LIFESTYLE
27.01.2015 u 21:57

Srećko Ban, dubrovački kapetan u čijim je "rukama" milijardu dolara i 6000 duša

Bio je, 2007. najmlađi kapetan Royal Caribbeana. Imao je 39 godina. Kada je 1998. došao u kompaniju, bio je drugi Hrvat kojega je Royal Caribbean uopće zaposlio. A, krajem 2014. dobio je čast izvesti iz brodogradilišta prvi „pametni brod“ Royala, „Quantum of the Seas“ i krenuti s njime na prvi vijađ iz Southamptona prema New Yorku. Vodeća svjetska kruz kompanija povjerila mu je upravljanje s milijardom dolara i 6 tisuća ljudskih duša. Iza blistave karijere dubrovačkog pomorca, kapetana Srećka Bana, godine su dokazivanja, upornosti i stjecanja znanja. Je li bilo lako? Mnogi bi se, vjerujte, iskrcali nakon nekoliko dana da su proživljavali što i ja kada sam se prvi put ukrcao na Royal.... – započinje priču o svom uspjehu, našnjenac, jedan od vodećih kapetana ponajbolje kruz kompanije na svijetu.

Napisala: Lidija Crnčević


komentara  31

Kao i mnogi mladići iz Grada koji izaberu „kruh sa sedam kora“, Srećko Ban je, nakon diplome 1991., počeo na Topiću, ali je nakon pet godina shvatio da to nije ispunjenje njegovih želja i htijenja. Napustio je brod, iako nije tada imao drugu opciju. Uslijedio je posao na naftašu jedne belgijske kompanije, a onda je 1998., za vrijeme trajanja jedne obiteljske proslave, prisjeća se Srećko, zazvonio telefon.... poziv kojega je primio, promijenio mu je i usmjerio čitav život....  

- Godinama sam aplicirao na kruz kompanije vjerujući da je to jedina navigacija na kojoj bih ja želio raditi... nisam imao uspjeha sve do '98. kad sam dobio poziv iz Miamia. Zašto? Jer im je, doslovno, trebao čovjek u Rimu sutra, imali su na stolu „moje papire“, Dubrovnik je bio najbliži... U Royalu su tada primali samo Skandinavce, ali netko je otkazao i dobio sam svoju životnu šansu. Sve je sretno ispalo, jer je iz Dubrovnika bilo svakodnevnih linija prema Rimu. Ukrcavao sam se kao drugi oficir palube, tokala me ta najniža pozicija na mostu jer sam s trgovačkog broda prelazio na putnički i to je bilo logično. Kad sam ugledao Norvegian of the seas, u to doba 3. najveći brod na svijetu, a danas jedan od manjih u floti Royal Caribbeana, „pao sam u nesvijest“. Naravno, „u sebi“, agentu s kojim sam čekao brod nisam pokazao svoje osjećaje. U kompaniji u kojoj su Skandinavci pokrivali sva mjesta na mostu meni su malo i „uvalili“, jer sam bio na poziciji drugoga, iako sam obavljao sav posao prvoga. Ali, to je već priča o našoj putovnici, tko si i što si, tim više što sam, nakon Tea Stražičića koji je došao na kompaniju godinu prije mene, bio drugi hrvatski pomorac kojega su primili. Teu je, opet bilo nešto lakše jer je na Royal prešao s druge putničke kompanije, pa su ga lakše prihvatili. Ja sam došao s teretnjaka, s hrvatskom putovnicom, u vrijeme u kojima oni nisu imali pojma ni da postoji ta država.

Susret s tadašnjim kapetanom, Šveđaninom, Srećko Ban nikada, nikada, dok je živ, neće i ne može zaboraviti. Naime, u to doba, priča, na kruzerima se počelo u nešto malo većem broju zapošljavati hrvatskih strojara, jer Skandinavci nisu bili zainteresirani za te pozicije. Bilo je strojara, ali ne i nautičara. Ukrcao se s normalnim razmišljanjem da kapetan i posada čiji član postaje, znaju na koju poziciju dolazi. No, ono što je doživio nije mogao ni u snu očekivati.

