj prodavaonici u Kneževu dvoru.
Koncepciju izložbenog projekta potpisuje Ivona Michl, postav Ivona Michl, Sanja Pujo i Željko Ćatić, a tehnički postav: Paula Borković, Pasko Burin, Željko Ćatić, Antonio Deranja, Mišo Kukuruzović, Mišo Lečić, Dženita Mehičić, Ivan Mladošić, Marijo Thon i Marija Vraničić. Za scenografiju zaslužan je Željko Ćatić, a preparatorske radove Paula Borković, Željko Ćatić, Josipa Marić, Dženita Mehičić, Sanja Pujo i Marija Vraničić. Dizajn izložbe i kataloga potpisuje Studio m&m, dizajn suvenira Dizajnerski studio FLOMASTER, a multimediju Hrvatska radiotelevizija. Tehničku podršku postavljanja i otvaranja izložbe omogućili su Dubrovačke ljetne igre, Umjetnička galerija Dubrovnik i Fifi Sound.
Izložba će za sve posjetitelje ostati otvorena do 31. ožujka 2026.