PUT OKO SVIJETA
07.10.2018 u 09:01

PUTOPIS: Stockholm je elegantna metropola po mjeri čovjeka u koju ću se rado vratiti

Prije nekoliko godina sam sebi zacrtala cilj da svaka 3 mjeseca moram negdje otputovati na 3-4 dana jer ‘treba spasit dušu’ i šalu na stranu jer tako razvijam svoj senzibilitet za svijet. Putovanja otkrivaju nove perspektive. Ništa me ne veseli kao još jedan bookiran let, a čak i moj otac, po mom osmijehu, prepozna što sam napravila bez da se izjasnim. Nakon Istanbula odlučila sam se za Stockholm.

Napisala: Iva Laterza

komentara  0

U Stockholm sam doletila Croatia Airlinesom, letovima DBK-ZG-Arlanda Airport. Već sam iz zraka bila impresionirana urbanizmom i naslutila da se radi o zemlji gdje niti jedna zgrada nije slučajnost i da za sve postoji red i smislenost kvalitete koje iznimno cijenim.

Stockholm je okružen brojnim otocima prekrivenim gustim tamno zelenim šumama. Transport do centra grada je brz i efikasan, vožnja je detaljno planirana i evidentna na ekranu. Šveđani su ljudi koji očito ništa ne prepuštaju slučaju. Unatoč prometu, nema kolona i čekanja, i naprotiv stižemo na TCentralen 5 minuta ranije. Oduševljena sam tom logistikom i sposobnošću. Wi-Fi je dostupan na svim javnim mjestima za svih, od aerodroma, autobusa, vlakova pa nadalje.

U centru Stockholma se nalazim s jednom od mojih najboljih dugogodišnjih prijateljica Misaki, koja se iz Japana preselila u Stockholm gdje trenutačno živi i radi. Toliko je oduševljena načinom života Šveđana da bi tamo voljela ostati živjeti. Oni znaju što je red, rad i disciplina, ali također se vole opustiti uz hranu i uživati u društvu. Oni to popularno zovu "Fika", što znači uistinu skladan život.

Odlazimo u restoran Tranan u četvrti Vasastan koji postoji od 1929. gdje nalazimo se s mojom prijateljicom Anom iz Dubrovnika, koja je većinu svog života provela u Švedskoj. Ja sam inzistirala na tradicionalnoj švedskoj kuhinji tu večer. Hrana je visoko kvalitetna i ustvari ništa skuplja nego u restoranima kod nas. Preporučam tartar biftek, losos (doslovno ga mogu jesti od doručka do večere) i tradicionalne švedske meatballs. Jedino što je skuplje u Švedskoj (naročito za Hrvatske standarde) je alkohol, a posebno vino. Švedska ne proizvodi vino, a najveći razlog visoke cijene je da država strogo kontrolira prodaju alkohola. I sav alkohol se može kupiti samo u posebnim trgovinama.

Agenda svakog mog putovanja je iskusiti kulturu tog grada i zemlje, naročito umjetnost i arhitekturu i razumijeti povijest i ekonomiju te zemlje, da bi mogla sve staviti u perspektivu tj. kontekst. Preporučam posjet muzeju Fotografiska gdje možete pogledati izložbe suvremene fotografije. Na petom katu muzeja se nalazi odličan caffee i restoran gdje možete uzeti predah i uživati u pogledu na Gamla Stan, stari grad Stockholm.

Iz Fotografiske možete prošetati u Södermalm kojeg smatraju hipsterskom četvrti punom restorana, caffeea, design trgovina. Iz tog djela možete produžiti u Gamla Stan i uživati u šetnji srednjovječnim bajkovitim ulicama bordo, narančastih, oker fasada.

Ulice su pune malih trgovina, galerija i restorana. Preporučam posjet Nobel muzeju i Kraljevskoj Palači. Odlično mjesto za piće ili ručak je Mr. French s pogledom na more, Fotografisku i Modern Museet. Interijeri restorana i hotela su state of art sofisticirani, ujedno dinamični i prepuni forma, tekstura i boja, uopće ne toliko minimlni kao što sam očekivala, što se savršeno uklapa u taj kozmopolitski vibe kojim grad odiše. Stockholm je jako dobro povezan, tramvajem, podzemnom i autobusima i sve javne povrsine su uredne i čiste. Ja preferiram šetnju i vožnju tramvajem.

Oduševljena sam Muzejem moderne umjetnosti u čijoj stalnoj postavi možete vidjeti umjetnine najvažnijih modernih i suvremenih umjetnika: Matisse, Picasso, Louise Bourgeois, Olafur Eliasson itd. Šetnja do samog Moderna Museet vodi vas kroz park s pogledom na more uz arhitekturu Stockholma. Za ljubitelje suvremne umjetnosti preporučam posjet Bonniers Konsthall, Galleri Andersson/Sandström i CFHILL. Nadalje sam prošetala u Östermalm koji je posh business i rezidencijalna četvrt, prepuna high end trgovina. Meni je posebno zanimljiva Nordiska Galleriet-trgovina namještaja i trgovina odjeće Filippa K-švedski brand koji slovi za kvalitetu materijala, jednostavnost forme i eleganciju.

Za ponedjeljak ujutro sam ostavila Nordisku, povijesni i etnografski muzej u kojem se mogu vidjeti izložbe na temu tradicije, kulturne povijesti i životnog stila koji se razvijao stoljećima. Posebno me dirnula ta borba s oštrom zimom, ali i današnji suživot s tom istom prirodom. Šveđani često znaju reći da nema lošeg vremena već samo loše odjeće. Stoljeća borbe s hladnoćom, nemilosrdnim uvjetima i život u siromaštvu je toliko izgradio karakter ovih ljudi da su danas jedna od najuređenjih zemalja svijeta s visokim životnim standardom. Ljudi su ljubazni, pristojni, ali odmjereni i pametni. Rekla bih da su svijesni i zahvalni na slobodi, miru i mogućnostima koje žive. Kaže mi prijateljica da ne postoji zemlja na svijetu u kojoj bi radije živjela, vjerujem joj. Stockholm je elegantna metropola po mjeri čovjeka u koju ću se rado vratiti.

KOMENTARI / Komentiraj

Članak još nema komentara. Napišite svoje mišljenje!