- Cijela ekipa je bila na mostu, na zajedničkom brifingu s kapetanom. Došao sam sa svojim agentom, ja sam prišao kapetanu, predstavio se, ime, prezime, dolazim iz Dubrovnika, Hrvatske.... na što me on sa širokim osmjehom prekida i kaže: aha, vi ste naš novi strojar....Odgovaram: ne, ja sam došao za drugog oficira palube.... Odjednom je zavladao takav muk kao da je odjednom sve stalo, osmijeh na kapetanovom licu se zaledio kao i lica ostalih. Unio mi se u lice i ponovno zapitao: vi ste sigurni da ste došli raditi na Royal Caribbean na most? To je bila užasno neugodna situacija, svi šute, agent šuti...nakon nekoliko trenutaka, kad sam se snašao, izgovorim: možda me možete poslati i u stroj, ali mislim da se bolje snalazim na palubi.... svima, a meni pogotovo, bilo je jasno da mu nije bilo drago da mu je Hrvat došao na most, očekivali su Norvežanina, valjda im nitko nije javio za promjenu. Tada me je ohrabrio jedan radiotelegrafist, također Skandinavac, ali dobar čovjek, utješio me je, rekao da će me vremenom prihvatiti.... da su na mostu vazda samo Skandinavci itd.

Trebalo je izdržati nekoliko sljedećih mjeseci. Prvo što je uslijedilo bilo je višesatno propitkivanje engleskog jezika i znanja o navigaciji... mlađi kapetan broda tražio mu je manu, nešto što bi moglo dokazati grešku kompanije kada je ukrcala pomorca iz „neke tamo zemlje“. Nije mu pošlo za rukom. Na izlasku je dobio hrpu knjiga koje je trebao naučiti, s postulatima menadžmenta kompanije, regulama broda itd. 

- I, da, savjetovao bih vam da se pođete ošišat – kazao mi je kada sam bio na vratima. Ošišat? Što? -  mislio sam u sebi. Pošao sam u salon, rekao da me ošišaju. Pa vi ste ošišani, bio je odgovor. Kad me je vidio nakon „šišanja“, rekao je da nije dobro i da se pođem ponovno ošišat. Eto, to su bile te „sitne“ igrice da bi me „smjestili na svoje mjesto“. I, kako se život već poigrava sa svima nama, taj mlađi kapetan nekoliko godina kasnije došao je na brod na kojemu sam bio kapetan. Nisam čovjek koji bi se osvećivao, dovoljna mi je satisfakcija bila da ga samo malo podsjetim na te moje prve dane na kruzeru.... Vjerujte, prvih dana uopće nisam spavao, zabio bih se u kabinu, učio, plakao.... „gazili“ su me nemilice, malo tko bi u tim uvjetima uopće ostao, ali, nakon nekog vremena su me prihvatili, počeli poštovati, kao čovjeka i kao radnika...

Na istom brodu, Norwegian of the sea, „dogurao“ je do pozicije mlađeg kapetana. Uslijedili su drugi kruzeri, a 2007. postao je s 39 godina života, najmlađi kapetan na Royalu. Sedam godina potom, pripala mu je, ne, bolje rečeno, zaslužio je čast i povjerenje da iz brodogradilišta izvede novogradnju, „Quantum of the Seas“,„pametni brod“, najnovije tehnološko „čudo“ na moru vrijedno milijardu dolara. Povjeren mu je prvi vijađ od Southamptona do New Yorka, vijađ na kojemu je trebalo sve „uštimati“ tijekom plovidbe, povjereno mu je oko 6 tisuća ljudskih duša koliko ih u punom kapacitetu na brod stane. Trebalo je 1.600 članova posade iz cijeloga svijeta istrenirat i uskladit sa standardima, vrhunskim profesionalizmom koji se očekuje od svih zaposlenika, svaki dan, cijeli dan, uvijek da na vrijeme naprave ono što trebaju. Nije bilo lako. Ali, sve se sretno završilo. Putnici, koji su bookirali svoj smještaj na brodu i više od šest mjeseci prije nego je izašao iz brodogradilišta, imali su nezaboravan provod jer je riječ o kruzeru koji je nevjerojatno podigao standard u sadržajima na brodu, zabavi, gastro-ponudi, izgledu kabina, čitave unutrašnjosti koja se prostire na 18 paluba. Kapetanu Banu u tim trenucima „preuzimanja“ broda i početka plovidbe nije ni palo napamet kako je iz iste luke, Southamptona,  prije 102 godine na svoj prvi, ali i posljednji vijađ krenuo tada najmoderniji brod, Titanic, a što su mediji „izvukli“ kao kuriozum vezan uz pojavu najnovijeg plovećeg hotela na svijetu. Na pitanje je li trebao ikakvih dodatnih edukacija za preuzimanje novog broda i kojim kriterijima se uprava Royal-a rukovodila pri izboru kapetana, odgovara kratko:

