Dubrovnik, svjetski poznat po svojoj povijesti, zidinama i renesansnim palačama, postao je domaćin jedinstvenog umjetničkog događaja koji pomiče granice uobičajenog kulturnog doživljaja.
Na adresi Poljana Paska Miličevića 4 svečano je otvorena izložba radova legendarnog i tajanstvenog britanskog umjetnika Banksyja, prvog takvog opsega na hrvatskoj obali. Ova intrigantna izložba donosi više od 70 radova, uključujući originale, grafike, instalacije i multimedijalne sadržaje koji prikazuju snagu ulične umjetnosti kao društvenog komentara. Od slavne “Djevojčice s balonom” do provokativnog “Napada cvijećem”, svaki rad nosi poruku – političku, društvenu, ili jednostavno ljudsku.
Tko je Banksy?
Banksy je jedan od najpoznatijih, a opet najtajanstvenijih umjetnika današnjice. Njegovo ime nije poznato, lice nikada nije prikazano javnosti, a njegov rad se pojavljuje gotovo niotkuda – na zidovima zgrada, u napuštenim prostorima, pa čak i u najprestižnijim svjetskim galerijama. Banksy je – duh ulične umjetnosti koji već desetljećima zbunjuje, izaziva i fascinira svijet.
Pravi identitet Banksyja i dalje je obavijen velom tajne. Pretpostavlja se da je rođen negdje oko 1974. godine u Bristolu, Engleska, gdje je i započeo svoju umjetničku karijeru tijekom kasnih 80-ih i ranih 90-ih godina. Unatoč brojnim teorijama, uključujući i onu da se možda ne radi o jednoj osobi već o kolektivu umjetnika, pravi identitet nikada nije potvrđen.

Banksy komunicira isključivo putem svoje službene internetske stranice i društvenih mreža, gdje potvrđuje autentičnost svojih radova. Njegova anonimnost nije samo zaštita identiteta, već i dio umjetničkog izraza – kritika slavljenja ličnosti u suvremenoj umjetnosti.
Banksy je najpoznatiji po svojoj upotrebi šablona (stencila), što mu omogućava brzo i precizno oslikavanje zidova – često pod okriljem noći. Njegov stil je minimalistički, ali vizualno moćan, s jasnim porukama koje seciraju društvene nepravde, političku represiju, kapitalizam, rat i masovne medije.
Neki od najpoznatijih radova uključuju:
„Djevojčicu s balonom” – simbol nade i nevinosti, često korišten u humanitarnim kampanjama
„Cvjećar” – prikaz prosvjednika koji umjesto Molotovljevog koktela baca buket cvijeća.
„Rat is over (if you want it)” – citat Johna Lennona, oslikan uz prikaze ratnih scena u suvremenom kontekstu.
“Djevojčica s balonom”
Banksyjeva snaga leži u njegovoj sposobnosti da istovremeno bude provokativan i duhovit. Jedan od najpoznatijih trenutaka dogodio se 2018. godine kada je slika „Djevojčica s balonom“ djelomično samouništena odmah nakon što je prodana na aukciji za preko milijun funti. Mehanizam za uništavanje bio je skriven unutar okvira, a Banksy je kasnije objavio
snimku postavljanja tog mehanizma s porukom: „Poriv za uništenjem također je kreativni poriv.” Djelo je kasnije preimenovano u „Ljubav je u kanti“ i dobilo još veću vrijednost.
Banksy nije samo umjetnik, već i aktivist. Njegovi radovi često reflektiraju snažan politički i humanitarni angažman. Godine 2015. otvorio je “Dismaland”, distopijsku verziju Disneylanda u zapuštenom britanskom odmaralištu Weston-super-Mare, koja je kroz instalacije kritizirala konzumerizam, imigracijsku politiku i klimatsku krizu.
Također, Banksy je 2020. godine financirao i oslikavao humanitarni brod Louise Michel, koji je spašavao izbjeglice na Mediteranu. Čak i usred pandemije COVID-19, iznenadio je bolnice diljem Ujedinjenog Kraljevstva svojim djelima, odajući počast zdravstvenim radnicima.
Danas, Banksy je globalni fenomen. Njegove radove kupuju kolekcionari za milijune dolara, iako ih je on izvorno stvorio kao besplatnu, javnu umjetnost. Ta kontradikcija između komercijalizacije i antikapitalističke poruke često je predmet debate među kritičarima.
Ipak, ono što Banksyja razlikuje od drugih umjetnika jest njegova sposobnost da ostane relevantan. Bez obzira na to što djeluje iz sjene, njegovi radovi stalno iznova pokreću važne društvene razgovore – u vremenu kada su slike brže i moćnije od riječi.
Dok god postoji nepravda u svijetu, vjerojatno će postojati i neka nova noć kada će se – na nekom zidu – pojaviti novo Banksyjevo djelo. Bez najave. Bez potpisa. Ali s porukom koju je nemoguće ignorirati.