Mandat dug četiri godine obilježen je brojnim izazovima, ali i konkretnim rješenjima. Direktor Libertasa Franko Mekišić otkriva nam kako se svakodnevni problemi pretvaraju u sustavne pomake.
Prošle su još malo pa 4 godine kako ste preuzeli upravljanje javnim gradskim prijevoznikom Libertas. Što biste istaknuli kao najznačajnije za razvoj Libertasa u tom vremenskom periodu?
Četiri godine su i dugo i kratko vremensko razdoblje, ali kao najznačajnije istaknuo bih uspješno korištenje raspoloživih EU fondova.
Dosad je povučeno je 6.173.384,06 € bespovratnih sredstava.
Smjer kojim se snažno krećemo je uvođenje vozila na alternativni pogon u sustav javnog prijevoza, odnosno elektrifikacija voznog parka.
Za navedeni projekt ranije ove godine putem ITU mehanizma ugovoreno je 3.361.193,99 € bespovratno, a putem NPOO-a aplicirali smo za 8.394.000€ plus dodatnih 296.575,95 € bespovratnih sredstava.
Rezimirano, nadamo se i očekujemo ukupno 12.051.769,94 eura bespovratnih EU sredstava za elektrifikaciju i digitalizaciju javnog prijevoza.
Novi autobusi su putnicima najuočljiviji, koliko ih je nabavljeno?
Od 2021. godine do danas nabavljena su ukupno 54 vozila; 29 ih je nabavljeno iz EU sredstava, 16 operativnim leasingom, 8 iz vlastitih sredstava te 1 višegodišnjim najmom.
Tri nova zglobna autobusa su pred isporuku, u završnoj su fazi proizvodnje.I u ovom slučaju radimo iskorak u smjeru smanjenja ugljičnog otiska jer su ovi autobusi bazirani na MildHybrid tehnologiji i imaju 16% manju potrošnju goriva kao i nižu emisiju CO2.
U Libertasovim autobusima vidljive su inovacije, zvučno-vizualne najave stanica, a već neko vrijeme može se plaćati i karticama. Koliki je postotak transakcija karticama, koliko korisnika uopće koristi tu mogućnost?
Uvođenje novih tehnologija postavili smo kao jedan od strateških ciljeva. Ukupno 59 autobusa u ovom trenutku ima zvučnu najavu, dok 28 autobusa ima i zvučnu i vizualnu najavu stanicu. Također, na Lapad stanici kao pilot projekt pokrenuta je zvučna najava nailazaka autobusa. Pritiskom na tipkalo, koje se nalazi na nosaču monitora, pokreće se reprodukcija zvuka čitanjem broja linije, naziva linije i očekivanom projiciranom vremenu dolaska autobusa. S prethodnim u vezi puštena je aplikacija LibertasApp koja također sadržava sve informacija o polascima i dolascima kako gradskih tako i prigradskih linija.
Što se tiče bezgotovinskog kartičnog plaćanja u autobusima, ono je ubrzalo proces ulaska u autobuse, rasteretilo je ionako opterećenog vozača rada s gotovinom. Postotno, 24,25% voznih karata kupljenih u vozilu plaćeno je bezgotovinski, a taj udio je u stalnom porastu.
Kako stojite s kadrom? Jesu li materijalna prava djelatnika Libertasa na zadovoljavajućoj razini?
Uvjerljivo najvažnijim resursom Libertasa držimo ljude, naše vrijedne zaposlenike.
Od prvog dana kao apsolutni prioritet postavilo se poboljšanja njihovih prava, kako u uvjetima rada tako i u materijalnim pravima svakog zaposlenika i mogu reći da je tu ostvaren značajan napredak.
Svake smo godine, uz snažnu potporu Grada Dubrovnika i općina, za određeni postotak povećavali materijalna prava radnika, a posljednje je bilo s početkom ove godine kada su plaće podignute za 20%, a od listopada će rasti za još 10%.
Deficitarnost vozačkog kadra najveći je izazov svakog prijevoznika u Europi danas pa tako i nas. To smo do sada poprilično uspješno amortizirali mjerama sufinanciranja prekvalifikacije za vozača D kategorije u projektu Postani dio našeg tima, postani vozač autobusa, kao i prethodno spomenutim mjerama poboljšavanja materijalnih i drugih prava radnika. Izazovi u tom području su svakodnevni, no na njih uspješno odgovaramo zahvaljujući dobroj organizaciji, fleksibilnosti te velikoj predanosti svih zaposlenika. Ovdje bih posebno izdvojio kako vozače tako i dispečere, tehnologa prometa, čistačice te djelatnike naše tehničke služba; svi oni imaju pune ruke posla. Kroz optimizaciju postojećih resursa, međusobnu suradnju te kontinuirano ulaganje mogu reći kako smo dosad podigli kvalitetu rada i osigurali kontinuitet usluge za naše putnike radi kojih smo tu. Sve u svemu, radimo na dugoročnim mjerama kako bismo osigurali pouzdan i kvalitetan gradski prijevoz i u budućnosti.
Može se čuti i negodovanje građana zbog velikog broja putnika u autobusima i ponekad nedostatnim brojem polazaka na određenim linijama. Kako biste to komentirali?
Svjesni smo da građani ponekad izražavaju nezadovoljstvo zbog velikog broja putnika u autobusima te osjećaja da broj polazaka na određenim linijama nije uvijek dostatan. Razumijemo te pritužbe i zahvaljujemo na svakom komentaru – on nam pomaže bolje razumjeti potrebe korisnika.
Gužve na koje se referirate često su uzrokovane stanjem na cestama. Naša učinkovitost usko je vezana uz protočnost i prohodnost cesta i prometa. Čim je dodatnim angažmanom gradskih službi prometovanje olakšano, prodisao je i javni linijski prijevoz što je dovelo do smanjenja kašnjenja te povećanje atraktivnosti ove vrste prijevoza. Posljednji podaci govore kako je u prvoj polovici 2025. godine prevezeno je 3.812.919 putnika što je čak 7,49% više nego u istom razdoblju lani.
Trenutna situacija, posebno u vrijeme najvećih gužvi, dodatno je izazovna i zbog povećanih potreba za prijevozom. Unatoč tome ulažemo maksimalne napore da organizacijom rasporeda, privremenim prilagodbama linija i preraspodjelom resursa održimo kvalitetu usluge.
Zona posebnog prometnog režima?
Ova zona dosad se pokazala kao iznimno uspješan i dobro promišljen potez Grada, uvelike je smanjen pritisak vozila na zonu. Podsjećam da smo mi kao prijevoznik prethodno uvođenju zone istu dodatno povezali na način da smo povećali broj polazaka na liniji br. 5 te uveli liniju 8A. Zanimljivo, na toj liniji prometuje i prvi 100% eklektični autobus, prvi takav u našoj floti.
Misao za kraj?
Strahopoštovanje prema 115 godina tradicije i snažan osjećaj odgovornosti prema preko 300 zaposlenika prate me od prvog dana mandata, a sad je tu i osjećaj ponosa na sve postignuto što ne bi bilo moguće bez rada kvalitetnog tima ljudi koji će Libertas nositi i u još svjetliju budućnost.
promo članak