- Nema tih kriterija nigdje zapisanih na karti, jednostavno, sagledaju se rezultati, predanost, sposobnost....  pokazalo se da sam kapač i dali su mi tu čast.
- Što si osjećao kada su ti javili tu novost?
- Veliku obvezu, odgovornost, čast...
- Je li veći pritisak – brod od milijardu dolara, skoro 6 tisuća ljudi?
- Nije neka velika razlika u odgovornosti. Svaki brod je velik sam po sebi, vozi jako veliki broj ljudi, putnika i posade, nama kao kapetanima je odgovornost ista, bilo na brodu 800 ili 5 tisuća ljudi. Izazov je uvijek sama tehnologija koja prati jedan novi brod, a koja se treba usavršiti u svim segmentima.

Na „Quantum of the Seas“ plovi posada iz cijeloga svijeta, ima dosta Hrvata, strojara i električara, na palubi, uz dubrovačkog kapetana Bana, iskustvo stječe još jedan „mali“ iz Grada, Maroje Brunsko za kojega kapetan ima samo riječi pohvale. 
U razmaku od nepuna dva desetljeća, značajno se promijenila percepcija o hrvatskim pomorcima u kruz industriji. Na Royal Caribbeanu su trojica kapetana iz Dubrovnika, uz Srećka Bana, tu je i Iv Vidoš, te prvi koji je „probio led“ na toj kompaniji, Teo Stražičić.

- Dokazali smo se i Royal bez hrvatskih pomoraca danas ne može funkcionirat, ne samo Royal, nego i mnoge druge kompanije, ne samo putničke... Mi smo jako kvalitetan kadar, iako ponekad znamo biti „problematični“, ponašat se malo neprimjereno, prepotentno, grupirat se i omalovažavat druge....nije to prečesto, ali se na brodovima znaju dogodit takve „balice“.  To nikad ne dozvoljavam, mi moramo biti svjesni svojih sposobnosti, znanja i vrijednosti, ali nismo „Bogom dani“, niti najpametniji, najbolji, za mene su na brodu svi isti, nema privilegiranih, niti ikoga kome bih progledao kroz prste ukoliko ne radi svoj posao vrhunski. Mislim da se to i poštuje.

Kako doživljavaš večere s kapetanom?
- To je zabava za goste, a za mene obaveza više nego zadovoljstvo. To mi odnosi puno vremena kojega nemam napretek, jer je toliko toga u mom dnevnom programu da bih rado to preskočio. No, to je obveza koju imam i koju ispunjavam. To su svečani trenuci koje putnici pamte s putovanja, samnom za stolom sjede ljudi koje sam izaberem, ukoliko me kompanija ne zamoli da mi gosti budu poslovni partneri kompanije, netko tko treba poseban tretman. Kriteriji prema kojima biram putnike za svoj stol? Ili meni dragi ljudi ili putnici koji najviše troše na brodu ili koji su platili najskuplje kabine... kojima ukazuješ pažnju jer su dobri potrošači. Često me putnici dožive kao Amerikanca, valjda zbog naglaska, a kada čuju da sam iz Hrvatske, nemaju pojma gdje bi me smjestili....mi smo njima tamo neki s istoka, iz neke „primitivne“ nepoznate sredine...bude svakakvih pitanja, ali sam čak doživio i to da me nakon što kažem da sam iz Hrvatske, pitaju je li to East ili West coast... toliko znaju i o svojoj zemlji....

