KULTURA
01.08.2015 u 07:50

VIDRINA SKULPTURA: Je li Držić doista imao grbavi nos?

Dom Marina Držića odnedavno je bogatiji za dva vrijedna eksponata. Riječ je o gipsanom predlošku i brončanom odljevu poprsja Marina Držića i to iz radionice najboljeg hrvatskog kipara 19. stoljeća Ivana Rendića, koji su desetljećima bili dio velike zbirke zagrebačkog kolekcionara dr. Josipa Kovačića. Kako je Držić stvarno izgledao danas nam nije poznato, no postoji mogućnost da je izgledao baš ovako kako ga je Rendić prikazao u 19. stoljeću. Jedan sasvim novi i drugačiji Vidra, s turbanom, u tunici, koje stručnjaci povezuju s kazališnim kostimom i bez velikog grbavog nosa, kako ga je Meštrović prikazao nešto kasnije, dočekivat će posjetitelje u Domu, a na povjesničarima umjetnosti je da odgonetnu njegovu tajnu. 


komentara  0

Kako je Rendićev Držić došao u ruke kolekcionara?

Dr. Josip Kovačić, povjesničar je umjetnosti i kolekcionar, čije je zanimanje usmjereno na hrvatsku umjetnost 19. stoljeća, a u tome posebno mjesto imaju žene slikarice, čijih je oko 2000 djela prikupio tijekom dugih desetljeća svoga života.

„Teško se rastajem od svojih umjetnina, jer svaka od njih priča neku svoju priču i budi neke posebne uspomene. No  ja sam umirovljeni profesor, s malom mirovinom i velikim potrebama, a s druge strane imam i 90 godina, a nemam nasljednika, pa sam želio da se ova dva eksponata ipak dođu tamo gdje i pripadaju, u Dubrovnik“, kazao nam je u telefonskom razgovoru dr. Kovačić, kojeg će se sjetiti brojni studenti povijesti umjetnosti i muzeologije.

"Vaš Dubrovčanin i moj student Ivan Viđen još 2005. bio je kod mene i pokazao sam mu gipsani predložak  i brončani odljev, za koje obiteljska legenda kaže da su djelo poznatog našeg kipara Ivana Rendića, a kako je lik koji prikazuju hrvatski velikan Marin Držić. Ja sam ih nabavio od Pavla Cindrića, kazališnog čovjeka koji je otkupljivao i sakupljao kolekcije kazališnih umjetnika, a ove eksponate otkupio je iz kolekcije glumice Bandobranske Darinke, nakon njezine smrti", kaže Kovačić.

Pavle Cindrić (1929-1998), bio je kazališni kritičar i publicist, bavio se kazalištem, zagrebačkom kulturnom poviješću, filmom, te biografijama hrvatskih umjetnika, a poznat je i kao autor biografske knjige "Lea Deutsch - zagrebačka Anne Frank" o židovskoj djevojčici koja je u godinama uoči Drugog svjetskog rata slovila u Zagrebu kao glumačko čudo od djeteta, premakojoj je snimljen i igrani film.

Darinka Bandobranska (1867-1955) hrvatska je glumica, rođena u Somboru. Glumila je u putujućim družinama, a od 1886. do 1909. bila je članica HNK u Zagrebu. Tumačila je naivke, salonski i komični repertoar, osobito u Molièreovim komedijama.

Je li Rendić stvarno znao kako je izgledao Držić?

Pretpostavka i legenda kažu kako je njezina obitelj ta dva predmeta dobila na dar od Ivana Rendića, a da je kipar gipsani predložak radio prema predlošku, odnosno portretu Marina Držića.

"To je moguće, kad se tome doda činjenica kako je Marinov brat Vlaho Držić bio slikar te je vrlo vjerojatno da je barem jednom naslikao i portret vlastitog brata. Vlahova djela na žalost nisu sačuvana ni dokumentirana, jer su domaći slikari slikali po narudžbi i bez dodatne dokumentacije, koja bi se mogla čuvati u dubrovačkom arhivu, kakva postoji za gotovo sva djela naručena od stranih slikara. No moguće je da je Rendić radio po predlošku koji se potom izgubio. To nikada nećemo znati, no oba eksponata imaju dva stručna mišljenja“, objašnjava dr. Kovačić.

Stručnjaci oprezni, ali uvjereni 

Profesorica Božena Kličinović, jedna od najboljih stručnjakinja za kiparstvo 19. stoljeća u svome stručnom mišljenju o ovim eksponatima kaže kako se na gipsanom predlošku vidi natpis Marin Dr… te se može zaključiti kako je riječ o Držiću, pogotovo kad se uzme u obzir da je izradio čitav niz statua hrvatskih velikana, znanstvenika, umjetnika…. Kad je riječ o stilu izvedbe, smatra da je riječ o jednom od ponajboljih Rendićevih djela, iako je bez potpisa i dokumentacije to nemoguće tvrditi sa 100-postotnom sigurnošću. Njezino mišljenje pročitajte u fotogaleriji.

Prof. dr. sc. Ive Šimat Banov u svom stručnom mišljenju ističe: „Ne mogu sa apsolutnom sigurnošću tvrditi da je riječ o Marinu Držiću i o djelu Ivana Rendića.
Ono što mogu  potvrditi to je velika umjetnička vrijednost ovoga rada  koji se može staviti u nisku najboljih portretnih rješenja hrvatskoga modernoga kiparstva i vjerojatno u ponajbolje radnje Ivana Rendića.  Jer teško je pretpostaviti neko drugo kiparsko ime iz toga vremena i vezati ga uz ovako uspješan rad. I to mi se čini najvažnijim“. Cijelo mišljenje pročitajte ovdje.

Godinu dana pripreme za dolazak vrijednih eksponata

V.d ravnatelja Doma Marina Držića Nikša Matić kaže kako se ideja o otkupu rodila na prijedlog povjesničara umjetnosti Ivana Viđena i to prije godinu dana.

„S obzirom da Dom nije mogao od vlastitih sredstava podmiriti otkup predao sam zahtjev redovnim putem Gradu Dubrovniku. Otkup je s 60 000 kuna financiran iz gradskog proračuna, preko programa javnih potreba u kulturi te s 30 000 kuna iz sredstava DMD-a, koja smo zaradili uglavnom od prodaje suvenira i ulaznica. Prilikom prijevoza, oba izloška pažljivo su upakirana, fotografirana prije umotavanja i uz osiguranje prevezena do Dubrovnika“, kaže Matić.

„Tko zna, možda se jednom nađe i taj navodni portret prema kojem je ovaj prikaz Držića rađen. Kako su pronađena originalna  Držićeva djela iz prve edicije 2008. na policama milanske biblioteke ili sedmo Držićevo urotničko pismo u venecijanskom arhivu? Sve je moguće, a ono što je sigurno je da su Dom Marina Držića i Dubrovnik dobili dva vrijedna umjetnička djela“, zaključuje Matić.


Katarina FIOROVIĆ





KOMENTARI / Komentiraj
   
Članak još nema komentara. Napišite svoje mišljenje!




Filtriraj:                     
Sortiraj:         
INFOCENTAR  DUBROVNIKTV  DUCLUBBING   DUGASTRO  DUPROMO  DUBROVNIKTODAY






Iz teme

DubrovnikTV.net








Mali oglasi

PREDAJTE OGLAS   SVI OGLASI





Komentari


Kolumne







 

dubrovniktv.net


infocentar


durote


facebook  twitter  YouTube  YouTube
  
       

/ Registracija