Tko si može priuštiti putovanje najnovijim kruzerom? Koje su cijene putovanja?

- Raspon cijena se kreće od 200 dolara dnevno po osobi, pa do 2 tisuće dolara dnevno po osobi...  vijađ od New Yorka do Kariba traje od 9 do 12 dana. Na ljeto krećemo prema Kini, jer je to tržište nevjerojatnih razmjera i nevjerojatnog broja bogatih ljudi. To je tržište postalo toliko interesantno, da sve više brodova ide tamo, a kako i ne bi ako se zna da je na brodovima u Kini potrošnja i do tri puta veća nego drugdje. Dakle, oni imaju toliko solada da u casino ulaze s čipovima od 50 tisuća dolara, trgovine se ne mogu puniti brzinom kojom se kupuje roba s markicama... cijena se ne pita. U prosjeku je dnevna izvanpansionska zarada po putniku oko 40 dolara, a u Kini je ona 120 dolara. Kina je trenutačno „meka“ za kruzere. Naš namoderniji brod, Quantum of the Seas, drugi najveći na svijetu ide za Kinu 2. svibnja, plovidba traje do 24. lipnja. Tijekom putovanja ćemo rekonstruirat neke dijelove broda i u to uložiti 17 milijuna dolara, kako bismo ih prilagodili navikama i očekivanjima putnika u Kini.

Podaci koje iznosi samo potvrđuju nevjerojatan rast standarda u kruz industriji, ali i sve veći broj novih bogataša koji za putovanja izdvajaju čitava mala bogastva, koja „obični smrtnici“ ne mogu ni pojmiti. Za sve ono što po prvi put na moru nudi ovaj najmoderniji i najnoviji brod u floti Royal Caribbean International trebalo bi još ovoliko prostora: na 18 paluba se nudi niz ekskluzivnih sadržaja i prvijenaca na moru, poput „kapsule“ North Star u kojoj se putnici dižu 300 metara od površine mora i uživaju u fascinantnom prizoru; putničke sobe su veće od svih ostalih na kruzerima ove kompanije; putnička kupola, koju uspoređuju s London Eye, nudi 360 stupnjeva panoramski pogled na ocean; zabavni program je zasebna priča – uz izvođače, performere, plesače, pjevače u show programima sudjeluju i 4 robota nevjerojatnih mogućnosti, pa se ne pretjeruje kada se kaže da ono što „Quantum“ nudi nema još uvijek ni Las Vegas; osim atrakcija poput cirkusa i sličnih ponuda, virtualnih koncerata, može se uživati u skladbama svjetski popularnog musicla, Mamma mia, s izvođačima „posuđenima“ iz originalne postave s Broadway-a; u revolucionarni „Two70“ polivaletni prostor koji prima 540 gostiju, a nazvan je po čarobnom 270 stupnjeva panoramskom pogledu na more kroz staklene pregrade na koje se može projicirati „što ti srce poželi“, u visini skoro 3 palube, uloženo je oko 30 milijuna dolara. Teško je sve ono što taj brod nudi, opisati i dočarati, objašnjava Srećko.   

No, i kada postoje fenomenalni uvjeti navegavanja, kada te poštuju i kada si postigao vrhunac u karijeri, prestaje li pomorac ikad razmišljati o iskrcavanju i obitelji od koje je cijeloga života udaljen?

- Mislio sam da neću na moru ostati ni koliko sam ostao dosad. Koliko god mi sada bilo lijepo, radim u vrhunskoj sredini, ništa mi ne manjka, imam uvjete izvanredne i mogućnost da mi dođu u goste moji najdraži i najbliži, ništa mi, dakle, objektivno ne fali....ali, odvojen si od svoje sredine, od obitelji i treba to istrpit...to te uvijek u pozadini tjera da tražiš alternativu, ali gledajući što se događa u ovoj našoj nesretnoj zemlji, koliko smo naopaki, nemoralni i prepoznavajući da nema mase i zdrave snage za pametne promjene, realno razmišljajući da je zemlja opljačka, toliko zadužena da će generacije i generacije u njoj jedva preživljavat, zbog ogromnih podignutih kredita da bi bahati političari živjeli onako kako žive, svjestan sam da ovdje ne vidim prostora za sebe. Sa svojim moralnim načelima i radnim navikama ne bih mogao funkcionirat u ovom korumpiranom nesretnom društvu. Imao sam jako puno lijepih ponuda, menadžerskih pozicija, ali ne vidim sebe u ovakvom sustavu. Grad i ova sredina u kojoj sam rođen idealna je za život, ovdje se osjećam dobro, doma, ali imam moralna načela koja ne bih mogao gaziti. Za mene su svi ljudi isti i od svih tražim potpuni profesionalizam, a naše društvo funkcionira na nešto drukčijim principima.







KOMENTARI / Komentiraj
   
   

macy 10.02.15 u 08:20
Udav....

   

Dubrovnik-Ljilja 10.02.15 u 01:15
Jeftinije im je poci na cruise , nego grijat se doma.. A kad ih pitas kako je bilo , kazu : Odlicno - I gained 20 pounds...

   

Dubrovnik-Ljilja 10.02.15 u 01:13
Zaista ekskluzivni turizam hahhahahhttp://www.repositioningcruise.com/?source=googleC

   

macy 07.02.15 u 20:58
Most je most. A udav je - udav.

   

Dubrovnik-Ljilja 06.02.15 u 23:06
Ne znam kako se to mora "dorasti temi" ... Jest da nisam bas visoka, ali tema mi je vrlo poznata.. Ja sam radila na brodovima, kad si ti bio samo draga zelja tvojih roditelja.. hahahha.. Vidim da nisi bio ni na jednom od nasih suvremenih brodova Atlantske.. Most je most,, Moras ga znati, no matter what.. I cak i da dodam nase pomorce na strancu , na brodovima sa kontejnerima... Samo si djeloz.. Sv je Vlaho.. Sigurna sam da ce s eprodavati lizalice..I onda se, mozda, prestanes jediti sto netko zna vise od tebe. I to ZENSKA osoba.. hahahhaha

   

macy 06.02.15 u 18:32
Cerekanje (haha hehe hihi hoho...) je odraz nemoći jer drugo ništa ne preostaje. Nisi dorasla temi, a to je velika radost što su tehnološki najsuvremenija plovila na svijetu povjerena na upravljanje našem sugrađaninu. Svaka čast kapetane!

   

Dubrovnik-Ljilja 06.02.15 u 10:17
Bon Voyage !!!! Nadam se da ce ti u kuferu biti mjesta i za portable cucavac.. Trebat ce ti .. hahhahahhaha

   

macy 04.02.15 u 14:07
Osim besposlenog blebetanja, koja bi tu bila poruka? Ovdje se je RAZBOLILO stotinjak putnika, a u tragediji malezijskog Airbusa je nedavno POGINULO stotinjak putnika. Je li poruka da se više ne plovi i posebno naglašeno - ne leti? A kad već tračamo po sistemu rekla-kazala, neki dan jedna moja poznanica šetajući slomila nogu. Poruka bi Ljiljina bila: ne šetajte, stojte doma.

   

Dubrovnik-Ljilja 04.02.15 u 13:19
Floating ..

   

Dubrovnik-Ljilja 04.02.15 u 08:01
Floaing hospital ...http://www.cnn.com/2015/02/03/travel/feat-royal-caribbean-grandeur-of-seas-norovirus/index.html

prethodna / 1 / 2 / 3 / 4 / sljedeća




Filtriraj:                     
Sortiraj:         
INFOCENTAR  DUBROVNIKTV  DUCLUBBING   DUGASTRO  DUPROMO  DUBROVNIKTODAY






Iz teme

DubrovnikTV.net








Mali oglasi

PREDAJTE OGLAS   SVI OGLASI





Komentari


Kolumne







 

dubrovniktv.net


infocentar


durote


facebook  twitter  YouTube  YouTube
  
       

/ Registracija